voorlichting ouders 3 atheneum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Decanenvoorlichting ouders 3 atheneum 5 februari 2013.
Keuzebegeleiding havo 3
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
Informatie avond Atheneum-4
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
PABO Bedrijfseconomie Life Science KEUZEBEGELEIDING IN HAVO-3.
Doorstroomschema. Kiezen voor de toekomst  Wat wil ik?(interesse)  Wat kan ik?(capaciteiten / cijfers)  Hoe ben ik?(eigenschappen)
Keuzebegeleiding havo 3
Welkom.
Profielkeuze informatieavond
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
DE PROFIELKEUZE VOOR 4 HAVO
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Ouderavond profielkeuze
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
LOB 3 HAVO Schooljaar
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze havo.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze vwo.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Les 1: instap in de profielen
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Studiekeuzes van uw kind
LOB 3 HAVO Schooljaar
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Programma van deze avond
Voorlichtingsavond profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond profielkeuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
Welkom op deze voorlichtingsavond
Les 1: instap in de profielen
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Profielkeuze avond ( uur)
Keuzebegeleiding 3 havo/vwo Welkom op deze ouderavond!
Profielkeuze.
Programma van deze avond
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

voorlichting ouders 3 atheneum 21 januari 2015

Sytze van Koningsveld decaan atheneum

Deze presentatie is te vinden op de schoolsite: www.stellingwerfcollege.nl bij ‘nieuws’

In 4 atheneum wordt het vaste klassenverband doorbroken, er moet een profiel en een aantal losse vakken gekozen worden

De leerlingen van VWO+ zien elkaar bij Nederlands versterkt Engels CKV-Klassiek

1 maatsch.vak en 1 cultuurvak Oefenkeuze 3 atheneum Profielen O Natuur Economie Cultuur & Techniek Gezondheid Maatschappij ↓ Keuze uit: O Frans 1 kiezen O Duits   O CKV O CKV-KL Profielvakken Wiskunde B Biologie Geschiedenis Natuurkunde Scheikunde geen keuzevak O Wiskunde A O Wiskunde C O Wiskunde B Profielkeuzevak Verplicht 1 uit 3 Verplicht 1 uit 5 Verplicht 1 maatsch.vak en 1 cultuurvak O NLT O M&O O Aardrijkskunde Maatsch. O Informatica O Maatsch.wetensch. O Biologie O Natuurkunde O Economie O O&O O Tekenen O Latijn O Filosofie 1 2

De Tweede Fase van het atheneum vanaf 4 atheneum blijft een deel van de vakken verplicht en een ander deel te kiezen Verplichte vakken zijn: Nederlands Engels Frans of Duits maatschappijleer lichamelijke opvoeding + wiskunde A, B of C

Voor alle leerlingen is een goede mondelinge en schriftelijke beheersing van Nederlands en Engels noodzakelijk en moet een keuze gemaakt worden tussen Frans en Duits

Ontheffingsregeling tweede moderne vreemde taal (MVT-2) Leerling heeft: erkende stoornis m.b.t. taal andere moedertaal dan Nederlands of Fries natuurprofiel en Frans of Duits verhindert naar verwachting succesvolle afronding Bij vrijstelling moet MVT-2 vervangen worden door ander vak

In het VWO heb je verschillende soorten wiskunde Wiskunde-B Verplicht bij NT Wiskunde-A Keuze bij NG, EM en CM Wiskunde-C Keuze bij CM

         Wiskunde-B -                     Functies en Grafieken -                     Discrete Analyse -                     Differentiaal- en Integraalrekening -                     Goniometrische functies -                              Wiskunde-A -                     Functies en grafieken -                     Discrete analyse -                     Combinatoriek en kansrekening -                     Differentiaalrekening met toepassingen -                     Statistiek en kansrekening          Wiskunde-C nieuw programma -                     Logica - Projectie en perspectief -                     Algebra

Mogelijk worden de leerlingen in de gelegenheid gesteld om –in samenwerking met de universiteit van Groningen- aanvullend wiskunde –D te kiezen Complexe getallen  zijn een uitbreiding van de “gewone” getallen. De theorie hierover heeft een verrassende schoonheid en kent ook veel natuurkundige toepassingen. Dynamische Modellen  beschrijft uiteenlopende zaken als komeetbanen, beurskoersen en griepepidemieën. De Analytische Meetkunde bouwt voort op de meetkunde die al behandeld is, in 2 en 3 dimensies. Nu wordt echter ook gebruik gemaakt van vectoren

