Internationalisering in po en vo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Opbrengstgericht werken
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Samenwerken in burgerschap
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Cursus Onderwijseconomie
Samen grenzen verleggen voor elk talent
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Taal en rekenen Joke van Balen.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
OBC Bemmel ambitie aandacht aanbod.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Met taal versta je elkaar
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Presentatie Locatie Lemmer
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
PIJLERS VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJK PERSONEELSBELEID.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma. Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Innovatie in het onderwijs
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Internationalisering in po en vo Wat kost het, wat levert het op? Onderwijsconferentie internationalisering Ruud van der Aa Amsterdam, 9 februari 2015

Inhoud Waarom internationalisering? Vormen van internationalisering in po en vo Deelname aan internationalisering Kosten: wie betaalt? Opbrengsten: wat levert het op? Conclusies

Waarom internationalisering? Algemene doelstelling (Artikel 8 Rijksbegroting OCW) Bevorderen van internationale samenwerking en uitwisseling ter ondersteuning en versterking van de kwaliteit van onderwijs, cultuur en wetenschap en verdere ontwikkeling van internationale competenties van lerenden, docenten, kunstenaars en wetenschappers

Vormen van internationalisering Focus in deze presentatie

Deelname aan internationalisering (1) Leerlingen naar het buitenland Dalende trend in het po

Deelname aan internationalisering (2) Docenten naar het buitenland

Deelname aan internationalisering (3) Deelname aan vvto en tto Sterke stijging aantal deelnemende scholen en leerlingen po Stabiel tot licht stijgende in het vo

Wie betaalt? Verschillende ‘kostendragers’ Ministerie van OCW Scholen Leerlingen/ouders

Wie betaalt? Ministerie van OCW Regeling Bevordering Internationalisering PO/VO (o.a. EP: Loketfunctie, Agentschap, Kenniscentrum) BIOS beurzen: Bevordering Internationale Oriëntatie en Samenwerking (o.a. mobiliteit leerlingen, docenten, studenten) Doelsubsidies (bijv. Dag van de talen, Talenlabel)

Wie betaalt? Scholen Leerlingen/Ouderbijdrage Bijdrage uit schoolbudget voor mobiliteit leraren ca. €500 per mobiele leraar Bijdrage uit schoolbudget voor extra talenonderwijs Bijdrage in uren van leraren (bijv. uitwisseling en partnerschappen): aantal uren x geschat uurtarief Leerlingen/Ouderbijdrage ca. € 250 per leerling per uitwisseling ca. € 450 per leerling per jaar voor tweetalig onderwijs

Wat kost het? - kostenoverzicht Type activiteit Financierende partij Bijdrage Miljoenen euro’s (2010) Regeling Bevordering Internationalisering po/vo OCW 2,5 Doelsubsidies OCW 1,7 BIOS beurzen 3,2 Doelsubsidie pilot Engels 0,2 Inzet uren leraren Scholen 3,1 Mobiliteit leerlingen (% van uitgekeerde BIOS beurzen) (% van inzet uren leraren) Leerling/Ouderbijdrage 6,2 Mobiliteit leraren 0,4 Talenonderwijs vvto Ministerie van OCW Talenonderwijs tto 3,3 4,4 Totale kosten 26,7

Wat kost het? Resumerend Internationalisering in po en vo wordt voor 40 procent bekostigd door ouders De directe bijdrage van het ministerie (via subsidies) is gelijk aan 28 procent Scholen dragen bij zowel via directe financiële bijdrage en in uren

Wat levert het op? Hoe te berekenen?

Maatschappelijke kosten-batenanalyse Berekening (van de geldwaarde) van de voor- en nadelen die partijen in de samenleving ondervinden van internationalisering Waarde wordt breed opgevat; naast financieel-economische zaken ook waarde van andere zaken Verwachte effecten worden ingeschat en onderbouwd met behulp van literatuur en interviews met betrokken partijen Probleem: niet alles is in geld uit te drukken Eerst: bepalen welke (type) effecten we verwachten

Wat levert het op en voor wie? Ingeschatte effecten van internationalisering Perspectief op de arbeidsmarkt (leerlingen) Perspectief op de arbeidsmarkt (leraren) Verzuim leraren Kwaliteit onderwijs Kosten bijscholing (werknemers) (Uitgaven van) Buitenlandse studenten Nederland als kennis- en handelsland

