Het gebruik van virtual reality en serious gaming in de psychologie Een praktische gids Col Dr. Agali MERT Military Rehabilitation Center Doorn, The Netherlands Center for Augmented Motor Learning and Training a.mert@mindef.nl @AgaliMert Eventuele voettekst
Wat is er toch met deze kaarten? http://bit.ly/1q2RdwD Eventuele voettekst
Virtual Reality = Reality
Serious Gaming ≠ Reality Ticket to ride: http://www.youtube.com/watch?v=YXhQojgApx4 Is het spel, therapie of (in dit geval) beide? Is er eigenlijk wel een verschil? Eventuele voettekst
Je kunt mensen niet zomaar in een kunstmatige omgeving laten lopen http://bit.ly/1g7SDwm Eventuele voettekst
ReLoop http://bit.ly/1lYZhKS Nominaties Dutch Game Awards 2014 Eventuele voettekst
Heel interessant allemaal, maar werkt het? Zimmerli patient engagement functional feedback: Arch Phys Med Rehabil. 2013 Sep;94(9):1737-46. Larson et al, Neurorehabilitation, 2014 Moreira et al, Disabil Rehabil Assist Technol, 2013 Zimmerli et al, Arch Phys Med Rehabil, 2013 Laver et al, Cochrane database, 2011 Horne-Moyer et al, 2014 The use of electronic games in therapy (review) Eventuele voettekst
Het beoordelen van spellen Beschrijving Rationale Functionaliteit Validiteit Data bescherming Graafland et al. JMIR Serious Games 2014;2(2):e11) www.DSSH.nl Eventuele voettekst
Een spel is een Gestructureerde ervaring met doelen, regels, feedback systemen en de vrije wil om deel te nemen Achilles initiative:http://www.youtube.com/watch?v=2SU4DYZ-Eeo 3MDR: http://www.youtube.com/watch?v=j0CklR0P1RI Eventuele voettekst
Het creëren van aansprekende werkelijkheden http://bit.ly/1g7SDwm Mert et al. 2013, GFHEU Nomination Spinawards, 2013 Accenture Innovation Awards, 2013 Eventuele voettekst
Gebruik de fysieke ruimte om gedrag uit te lokken Vrije wil, http://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw&feature=player_detailpage Eventuele voettekst
Ontwerp het juiste interactie patroon Vertellen: Israel kinderdagverblijf, aanpak wildplakken,pianotrap, Eventuele voettekst
Vergeet plezier, Denk MOTIVerende EMOTIeS
Wedijverende spellen Ken je bronCODE
Daar moet je zijn! Technologie Systeem Gebruiker Geneeskunde Kunst Taak
Wat staat er verder aan te komen? Alles wordt kleiner Personalized medicine Quantified self Wearables Augmented Reality Gebruik van positielocatie met GPS Therapeut off-site? De technologie is er al
Innovatie als norm
Bedankt voor uw aandacht Twitter: @agalimert Agalimert.wordpress.com a.mert@mindef.nl
Wat staat er op het programma? Doel: evalueren therapie-effect en therapie-trouw 3MDR/Achilles Initiative kan onderdeel zijn van reguliere CBT of EMDR, of stand alone February 2014: ontwerpen van kleiner apparaat June 2014: Centrum ’45 grotere patientenserie gebaseerd op 3MDR June 2014: NLD and CAN samenwerking November 2014: 1 PhD student UvA/centrum ‘45 2015: Inclusie patiënten met niet-militaire achtergrond 2015: Andere indicaties en samenwerkingen?
MRC en gewoon wat gegevens CAREN: 2008 Anti-gravity treadmill: 2013 C-MILL: 2013 GRAIL: 2014 Dyn-Stable: 2014 Sessies op CAREN sinds 2008: 13.000+ Per patiënt: 10, 2 pw. Wetenschappelijke artikelen 2013: 12 PhD students 2014: 2 TALE: 4