Spelen met een bak getallen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.larmoire. 2. lescalier 3. La grand-mere 4. Le canapé
Advertisements

De gemiddelde leerling
GfK Supermarktkengetallen
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Mobiele telefonie in films
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Naar het Jaareinde toe
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Demografische druk.
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
1. Salut! a. Nee b. In c. Hoi. 2. vert a. Rood b. Groen c. geel.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Nabijheidsstatistiek
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Waaruit is het menselijk lichaam opgebouwd?
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Financieel-economische ontwikkelingen en perspectieven in NL Coen Teulings 16 februari 2012 Financieel-economische ontwikkelingen en perspectieven in NL.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
Trends en discussies op de woningmarkt
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Mobiliteit in Nederland onder de loep
Welkom bij DUO.
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Transcript van de presentatie:

Spelen met een bak getallen gebruik van OVG/MON/OViN gegevens in PBL-studies 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Onderzoeksvragen Hoe is het mobiliteitsgedrag van Vinexbewoners in vergelijking met de gemiddelde Nederlander? Welke ruimtelijke kenmerken spelen een rol in het verklaren van eventuele verschillen in mobiliteitsgedrag? 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Gebruik gegevens OVG’s 1998-2003: bevolkingskenmerken – woonlocatie – autobezit - afgelegde kilometers – vervoerwijze gekoppeld aan gegevens over ruimtelijke kenmerken van de woonlocatie zoals: ligging ten opzichte van voorzieningencentra mate van functiemenging OV-aanbod ontsluitingskwaliteit auto statistische analyse van verbanden uitvoering databewerking: remote access bij CBS

verschil in afgelegde kilometers naar vervoerwijze tussen inwoners van inbreiding binnen de contour van 1971 versus totale bevolking Op inbreidingslocaties wonen relatief mobiele bevolkingsgroepen welke door de ruimtelijke kenmerken van de locatie en een serie onverklaarde factoren duidelijk minder kilometers afleggen dan de gemiddelde Nederlander, vooal per auto. Per OV reizen ze juist meer. 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

bijdrage van diverse ruimtelijke kenmerken van de woonlocatie aan het verschil in afgelegde kilometers naar vervoerwijze tussen inwoners van inbreiding binnen de contour van 1971 versus totale bevolking Die ruimtelijke kenmerken hebben we vervolgens nog verder uitgesplitst. Dan blijkt dat met name de ligging in de stad (in dit geval relatief centraal), het voorzieningen aanbod en het OV-aanbod relevante factoren zijn die het totale ruimtelijk effect vormen. 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Onderzoeksvraag Hoeveel autokilometers (per persoon per dag) gaan er over zwaar belaste wegen? 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Gebruik gegevens OVG ‘98-’03: herkomst- en bestemmingspostcode autoverplaatsingen in de spits Toedelen aan wegennetwerk van een routeplanner. Zwaarbelaste wegvakken conform LMS. Van elke autoverplaatsing uitrekenen: aantal kilometers over zwaar belaste wegen Aggregeren voor woon- en werkgebieden: aantal autokilometers per persoon per dag in de spits aantal kilometers over zwaar belaste wegen Corrigeren voor invloed bevolkingssamenstelling 12 februari 2015 | Danille Snellen & Hans Hilbers

Verder van centrum stadsgewest  meer autokilometers per persoon per dag in de spits

Wonen: groter aandeel over drukke wegen Werken: kleiner aandeel over drukke wegen

Wonen: hoe verder hoe meer Werken: stadsrand ongunstig compromis

12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Onderzoeksvraag Wat betekent veranderende leeftijdsopbouw bevolking voor de mobiliteit? 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Gebruik gegevens OVG/Mon voor mobiliteitsgedrag per groep nu en vaststellen opleidingsniveau per cohort CBS statistieken voor groei automobiliteit, bevolkingsgroei, en leeftijdsopbouw Totale groei automobiliteit gesplitst naar: effect bevolkingsgroei effect leeftijdsopbouw effect opleidingsniveau resterend effect: gedragsverandering 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Mobiliteit verschilt naar leeftijd en opleidingsniveau

en bevolkingsopbouw verandert 18-65 jaar

Groei autogebruik werd versneld door ontgroening, wordt nu geremd door vergrijzing, bijdrage gedragsverandering loopt terug

12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Onderzoeksvraag Hoe zien de pendelpatronen naar vervoerwijze eruit voor Nederland? 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Gebruik gegevens OVG/MON/OViN 2004-2012 gestapeld gegevens over woon-werkverplaatsingen naar modaliteit naar herkomst-bestemmingsrelatie uitgezet op kaart 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Kaart is weer een totaal andere manier van gegevensweergave Kaart is weer een totaal andere manier van gegevensweergave. Enerzijds complexer, anderzijds op regionale schaal snel een inzicht verschaffend. Deze kaart is gemaakt voor de IABR van 2014 in Rotterdam en het bijbehorende boek en was een van de 5 figuren over personenmobiliteit. 10 februari 2014 | Daniëlle Snellen

Een vergelijkbare kaart op basis van het OVG 2002 hebben we ook eerder gemaakt voor de studie Vele steden maken nog geen Randstad om te analyseren of de Randstad daadwerkelijk als een geheel functioneert of als een verzameling stadsgewesten. 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Onderzoeksvraag Hoe ligt de verhouding voor/natransport en in-voertuig voor treinverplaatsingen in Nederland naar reistijd en naar reisafstand? 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Gebruik gegevens MON 2004-2009: ritgegevens van OV-verplaatsingen reistijd en afgelegde afstand onderscheid naar voortransport - in voertuig – natransport 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers

Deze figuur laat helder zien dat alhoewel voor- en natransport maar een klein aandeel hebben in het kilometrage van een treinverplaatsing, ze een relatief groot aandeel hebben in de reistijd. Vooral die laatste geldt in beleid als een relevante factor. 12 februari 2015 | Daniëlle Snellen & Hans Hilbers