Video toepassen in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Edushock leerfestival
Het digitaal schoolbord
Wat is een Digitaal schoolbord
Peter Van den Broeck • Instructietijd vs. Inoefentijd • Afwezige leerlingen (Kahn-Academy) • Screencast: opname van wat op scherm.
open, inspirerend en ambitieus
Blended Learning Maartje Loncke (Maartje
Begeleid zelfstandig leren
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
In het kader van “Het nieuwe leren” Wat zou je willen weten van Pinnacle? (of een ander video-editpakket)
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Presentatie nieuwe media
Webcolleges voor multicampus onderwijs
Camera Volgsystemen Technologieverkenning François Kooman (SURFnet) Mikko Koppanen (Egeniq) SIG Weblectures.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Didactiek en een iPad Carla Upperman Docente Biologie
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
ICT in het basisonderwijs
Elly Langewis (UU) MUGDUG 2 december  (Her)gebruik opgenomen colleges in de praktijk  Hoe te bevorderen:  Snippets  Hoofdstukindeling  Vragen.
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
NLT modules en excellentiebevordering
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.

moderniseren van het curriculum.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Kijkje in the Classroom
Werken met de Stercollecties
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een Lync-vergadering plannen Als u Outlook gebruikt, kunt u een Lync-vergadering plannen met de.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Snelzoekgids voor © 2013 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Het startscherm van Lync In het startscherm van Lync bevinden zich in de hub.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Weblectures Inholland
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
De Moderne Onderwijsmedia
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Customize!.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Vaco’s
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
Filmpjes/foto’s IN en UIT de klas. Vertel je verhaal adhv digitale media (vb: foto’s, film, audio, combinatie)…  Filmpjes/foto’s IN en UIT de klas 
Film 1. Gebruiken 2. Vinden 3. Downloaden 4. Maken 5. Bewerken
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT
WEBCAST.rsm.nl Arthur Oink.
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
EVALUATIE MIJN.DUIVENSPORTBOND.NL
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Video toepassen in het onderwijs Jan barens

programma Onderwerpen: CIO & VIDEO 5 MIN Waarom video? 5 MIN MOGELIJKHEDEN BINNEN VHL 20 MIN Video portal 5 MIN Vragen 10 min

CIO DLWO Video Digitaal toetsen Plagiaat software Digitaal stemmen in de klas Video Digitale schoolborden Plagiaat software Communities & social media

Video Flipping the classroom Kennisclip Weblecture Instructievideo Interactief videocollege Flipping the classroom

Waarom video? video wordt gezien als een waardevolle aanvulling voor het hoger onderwijs; als een extra middel om het onderwijs te ondersteunen.

Waarom video? Flexibiliteit Bijvoorbeeld (her)gebruik in de cursus en in andere cursussen, voor remediering en om verschillen in voorkennis te faciliteren; zo ook het tijd, plaats en tempo onafhankelijk bekijken van colleges.

Waarom video? Capaciteit Bijvoorbeeld door bij te dragen aan het oplossen van rooster- en zaalproblemen.

Waarom video? Efficiëntie Bijvoorbeeld door intensief gebruik van de kennis van bepaalde docenten, onderzoekers of experts en de mogelijkheid om beruchte, lastige onderdelen klaar te hebben staan, en het besparen van reiskosten naar de instelling.

Waarom video? EFFECTIVITEIT De mogelijkheid tot (just in time) herhalen (ook voor tentamen) en/of voorbereiden van inhouden, waarbij de gesproken tekst en het beeldmateriaal elkaar kunnen versterken, biedt bijvoorbeeld herhaling voor studenten die de stof nog onvoldoende beheersen en extra mogelijkheden voor studenten die meer willen. Ook kunnen studenten zo nagaan of ze de stof voldoende beheersen en biedt de herhaling extra ondersteuning bij struikelvakken.

Waarom video? Bereikbaarheid Bijvoorbeeld als studenten ziek zijn of anderszins verhinderd, kunnen ze het college toch volgen.

Waarom video? Toegankelijkheid Bijvoorbeeld voor studenten die in het buitenland verblijven, voor deeltijdstudenten en voor anderstaligen, voor gehandicapten en studenten met een functiebeperking.

