Een serious game voor rekenen op het MBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
- Hoe noem je uitkomsten?
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Diagnostische toetsen voor het MBO
ROCvAmsterdam en ROC Flevoland
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Workshop rekenen 6 december
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Titelpagina.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Rekenen 18 maart.
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Welkom Gebruikersmiddag 8 nov Rekenblokken MBO. Gebruikersdag | programma 12.45Opening door uitgever; Peter HoogendijkZaal Stand van Zaken Rekenexamens;
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
De Rekenscan van Rekenblokken
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Reken je (niet) rijk.
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Verhoudingen Les 1 een deel van een gehele hoeveelheid In breuken
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 2
Observeren en rapporteren
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Workshop: Starters Mirjam Bos 15 november 2017
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Hoofdrekenen 1.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Rekenen met grote getallen
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Maatschappij wetenschappen
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 3
De rekenvaardige burger
De volgorde van de bewerkingen
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Hoofdrekenen 1.
Transcript van de presentatie:

Een serious game voor rekenen op het MBO One2Count Een serious game voor rekenen op het MBO Ilona Friso-van den Bos Freudenthal Research Group, Faculteit Sociale Wetenschappen

Deze lezing Aanleiding Opbouw game De game op het scherm Voortgang project

Aanleiding Pilots van COE zijn reden tot zorg in het MBO. De rekenprestaties van leerlingen komen nog niet overeen met de gestelde doelen. Rekengames kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van rekenvaardigheden, maar empirische evidentie is wel nodig voor implementatie.

Aanleiding Het probleem bestaat uit twee onderdelen: startniveau en leeropbrengst. De leeropbrengst is lager dan gewenst Het startniveau is lager dan gewenst

Aanleiding Heeft een rekengame effect heeft op de reken-vaardigheden? One2Count game Friesland College Royal Jongbloed Bureau ICE Universiteit Utrecht

Onderzoeksvragen Wat is het effect van de game op rekenvaardigheden? Wat is de rol van de docent bij het inzetten van de game? Is het rekenniveau bij deelnemende studenten hoger? Welke mate van monitoring en sturing worden toegepast? Is er een verschil tussen niveaus en sectoren? Wordt de feedback gebruikt voor het aanpassen van instructie? Boodschap: met dit onderzoek willen we kijken zowel naar de effectiviteit van de game, als naar voorspellers van die effectiviteit. Op klassenniveau en op individueel niveau. Wat is de rol van leerinspanning van de studenten? Achteruitgang tijdens de vakantie verminderen

Referentieniveaus Boodschap: De game is ingericht op basis van de referentieniveaus waar iedere student aan het einde van de cursussen aan moet voldoen. Voor MBO studenten gaat het om niveau 2F, en voor MBO4 studenten zelfs om niveau 3F.

Opbouw game 4 domeinen: Getallen Meten Verhoudingen Verbanden De game kent vier domeinen, net als de referentieniveaus zijn ingericht op dezelfde domeinen.

Opbouw game Steeds moeilijker wordende sommen Getallen 1F – Optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen tot en boven de 100 2F – Breuken, machten, wortels 3F – Breuken en decimalen Ook opbouw binnen referentieniveaus Boodschap: de game is zo opgebouwd dat sommen steeds moeilijker worden, en een student alleen de moeilijkere sommen aangeboden krijgt als de makkelijkere sommen voldoende zijn afgerond. Dat is gebaseerd op de referentieniveaus, maar ook binnen de referentieniveaus zit een opbouw.

Opbouw game Boodschap: ieder onderdeel binnen de vier domeinen en referentieniveaus is binnen een didactisch model geplaatst. Verschillende dingen bouwen op elkaar voort. Bijvoorbeeld: een student krijgt geen opgaven over omtrek voor er voldoende kennis is van lengte. Logisch, maar belangrijk om rekening mee te houden. (Niet leesbaar, dat geeft niet, want het gaat hier om het principe van logische opbouw.)

De game op het scherm Avatar kiezen Bericht: je bent de klas uit gestuurd en moet de kelder schoonmaken. Daar ga je een feest organiseren. Het feest wordt een serie feesten De serie feesten wordt een kroeg Boodschap: verhaallijn van de game

De game op het scherm Rekenen – rekenpunten verdienen Rekenpunten – inruilen voor spullen, geld en skills Geld verdienen door drankjes te verkopen, entrée te vragen, en rekenpunten te verkopen Boodschap: je kunt op verschillende manieren aan geld komen, zowel door te rekenen als door te verkopen (eigenlijk ook rekenen, maar met wat meer schatting van verwachte verkoop). Rekenen is altijd nodig om vooruit te komen in de game.

De game op het scherm Boodschap: de game begint vrij sober, met kale muren en sjofele uistraling

De game op het scherm Boodschap: naarmate je meer gaat verdienen kun je de game steeds mooier maken, maar je moet wel de juiste beslissingen nemen

De game op het scherm Boodschap: dit is een voorbeeld van een opgave, en je ziet dat om deze opgave te maken, studenten iets moeten weten van procenten, maar ook moeten kunne optellen en aftrekken tot 100 – ondersteuning voor het didactisch model

De game op het scherm Nadenken over Rekenopgaven Hoeveel geld vragen voor drankjes Hoeveel entrée vragen Welke meubelen/verlichting etc. kopen Welke hulp inhuren Welke muziek regelen Boodschap: de leerlingen moeten niet alleen rekenen in de opgaven, maar ook om de game zelf goed te laten verlopen

Voortgang project Speelgedrag studenten Indeling studenten Input van docenten Niveau van de rekensommen Boodschap: tegen welke problemen zijn we aangelopen en welke stappen hebben we ondernomen om hier iets aan te doen