Summatief toetsen in Blackboard Een voorbeeld uit de praktijk Marian Joven – Hogeschool Leiden
Kennistoetsen in Blackboard Kennistoetsen in het 1e en 2e jaar Grote aantallen studenten Kennistoetsen met vooral reproductie- en inzichtvragen (taxonomie Bloom)
Waarom? snelheid waarmee studenten van hun resultaat op de hoogte zijn nauwkeurige analyse van de toets (p-waardes en ritwaardes voor elke vraag rollen automatisch uit Bb) Verbetering van kwaliteit toetsen als gevolg van vragenanalyse toetsbeheer via vragenpools en vermindering van werkdruk bij het maken van toetsen Vermindering van werklast van nakijken
Een voorbeeld toets:
Hoe ziet het er uit?
Afname In computerlokaal: In beveiligde browser : Respondus Lockdown Met surveillanten Met tussenschotten In beveiligde browser : Respondus Lockdown Andere antifraude maatregelen: Wachtwoord Vragen in willekeurige volgorde Antwoorden in willekeurige volgorde
Alle mogelijke type vragen in Bb
Andere mogelijkheden naast toetsen
Item analyse in Bb
Formatief toetsen met feedback
Waarom Blackboard-toetsen? Veel mogelijkheden in vraagtype Gebruik van foto’s, film, geluid bij vragen Toetsanalyse Verbetering vragen in pools Snelle invoering cijfers studenten Archivering in Bb
Minpunten Bb is geen toetsomgeving Kwetsbaar: toetsen gekoppeld aan course Geen ‘centrale’ vragenbank “Weg is weg” – alle gebruikers met bepaalde rechten kunnen bij de toets Beveiligde browser nodig Archivering in Bb
Vragenronde