Ellen Govaerts, Two Roads

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Advertisements

Vriendschap voor het leven
Intuïtie Elk mens maakt gebruik van de intuïtieve communicatie. Zonder dat de meeste mensen dat zich bewust zijn. Je toetst de sfeer als je ergens binnen.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
feedback als leidend principe
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Haptonomie.
Waardenvol organiseren
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
De vier kwadranten: Integratie van : IK, WIJ & HET..
hoe autismevriendelijk ben ik
Veiligheid Niels Veryepe.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Interpreteren van data
Intro Spiral DYNAMICS integral A survey. Monkeys grabbing at reflected moon Shikibu Terutada.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
CanDo Coaching.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Workshop Beeld beschouwen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Voelsprieten Informatieavond
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Communicatie & Relatie
Doorleefd Verstehen Gent 30 september 2013 Jenny Boumans (Trimbos)
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Identiteit en Zelfregie
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Vriendschap.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Volksuniversiteit Zwolle
Slaap wanneer je het nodig hebt...
Emotie in fotografie.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
BOM-model PV 25/03/2014.
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken
Op het werk, in de klas en prive.
Cultuur en samenleving
Observeren, rapporteren
Culturele Interview.
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Transcript van de presentatie:

Ellen Govaerts, Two Roads Waarom paarden? Ellen Govaerts, Two Roads

Ellen Govaerts, Two Roads Een theoretisch kader dat helpt begrijpen wat er in psychotherapeutische sessies gebeurt tussen mensen en paarden. Ellen Govaerts, Two Roads

Wat gebeurt er tussen mensen en paarden???

Ken Wilber

…biedt ons een kader…

…dat helpt om wat gebeurt, een plaats te geven…

en ogen…

waarmee we kunnen kijken naar EAP met een breed perspectief…

Ik

Ik Wij

Objectief Ik Wij

Subjectief Objectief Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Individueel en objectief Een objectieve waarheid Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Individueel en objectief Een objectieve waarheid Collectief en objectief De objectieve waarheid over de groep Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Individueel en subjectief Een subjectieve waarheid Individueel en objectief Een objectieve waarheid Collectief en objectief De objectieve waarheid over de groep Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Individueel en subjectief Een subjectieve waarheid Individueel en objectief Een objectieve waarheid Collectief en subjectief Een intersubjectieve waarheid Collectief en objectief De objectieve waarheid over de groep Ik Wij

De waarheid heeft vier gezichten en ze vertellen alle vier een stuk van het verhaal….

Niet weten Individueel en subjectief Een subjectieve waarheid Individueel en objectief Een objectieve waarheid Collectief en subjectief Een intersubjectieve waarheid Collectief en objectief De objectieve waarheid over de groep Niet weten

Wat gebeurt er nu eigenlijk tussen mensen en paarden…?

Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag

Kuddegedrag Sociale dieren Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Kuddegedrag Sociale dieren

Communicatie en lichaamstaal van mensen en paarden Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Kuddegedrag Sociale dieren Communicatie en lichaamstaal van mensen en paarden

Grote dieren Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Kuddegedrag Sociale dieren Lichaamstaal

Het verhaal dat we schijven Gevoelens Gedachten Betekenis Het verhaal dat we schijven Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Grote dieren Kuddegedrag Sociale dieren Lichaamstaal

Het verhaal dat we schrijven Gevoelens Gedachten Betekenis Het verhaal dat we schrijven Motivatie Aantrekkingskracht Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Grote dieren Kuddegedrag Sociale dieren lichaamstaal

Het onbewuste Projectie Subpersoonlijkheden Schaduw Gevoelens Gedachten Betekenis Het verhaal dat we schrijven Motivatie, aantrekkingskracht Het onbewuste Projectie Subpersoonlijkheden Schaduw Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Grote dieren Herd behavior Social animals Bodylanguage

Balans van geven en ontvangen Gevoelens Gedachten Betekenis Het verhaal dat we schrijven Het onbewuste Projectie Subpersoonlijkheden Schaduw Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Grote dieren IN relatie Waarden Balans van geven en ontvangen Kuddegedrag Sociale dieren Lichaamstaal