Ingeschatte effecten internationalisering (1) Perspectief op de arbeidsmarkt (leerlingen) Internationale oriëntatie: EU-burgerschap, sociale vaardigheden, buitenlandse contacten Begrip voor/ kennis van talen en cultuur Perspectief op de arbeidsmarkt: Doorlopende (internationale) leerlijn po-vo-mbo/ho Beter toegerust voor de arbeidsmarkt

Ingeschatte effecten internationalisering (2) Perspectief op de arbeidsmarkt (leraren) Motivatie: effect van internationalisering meestal positief Werkbeleving: meer variatie in werk Inzichten/netwerk: nieuwe lesmethoden Perspectief op de arbeidsmarkt: meer employable, zowel binnen als buiten onderwijs

Ingeschatte effecten internationalisering (3) Effecten op ziekteverzuim

Ingeschatte effecten internationalisering (4) Effecten op kwaliteit van onderwijs Internationalisering draagt bij aan kwaliteit onderwijs door: Meer gemotiveerde leraren Meer inzicht in (nieuwe) lesmethoden Meer (bereidheid tot) innovaties Sluit beter aan bij leefwereld van de leerling

Ingeschatte effecten internationalisering (5) Effecten op kosten bijscholing Potentiële effect van internationalisering van het po en vo op deze kosten is onduidelijk Plausibel is dat betere talenkennis leidt tot minder kosten aan talencursussen

Ingeschatte effecten internationalisering (6) Effecten op kosten en opbrengsten buitenlandse studenten Indirect Internationalisering in po en vo leidt tot meer vervolgopleidingen in het Engels, waarmee zij buitenlandse studenten aantrekken  kosten en/of inkomsten HO  uitgaven van buitenlandse studenten  op termijn extra belastinginkomsten

Ingeschatte effecten internationalisering (7) Effecten voor Nederland als kenniseconomie en handelsland

Resumerend – type effecten Baten Verwacht effect* Termijn** Incasseerders Perspectief op de arbeidsmarkt voor leerlingen + Lange termijn Leerlingen Perspectief op de arbeidsmarkt voor leraren Middellange termijn Leraren Kwaliteit van het onderwijs Korte termijn Leerlingen/ maatschappij Verzuim leraren +/- Scholen Kosten bijscholing Leerlingen (eventueel werkgever) Buitenlandse studenten Maatschappij Positionering Nederland als kennis- en handelsland

Internationalisering po en vo Resumerend Internationalisering po en vo Zowel leerlingen, leraren, scholen en de maatschappij in het geheel incasseren de baten van deze investering Balans tussen privaat rendement – maatschappelijk rendement is moeilijk De meeste baten vinden op de lange termijn plaats De potentiele baten zijn groot, maar moeilijk te bewijzen

Conclusies

Resumerend overzicht kosten - baten Partij Kostenposten Type baten Ministerie OCW Regeling Bevordering Internationalisering PO/VO Kwaliteitsverbetering onderwijs Doelsubsidies OCW Uitgaven buitenlandse studenten BIOS beurzen Positionering Nederland als kennisland Verzuim leraren Scholen Inzet uren leraren Financiële bijdrage activiteiten BIOS Leerlingen/ouders Perspectief op de arbeidsmarkt voor leerlingen Kwaliteit van het onderwijs Vermeden kosten bijscholing Leraren Inzet van tijd Perspectief op de arbeidsmarkt voor leraren

Conclusies Aannemelijk is dat talenonderwijs en deelname aan uitwisselingsprogramma’s in po en vo bijdraagt aan internationale oriëntatie van leerlingen in studieloopbaan en op arbeidsmarkt Empirische gegevens over de doorlopende leerlijn (po-vo- mbo/hbo/wo ontbreken Dergelijke informatie is belangrijk voor nadere onderbouwing van het internationaliseringsbeleid van OCW Gezien (economische, sociaal en cultureel) belang dat wordt toegekend aan internationalisering, lijken de extra investeringen (subsidies) van OCW bescheiden van omvang Meer onderzoek is nodig!