Mogelijkheden binnen vhl

weblecture Weblecture = online hoorcollege Tijdsduur: 45 minuten of langer Geen gelijktijdige communicatie tussen docent en lerende Het is een multimediapresentatie, beschikbaar gesteld via de elektronische leeromgeving, die audio en PowerPoint-slides integreert met een video-opname van de docent die iets uiteenzet Te gebruiken voor: Gemist college inhalen Tentamen voor te bereiden Herhaling verdieping Inspiratievideo TU eindhoven Weblecture bij VHL

Weblecture maken Roadkit Vaste opstelling (TOEKOMST) Docent vraagt om opname bij av-medewerker Apparatuur wordt klaargezet door av-medewerker Av-medewerker zet video online op video portal Vaste opstelling (TOEKOMST) Docent start en stopt de opname Video wordt automatisch verzonden naar video portal

kennisclip Kennisclip = specifieke informatie over 1 onderwerp, kort en krachtig uitgelegd Tijdsduur: maximaal 15 minuten Geen gelijktijdige communicatie tussen docent en lerende Het is een multimediapresentatie, beschikbaar gesteld via de elektronische leeromgeving, die audio en PowerPoint-slides integreert met optioneel een video-opname van de docent die iets uiteenzet Te gebruiken voor: bijspijkermodule Extra uitleg voor moeilijke punten Extra materiaal voor verdiepende uitleg Als onderdeel binnen je module Kennisclip bij vhl KennisCLip bij vhl (met video-opname)

Kennisclip maken DOCENT Les uitschrijven / Powerpoint maken Samen content & presenteren doornemen / copyright check Docent extra content toevoegen / interactieplan / templates toepassen Samen test opname maken en evalueren Docent opnames maken CIO opnames online plaatsen Docent interactie toevoegen aan video Samen evalueren onder studenten

Kennisclip maken ROADKIT / vaste opstelling van weblectures Opnemen met presentator Screencast-o-matic.com/hogeschoolvhl Scherm opnemen met audio VHL heeft een abonnement Inloggen met wachtwoord (BIJ CIO beschikbaar) Alleen te gebruiken binnen de vhl gebouwen Digitale schoolborden Mogelijkheid om te tekenen Wiskundige berekeningen / formules Tekeningen maken Commentaar schrijven / tekenen bij een powerpoint

instructievideo instructievideo = uitleg geven over een opdracht of bijv. Hoe een bepaalde handeling gaat Tijdsduur: maximaal 10 minuten Geen gelijktijdige communicatie tussen docent en lerende Te gebruiken voor: Hoe je een software pakket bedient Hoe een bepaald apparaat werkt Hoe je de opdracht moet uitvoeren instructievideo bij vhl

Instructievideo maken ROADKIT / vaste opstelling Screencast-o-matic.com/hogeschoolvhl Digitale schoolborden Losse camera Te leen bij de AV-medewerker Bewerken met windows movie maker

Interactief videocollege Interactief videocollege = lesgeven tussen meer lokaties met behoud van interactie Tijdsduur: 30 minuten of langer gelijktijdige communicatie tussen docent en lerende Te gebruiken voor: Lesgeven over meerdere lokaties Stage bezoek Studenten betrekken die in het buitenland zitten of niet de mogelijkheid hebben om naar school toe te komen

Aan de slag Skype Google hangouts Videoconference set 1 OP 1 communicatie (1 op meer is betaald) via PC, mobiel of tablet Gebruik van video, audio en chat Google hangouts 1 oP veel communicatie via PC, mobiel of tablet Videoconference set 1 op veel communicatie VEEL op VEEL communicatie Gebruik van video en audio Roadkit i.c.m. video portal Gebruik van video, AUDIO, powerpoint en chat

Flipping the classroom Flipping the classroom = een organisatievorm van het onderwijs waarbij je klassikale ‘kennisoverdracht’ vervangt door video’s en eventuele andere vormen van online instructie Meer informatie? neem contact op!

Video portal Video portal: Vhl.presentations2go.eu wordt video.hvhl.nl inloggen met wur-account Mogelijkheden video portal

Overig evenementen Workshops presentaties Livestreams Onderzoek Reunie alumni symposium Workshops presentaties Externe sprekers Afstudeerpresentaties Livestreams Visdieven Onderzoek Alleen binnen de vhl gebouwen!!!

ondersteuning Meer informatie is te vinden op intranet: Intranet > Services > ICT > CIO > Video Leeuwarden Contactpersoon: Jan Barens Functie: Adviseur CIO E-mail: jan.barens@wur.nl Telefoon: 058 - 28 46 482 Mobiel: 06 - 23 22 49 10 Velp / Wageningen Contactpersoon: Maarten van Etten Functie: Adviseur CIO E-mail: maarten.vanetten@wur.nl Telefoon: 026 - 36 95 663 Mobiel: 06 - 12 83 34 95

vragen Zijn er nog vragen?