Je mag geen wiskunde-B kiezen als in de derde klas je eindcijfer lager dan een 6 is

Nieuwe vakken: Culturele en kunstzinnige vorming (CKV) Kennismaking met allerlei kunstvormen (theater, museum, eigen productie) CKV-klassiek ( voorheen KCV) Kennismaken met kunstvormen uit de klassieke oudheid Natuur, leven en technologie (NLT) Kennis uit BI, NA, SK, WI en AK gebruiken in onderzoek over actuele onderwerpen Informatica Over de mogelijkheden van de computer, een technisch vak Management en organisatie (M&O) Over bedrijfseconomie . Onderzoeken en Ontwerpen (O&O) In de vorm van projecten maak je op een praktische manier kennis met de wereld van techniek en technologie

Studieopbouw in de Tweede Fase VWO gemeenschappelijk deel profieldeel Verplichte profielvakken Meestal keuze bij wiskunde profielkeuzevakken Afhankelijk van profiel vrije deel Vrije keuze

Profieldeel: er zijn vier profielen twee natuurprofielen: Natuur & techniek (NT) Natuur & gezondheid (NG) twee maatschappijprofielen: Economie & maatschappij (EM) Cultuur & maatschappij (CM)

Het profiel Natuur en techniek Verplicht: Wiskunde B Natuurkunde Scheikunde + Profielkeuzevak (1 uit 4 ): Natuur, leven en technologie (NLT) Informatica Biologie Onderzoeken & Ontwerpen (O & O)

Het profiel Natuur en gezondheid Verplicht: Biologie Scheikunde Wiskunde A of B + Profielkeuzevak (1 uit 4): Aardrijkskunde natuurkunde Natuur leven en technologie (NLT) Onderzoeken & Ontwerpen (O & O) Als je NG met Wisk-B hebt en je kiest natuurkunde erbij, dan heb je een dubbel profiel

Het profiel Economie en maatschappij Verplicht: Economie Wiskunde A of B Geschiedenis + Profielkeuzevak (1 uit 5): Management en organisatie (M&O) Aardrijkskunde Maatschappij-wetenschappen Frans Duits

Het profiel Cultuur en maatschappij Verplicht: Geschiedenis Wiskunde A, B of C + Cultuurvak (1 uit 4): Tekenen Frans Duits Filosofie Latijn * + Maatschappijvak (1 uit 3): economie maatschappijwetenschappen aardrijkskunde Met economie combineer je C&M en E&M

Bij de vier profielen horen verschillende “types”

profiel natuur & techniek Logische denkers Interesse voor ontwerpen en bouwen Niet weglopen voor ingewikkelde berekeningen Meer ontwikkelen dan zelf maken Teamwerkers

voorbeeldberoepen bij natuur & techniek HBO aannemer, drilling engineer, luchtverkeersleider, softwareontwerper, chemisch analist, piloot, leraar natuurkunde, levensmiddelentechnoloog WO chemisch ingenieur, architect, milieutechnoloog, geoloog, researchmedewerker, werktuigbouwkundige, biochemicus, sterrenkundige, wiskundige, elektronicus, lucht- en ruimtevaarttechnoloog

profiel natuur & gezondheid natuurwetenschappelijk geïnteresseerd nuchter en praktisch mensen willen helpen of verzorgen van planten en/of dieren houden belangstelling voor het milieu graag adviseren

voorbeeldberoepen bij natuur & gezondheid HBO fysiotherapeut, bedrijfsleider veeteelt, diëtist, landbouwconsulent, OK-verpleegkundige, tuinarchitect, tropisch landbouwkundige, cultuurtechnisch ingenieur WO huisarts, medisch specialist, apotheker, landbouwkundig ingenieur, landschapsarchitect, bacterioloog, ecoloog, dierenarts, levensmiddelentechnoloog, bewegings- wetenschapper

Profiel economie & maatschappij Liever zakelijk- dan zorgcontact met mensen Ondernemend, commercieel Gevoel voor cijfers In voor organiseren en leidinggeven Plezier in in- en verkopen Vlotte praters

voorbeeldberoepen bij economie & maatschappij HBO: financieel administrateur, directiesecretaresse, marketingmanager, inkoper, belastingconsulent, hypotheekadviseur, hotelmanager, personeelswerker WO: accountant, notaris, bedrijfskundige, public relation- officer, sociaal geograaf en planoloog, econoom, manager, consultant

