Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Edushock leerfestival
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Deelname aan techniek: Naar een dynamisch model van onderwijskeuzegedrag Nosmo Simulatie bijeenkomst, 24 februari 2006.
Promote HIGH-QUALITY, pertinent and timely EDUCATION as a key element to enhance the competiveness, good values and attitudes and the development of our.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs.
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Albert de Boer IJsselgroep
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Heeft single-sex educatie effect op wiskunde prestatie en motivatie?
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
Nederland zakt weg in PISA-ranglijst Andreas Schleicher, OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development “Nederland zit onderaan de top.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Bestaat schoolrijpheid?
Altus Seminarie Werken met informatie binnen het onderzoek over hoger onderwijs: enkele databanken 2 december 2010Martine Pieters.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Halfslachtigheid als grootste bedreiging Arnoud W.A. Boot Universiteit van Amsterdam Amsterdam, 6 november 2009 Amsterdam, 6 november 2009 Arnoud W.A.
Focus op motivatie en communicatie
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Tto: de laatste ontwikkelingen
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Ted Reininga Directie Kennis
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Conceptuele denker Anne
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Conclusie Er is niet één overheersende motivatie, maar veel verschillende. Mensen blijken vrij altruïstisch te zijn ingesteld. Regenwaterbuffering en biodiversiteit.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Eigenaarschap voor kwaliteit
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Feedback geven en krijgen
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Thinking like an economist
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf Academische Werkplaats Onderwijs

Achtergrond Kwaliteit van leraren: Van groot belang voor onderwijsopbrengsten (Hanushek, 2011; Barber & Mourshed, 2007). Veel onduidelijk over de determinanten (Hanushek & Rivkin, 2006). Vaardigheden van leraren  Voorspellende waarde voor leerling-prestaties (bv. Hanushek, Piopiunik & Wiederhold, 2014; Metzler & Woessmann, 2012). Weten welk segment van de bevolking ervoor kiest om leraar te worden is belangrijk om iets over de kwaliteit van het lerarenkorps te kunnen zeggen. Relevant voor het leggen van de focus van interventies om de kwaliteit van leraren te verhogen.

Overzicht Onderzoeksdoel: In kaart brengen van verschillen in taal- en rekenvaardigheden tussen leraren en de rest van de bevolking voor verschillende landen. Data: OECD international assessment of adult competencies (PIAAC en ALL). Representatieve steekproeven van de volwassen bevolking. Toetsen die taal- en rekenvaardigheden meten. Gedetailleerde beroepsinformatie.

Overzicht Belangrijkste Resultaten: Leraren scoren bovengemiddeld in bijna alle onderzochte landen. Middelbare school leraren scoren gemiddeld hoger dan basisschoolleraren. Leraren scoren vooral hoger dan de rest van de bevolking (en zelfs hoogopgeleiden) aan de onderkant van de verdeling. De beste leraren doen niet onder voor de beste andere respondenten.

Contributie Eerder onderzoek: Leraarvaardigheden liggen onder het gemiddelde voor hoogopgeleiden (Hanushek & Pace, 1995). Neerwaartse trend in leraarvaardigheden (Bacolod, 2007). Lerarenberoep is niet aantrekkelijk voor mensen met hoge vaardigheden (Chevalier et al., 2007). Onze toevoeging: Wij focussen ons met name op de vorm van de verdeling van vaardigheden. Met onze data kunnen we verschillende landen met elkaar vergelijken.

Data PIAAC & ALL  Internationale vaardigheidstoetsen uitgezet door de OECD. ALL: Eerste ronde: 2003; tweede ronde: 2006-2008. 10 landen. PIAAC: Eerste ronde, eerste cyclus: 2008-2013; tweede cyclus: 2012-2016. 24 landen. Nederland, Noorwegen & Italië zijn aanwezig in beide datasets. Taal- & rekenvaardigheidstoetsen zijn vergelijkbaar.

Steekproefkenmerken

Leraarkenmerken

Resultaten

Resultaten

Resultaten Waarom kijken we naar het verschil in distributie?

Resultaten

Resultaten

Alternatieve verklaringen Leraren gebruiken hun vaardigheden misschien meer  Effect gedreven door oefening. De hoge vaardigheden van ‘oude’ leraren zouden de lage vaardigheden van ‘jonge/nieuwe’ leraren kunnen verbloemen (Bacolod, 2007).

Controleren voor gebruik van vaardigheden

Controleren voor gebruik van vaardigheden

Vaardigheden ten opzichte van leeftijd

Conclusies Leraren scoren vooral hoger dan de rest van de bevolking (zelfs hoogopgeleiden) aan de onderkant van de verdeling. De beste leraren doen qua vaardigheden niet onder voor de beste andere respondenten. Resultaten zijn niet te verklaren door vaardigheidsgebruik of achtergrond kenmerken. Publieke opinie van lage leraarvaardigheden wordt niet gesteund door onze data.

Implicaties Het verhogen van selectiecriteria is mogelijk geen goed middel om de kwaliteit van leraren te verhogen. Interventies gericht op de factoren die mensen met hoge vaardigheden ertoe drijft leraar te worden is wellicht effectiever. Verder onderzoek is nodig om de kenmerken en motivatie van deze hoog scorende leraren in kaart te brengen.

Verder onderzoek Wat drijft mensen met hoge vaardigheden om leraar te worden? Hoe kunnen we de verschillen tussen landen verklaren? (v.b. salaris? (Hanushek, Piopiunik & Wiederhold, 2014). Simulatiestudies om de effecten van interventies op de vaardigheidsverdeling te schatten. Is er een lineair verband tussen leraarvaardigheden en leerlingprestaties over de gehele distributie?

Backup slides: Gemiddelde testscores per land *table 3*

Backup slides: Hoogopgeleid zonder achtergrondskenmerken

Backup slides: Grafieken voor andere landen

Backup slides: Grafieken voor andere landen

Backup slides: Robuustheidsanalyse

Backup slides: Robuustheidsanalyse

Referentielijst Bacolod, M. (2007b). Who teaches and where they choose to teach: College graduates of the 1990s. Educational Evaluation and Policy Analysis, 29(3), 155-168. Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing schools systems come out on top. McKinsey & Company. Chevalier, A., Dolton, P., & McIntosh, S. (2007). Recruiting and Retaining Teachers in the UK: An Analysis of Graduate Occupation Choice from the 1960s to the 1990s. Economica, 74(293), 69-96. Hanushek, E. A. (2011). The economic value of higher teacher quality. Economics of Education Review, 30(3), 466-479. Hanushek, E. A., & Pace, R. R. (1995). Who chooses to teach (and why)?. Economics of Education Review, 14(2), 101-117. Hanushek, E. A., Piopiunik, M., & Wiederhold, S. (2014). The Value of Smarter Teachers: International Evidence on Teacher Cognitive Skills and Student Performance. NBER Working Paper No. 20727. Hanushek, E. A., & Rivkin, S. G. (2006). Teacher quality. Handbook of the Economics of Education, 2, 1051- 1078. Metzler, J., & Woessmann, L. (2012). The impact of teacher subject knowledge on student achievement: Evidence from within-teacher within-student variation. Journal of Development Economics, 99(2), 486-496.