Collectief onbewuste? Wetend veld?? Gevoelens Gedachten Betekenis Het verhaal dat we schrijven Het onbewuste Projectie Subpersoonlijkheden Schaduw Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Grote dieren IN relatie Waarden Balans van geven en ontvangen Collectief onbewuste? Wetend veld?? Kuddegedrag Sociale dieren Lichaamstaal

Niet weten Gevoelens Prooidieren Gedachten Vijf zintuigen Betekenis Het verhaal dat we schrijven Motivatie, aantrekingskracht Het inbewuste Projectie Subpersoonlijkheden Schaduw Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Grote dieren IN relatie Waarden Balans van geven en ontvangen Collectief onbewuste? Wetend veld? Kuddegedrag Sociale dieren Lichaamstaal Niet weten

Eagala Equine Assisted Growth And Learning Association Methodiek

Subjectief Objectief Vertrekken van: Ik Wij

objectief waarneembaar gedrag van het paard Subjectief Objectief objectief waarneembaar gedrag van het paard of van de groep paarden Ik Wij

en de veelheid van waarnemingen ordenen in: Subjectief Objectief en de veelheid van waarnemingen ordenen in: Ik Wij

Subjectief Objectief - Patronen Shifts Unieke momenten Patronen Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Objectief beschrijven van waarnemingen, zuivere taal (zonder interpretaties, zonder “paardenkennis”) Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief … laat de cliënt toe eigen betekenissen in te vullen, zijn eigen verhaal te schrijven over wat gebeurt in interactie met de paarden… Objectief beschrijven van waarnemingen, zuivere taal (zonder interpretaties, zonder “paardenkennis”) … Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Vragen naar gedachten en betekenis. Vragen naar gevoel. Vertrekken van gedrag van paarden en objectief beschrijven van waarnemingen en van daaruit Vragen naar hoe de cliënt de relatie met de paarden van binnenuit ervaart (vertrouwen, respect, zorg, erkenning, balans van geven en ontvangen, liefde, vriendschap…). Ik Wij

of omgekeerd…

Subjectief Objectief Vertrekken van een gevoel of een gedachte Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Vertrekken van een gevoel of een gedachte en omzetten in waarneembaar gedrag mbv de paarden Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief “Wat is dat voor jou, gelukkig zijn? … … Kan je dat eens tonen mbv de paarden?” Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief … en omzetten in waarneembaar gedrag mbv de paarden Of vertrekken van een waarde die belangrijk is in relatie … Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief … Kan je dat hier en nu eens gaan uitzoeken mbv de paarden?” “Vertrouwen, hoe ziet dat eruit voor jou? … Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief En dan krijg je weer : objectief waarneembaar gedrag, patronen, shifts en unieke momenten… Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Waarna je weer kan vragen naar betekenis, of gevoel… En dan krijg je weer : objectief waarneembaar gedrag, patronen, shifts en unieke momenten… of wat nu weer ervaren werd in relatie tot het paard… Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Het gedrag van de cliënt of de groep cliënten…?? Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief De gedachten en gevoelens van de therapeut. Wel of niet op tafel leggen..?? Ik Wij

Ik Wij Subjectief Objectief Het verhaal van de cliënt… Het verhaal van de therapeut… De beleving van het paard… Ik Wij

Niet weten Gevoelens Prooidieren Gedachten Vijf zintuigen Betekenis Het verhaal dat we schrijven Motivatie, aantrekingskracht Het inbewuste Projectie Subpersoonlijkheden Schaduw Prooidieren Vijf zintuigen Gedrag Grote dieren IN relatie Waarden Balans van geven en ontvangen Collectief onbewuste? Wetend veld? Kuddegedrag Sociale dieren Lichaamstaal Niet weten

Wat gebeurde er…???

Ik weet het niet…

Een niet weten dat meer is dan niets weten…

…bewust van kennis en van een waarheid met 4 gezichten…

…blik niet laten beperken door wat ik denk te weten,

Als er leegte is, komt kennis wanneer ze nodig is. Intuïtie is kennis die zich aandient als het nodig is…