Profiel Cultuur en Maatschappij Interesse in mensen maatschappelijke betrokkenheid culturele belangstelling sociaal handig met taal algemene ontwikkeling artistiek teamwerkers

voorbeeldberoepen bij C & M HBO docent basis- of voortgezet onderwijs, maatschappelijk werker, modeontwerper, creatief therapeut, voorlichter, muziekdocent, journalist, grafisch ontwerper, acteur, WO psycholoog, pedagoog, cultureel-antropoloog, (kunst-) historicus, film- en televisiewetenschapper, archeoloog, buitenlandcorrespondent, ontwikkelings- socioloog, criminoloog, advocaat, vertaler

Het vrije deel Kies 2 uit alle examenvakken: Frans, Duits, Spaans, Latijn, tekenen Aardrijkskunde, maatschappij-wetenschappen, geschiedenis, filosofie Economie, management en organisatie (M&O) Natuurkunde scheikunde, biologie, natuur, leven en technologie (NLT), informatica, Onderzoeken & Ontwerpen (O&O)

Als je biologie kiest wordt de combinatie met scheikunde nadrukkelijk aangeraden

Natuur, leven en technologie is in principe een verrijking van de exacte vakken maar je mag het eventueel kiezen zonder deze vakken

Het vak Onderzoeken en Ontwerpen kenmerkt zich doordat de leerling zelf aan de slag gaat altijd in teamverband werkt met bedrijven en instellingen werkt aan echte vraagstukken werkt

Er is een combinatieverbod tussen NLT en O&O

Mogelijkheden in het vrije deel Geen beperkingen vooraf in het vrije deel Met roosterprogramma wordt geprobeerd zoveel mogelijk keuzen in het vrije deel mogelijk te maken Keuze voor tweede vak in het vrije deel kan niet altijd gehonoreerd worden Overleg met decaan over alternatieven

maar kan niet elke combinatie van vakken garanderen de school probeert maatwerk te leveren maar kan niet elke combinatie van vakken garanderen

Mogelijkheden van derde vak na clustering bekend Afzonderlijke avond voor VWO+

Als je het profiel gekozen hebt dat aansluit bij je eerste keus, kun je de aansluitings-mogelijkheden vergroten door b r e d e r te kiezen.

Als je geneeskunde wilt studeren moet je zowel biologie als natuurkunde hebben NT met bio NG met natuurkunde

controleer of de combinatie van vakken niet te zwaar wordt

docenten van de examenvakken brengen advies uit A = afraden T = twijfel toelichting op dit advies kan op de ouderspreekavond aan de docent gevraagd worden

kies niet tegen beter weten in Wees reëel: kies niet tegen beter weten in Zak/slaagregeling bij examen: * ten hoogste één 5 voor Ne, En en Wi * gemiddeld voldoende voor examenvakken

Kies niet een vak louter omdat het je gemakkelijk afgaat. Kijk naar de mogelijkheden die het jou oplevert

“kies maar een natuurprofiel want dan kun je alle kanten uit”

studie- en beroepskeuze is niet een eenmalige beslissing op een bepaald moment

Bij de eerste ‘beroepskeuzen’ worden jongens- en meisjesrollen geoefend profvoetballer coach bij Ajax piloot astronaut brandweerman Meisjes: actrice/zangeres stewardess (dieren-)arts paardenverzorging/ manege kraamverzorgster

Sociale stratificatie Aan het einde van de basisschool maken de leerlingen een inschatting van hun latere positie op de maatschappelijke ladder

Op de middelbare school moet de fantasiefase overgaan in een realistische fase: rekeninghoudend met capaciteiten en beperkingen

De uiteindelijke studie- en beroepskeuze berust maar voor een klein deel op rationele keuzes

Op dit moment wordt door de wetenschap betwijfeld of kinderen van 15 jaar wel ‘grote beslissingen over hun toekomst’ kunnen nemen.

keuzestress

je kiest een profiel en nog niet een studie of beroep

Bij de studie- en beroepskeuze moet je zowel ‘naar binnen’ als ’naar buiten’ kijken

de kenmerken van de studie en het beroep moeten aansluiten op de eigenschappen en mogelijkheden van de leerling

waarin ben jij verschillend van anderen?

wat zijn jouw sterke kanten? capaciteiten

wat vind je leuk? interesse

Situatie op de arbeidsmarkt rond 2022 is moeilijk voorspelbaar!

