5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers 2011 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Advertisements

Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
VWO 4: Markten-1 Hoofdstuk 4: De Werkloosheid
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Overheid beleid.
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
stijging van het algemeen prijspeil
Productiefactor Arbeid
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 3: De strijd om de poen
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
7.3 Kunnen we vrij handelen?
Welvaart Hoofdstuk 2.
Jullie hebben lef... .
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers. Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
§3.1 Aanbod van arbeid blz. 24 Aanbod van arbeid 1. Aanbod van Werknemers 2. Aanbod van Zelfstandigen 3. Geregistreerde Werklozen Aanbod van arbeid.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
4 boeken : 2 dagen = 2 boeken per dag 6 boeken : 6 dagen = 1 boek per dag.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
4.4 Is alles goed geregeld? Als je een nieuwe baan hebt dan sluit je een contract af met je nieuwe werkgever. Dit heet een arbeidsovereenkomst. Hierin.
5.3 Werk aan de winkel? Iedere werknemer heeft recht op het wettelijk minimumloon.  … … De betekenis van wettelijk minimumloon is: © Noordhoff Uitgevers.
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
5.4 Hoe werk je? De overheid is ook een producent. Ze levert vooral diensten. Bijvoorbeeld: Gezondheidszorg & Onderwijs Een groot gedeelte van de kosten.
5.1 Wat kun je doen met groen?
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Inkomsten van de overheid
De Bedrijfskolom.
8.3 Hoe is de welvaart verdeeld?
4.3 Waar werk jij? Hoe een bedrijf georganiseerd is kun je zien in een organigram. Bovenaan staat wie leiding geeft en onderaan staan de personen die het.
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
5.2 Kun je meer produceren? De productiecapaciteit is de hoeveelheid producten die een bedrijf kan produceren . Dit wordt bepaald door het aantal werknemers.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Werken in een arbeidsorganisatie
Aantekeningen hfst 6.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 6 Productie.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
3.1 PRODUCTIE.
verwarring begrippen omzet of winst
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Economische groei Hfst 20 Hfst 26.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Goede producten?
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Economische kringloop
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Werken in een arbeidsorganisatie
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Extra uitleg H4 Domein Markten
Transcript van de presentatie:

5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers 2011 1

5.2 Hoe kom je aan die broek? Alle bedrijven die na elkaar meewerken aan een product vormen samen een bedrijfskolom. Bij het produceren wordt het product na elke stap in de kolom meer waard. De stijging van de waarde wordt toegevoegde waarde genoemd. © Noordhoff Uitgevers 2011 2

5.2 Hoe kom je aan die broek? Het basisproduct wordt ook meer waard doordat extra producten worden toegevoegd. Deze producten worden toegevoegd door toeleveringsbedrijven. Toeleveringsbedrijven leveren niet alleen producten, maar ook diensten. Een voorbeeld van een dienst is een transportbedrijf om het product te vervoeren. © Noordhoff Uitgevers 2011 3

5.2 Hoe kom je aan die broek? Bedrijven in de bedrijfskolom hebben medewerkers in dienst die aan het product werken, maar ook leidinggevenden en ondersteuners. Alle medewerkers in een bedrijf worden onderverdeeld in een schema, een organigram. Bovenin de leidinggevenden, onderin de werknemers die het werk uitvoeren en daar tussen de ondersteuners. © Noordhoff Uitgevers 2011 4

5.2 Hoe kom je aan die broek? 5 © Noordhoff Uitgevers 2011 Directie Personeelszaken Administratie Inkoop Productie Verkoop © Noordhoff Uitgevers 2011 5

5.2 Hoe kom je aan die broek? Elke medewerker in een bedrijf verdient loon. Het uitbetalen van loon is een kostenpost voor het bedrijf. De productie van een medewerker in een bepaalde tijd wordt arbeidsproductiviteit genoemd. © Noordhoff Uitgevers 2011 6

5.2 Hoe kom je aan die broek? Bij een hoge arbeidsproductiviteit: Dalen de loonkosten. Daalt de prijs van het product. Wordt er door de lage prijs meer verkocht. Stijgt de winst voor het bedrijf. © Noordhoff Uitgevers 2011 7

5.2 Hoe kom je aan die broek? Arbeidsproductiviteit kan op verschillende manieren stijgen: Mechanisering en automatisering. Medewerkers werk laten doen waar ze goed in zijn. Dit heet arbeidsverdeling. Scholing van de medewerkers. © Noordhoff Uitgevers 2011 8

5.2 Hoe kom je aan die broek? Door een hoge arbeidsproductiviteit zijn de loonkosten lager en kunnen producten voor een lage(re) prijs worden aangeboden. Dit is belangrijk, omdat er concurrentie is. Concurrentie is de strijd tussen bedrijven om klanten te winnen. Bedrijven die concurrent van elkaar zijn zitten vaak in dezelfde bedrijfstak. Dat is een groep gelijksoortige bedrijven. © Noordhoff Uitgevers 2011 9