Zeker is dat veel beroepen die deze generatie later gaat uitoefenen op dit moment nog niet bestaan 70 %?

Hart en hoofd Ga uit van je interesse en kijk daarna naar werkgelegenheid

wat vind je voor later belangrijk? waarden

hoe ver wil je komen en wat heb je er voor over?

heel belangrijk is dat je je actief inzet om een duidelijk beeld van de mogelijkheden te krijgen: eerst in de breedte horizonverruiming

Vermijd een tunnelvisie! “Waarom moet ik aan dit gedoe meedoen als ik al weet wat ik wil worden?”

Stel jezelf steeds weer de vraag: “Zou dit beroep of deze studie iets voor mij kunnen zijn?”

bekijk de mogelijkheden die je hebt

testen kunnen het keuzeproces aanvullen, maar niet vervangen

begeleiding van ouders positief: - interesse tonen er regelmatig over praten meelezen en meepraten meegaan naar open dagen in contact brengen met beroepen proces gaande houden

begeleiding van ouders negatief: -keuzen bekritiseren -afschuiven op kind of op school -vasthouden aan eigen denkbeelden -kind niet serieus nemen -geen tijd hebben

valkuil in de begeleiding vanuit onzekerheid volgen leerlingen vaak ‘adviezen’ op

of juist tegen de docent kies niet vóór of juist tegen de docent

Vakwissel in vierde klas: geen recht! Aanvraag wordt in eerste rapportvergadering (december) besproken Wordt niet toegewezen als er niet gewerkt is Alternatief moet roostertechnisch haalbaar zijn Je volgt vak tot de beslissing

Na het eerste rapport is overstappen naar een ander vak niet meer mogelijk

Oefenkeuze de vakkenkeuze bestaat uit drie delen: eerst het verplichte profieldeel dan het vrije profieldeel vervolgens de vakken in het vrije deel

gemeenschappelijke vakken zijn verplichte vakken Nederlands Engels Maatschappijleer Lich. Opvoeding

Profielen O Natuur Economie Cultuur & Techniek Gezondheid Maatschappij ↓ Keuze uit: O Frans 1 kiezen O Duits   O CKV O CKV- klassiek

Profielvakken Wiskunde B Biologie Economie Geschiedenis Natuurkunde Scheikunde   ↓ Keuze uit: geen keuzevak O Wiskunde A O Wiskunde C O Wiskunde B Om wiskunde-B te kunnen volgen moet je in de derde klas voor dit vak minimaal een 6 op je eindrapport hebben

1 maatsch.vak en 1 cultuurvak Profielkeuzevak Verplicht 1 uit 4 Verplicht 1 uit 5 Verplicht 1 maatsch.vak en 1 cultuurvak O NLT O M&O O Aardrijkskunde Maatsch. O Informatica O Maatsch.wetensch. O Biologie O Natuurkunde O Economie O O&O O O&O  O Duits O Tekenen Cultuur   O Frans O Latijn O Filosofie ↓ Je kunt Latijn niet kiezen als je dat vak in de onderbouw niet gehad hebt. Filosofie en O&O kun je wèl kiezen als je het eerder niet had.

Keuze-examenvak (keuze van 2 vakken is verplicht) Voor keuze-examen vakken kun je een keuze maken uit alle in de profielen aangeboden vakken. 1 2 Keuze uit: Latijn, Frans, Duits, Spaans, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde, natuur, leven & technologie (NLT), biologie, economie, management & organisatie (M&O), maatschappijwetenschappen, tekenen, informatica en filosofie Bij biologie wordt nadrukkelijk de combinatie met scheikunde aangeraden. Niet tweemaal hetzelfde vak kiezen!

Extra vak alleen als het roostertechnisch past

Tijdpad In februari/maart: voorlichtingen over examenvakken maart: docenten brengen advies uit april: ouderspreekavond april: voorlopige profielkeuze februari – juni: individuele gesprekken met leerlingen mei: combinatiemogelijkheden bekend en ruimte voor evt. extra vak

einde