Game Design in het (Informatica) Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
De zin en onzin van escrow
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Doublet deel 1 – de basis.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Workshop Nieuwe begroting
Hoofdstuk 8 Regels Ontdekken Sebnem YAPAR.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presenteren voor starters
Start.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Leren programmeren door spelletjes te maken
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Game Design theorie en praktijk
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Standaard-bewerkingen
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
Leerlingen ontwikkelen apps
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
aangename ont - moeting
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
ICT ICT & MEDIADESIGN INFORMATICA
Transcript van de presentatie:

Game Design in het (Informatica) Onderwijs Mark Overmars Universiteit Utrecht

Aspecten van Game Ontwerp Design Hoe het spel gespeeld wordt en hoe het eruit ziet Interne Context Waar het spel over gaat Implementatie Hoe het spel gemaakt wordt

Game Design Regels en Mechanismen Interface Ontwerp Verhaallijnen Grafische Vormgeving Geluid en Muziek

Wiskunde: Regels Een game wordt gestuurd door regels Creatieve aspecten Regels moeten leuk zijn Regels moeten zinvol zijn Wiskundige aspecten Regels moeten consistent zijn Regels moeten gebalanceerd zijn Regels moeten eerlijk zijn

Regels Operationele regels Onderliggende mechanismen Impliciete regels Hoe speel je het spel Zetten, acties, handelingen Score Begin situatie, win conditie Onderliggende mechanismen Hoe wordt berekend welke unit een strijd wint Impliciete regels Hoe lang mag je nadenken Je mag niet halverwege ophouden Je mag de tegenstander niet afleiden

Mechanismen Boter kaas en eieren 3 tot 15 Spelers leggen afwisselend een steen van hun kleur op een leeg veld Wie het eerste drie op een rij heeft wint 3 tot 15 Spelers kiezen afwisselend een getal tussen de 1 en de 9 Een getal mag maar door 1 speler gekozen worden Degene die als eerste 3 getallen heeft die optellen tot 15 heeft gewonnen 2 9 4 7 5 3 6 1 8

Balans Regels moeten in balans zijn Spelers hebben gelijke kans om te winnen Beloningen zijn gebalanceerd met de uitdagingen of risico's Features moeten met elkaar in balans zijn

Spel Theorie Elke feature moet nuttig zijn Duidelijke winnende strategieën moeten voorkomen worden Doel van spel theorie is om winnende strategieën te berekenen

Papier – Steen - Schaar Papier verslaat steen verslaat schaar verslaat papier Papier Steen Schaar +1 -1 Papier Steen Schaar Verander kosten: Papier 1, Steen 2, Schaar 3 Wie wint krijgt 5 punten Papier Steen Schaar +6 -3 -6 +3

Strijd Laat leerlingen zulke schema's maken en ze analyseren horse bowman infantry cav a lry archer bowman infantry cavalry archer +1 -1 Goed: Meerdere winnende strategieën Slecht: Je kunt zonder infantry Oplossen door ze goedkoper te maken Laat leerlingen zulke schema's maken en ze analyseren

Beloning Beloning is essentieel in spellen Globaal, per level, lokaal Gerelateerd aan de doelen Vele soorten Score (verhoogd status) Verrassing Uitbreiding van spel Functie binnen het spel (extra auto, powerup, etc.)

Kansrekening Beloningen moeten gerelateerd zijn aan de uitdaging of het risico Echte versus ervaren kans Laat leerlingen een goed casino spel maken

Taalonderwijs Verhalen zijn belangrijk in spellen “Hero’s journey” Achtergrond verhaal Interactief verhaal “Hero’s journey” Archetypes Laat leerlingen spelverhalen analyseren en hun eigen verhalen schrijven

Kunstonderwijs Game karakters Game werelden Game muziek Laat leerlingen deze ontwerpen Creëer modellen en eventueel animaties Game werelden Achtergronden tekenen Werken met kleur en lichtval voor juiste ambiance Game muziek Bestudeer game muziek Creëer eigen (adaptieve) muziek Maak effectieve geluidseffecten

Interne Context Waar gaat het spel over Natuurkunde Scheikunde Geografie Geschiedenis Economie Sociale relaties Laat leerlingen educatieve spelen maken

Informatica: Maak het spel Programmeren Computer Grafiek Kunstmatige Intelligentie Netwerken Testen Gebruikers Onderzoek Projectmatig werken

Programmeren Een spel vanaf de basis zelf programmeren is heel veel werk Goede pakketten bestaan Leerlingen leren concepten zoals Object-oriented design Event based programming Real-time programming Distributed programming

Computer Grafiek Accent in spellen ligt minder op graphics dan vroeger Het meeste wordt door bibliotheken gedaan Leerlingen kunnen leren over De beperkingen van grafische kaarten Sprites en isometrische spellen 3D modellen Licht, mist, spiegelingen, schaduw Animaties en particle systemen

Kunstmatige Intelligentie Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker in spellen Leerlingen leren over Reactief gedrag Regelgebaseerde systemen Finite state machines Agenten Pad planning en flocking

Finite State Machines Jager Eet pil Timer Terug thuis Gevangen Bang Dood

Spelen over een Netwerk Belangrijk en populair Erg lastig Synchronisatie Verloren data Hackers Leerlingen zullen dit beter waarderen als ze zelf geprobeerd hebben het te maken

Testen Testen heeft twee doelen Zijn er bugs Is het spel leuk en gebalanceerd Testen is een belangrijk aspect dat niet door de maker gedaan kan worden Leerlingen leren hoe op effectieve manier met testen om te gaan

Groepsprojecten Verschillende capaciteiten vereist Planning is belangrijk Design documenten schrijven Gebruikersonderzoek Documentatie

Hulpmiddelen Een spel vanaf de basis ontwikkelen is te veel werk Commerciële spelen worden gemaakt door teams van 50 personen Goede hulpmiddelen zijn beschikbaar StageCast (www.stagecast.com) ClickTeam (www.clickteam.com) Game Maker (www.gamemaker.nl) Veel specifieke pakketten (RPG maker, 3D game maker, …)

Game Maker Rapid Application Development omgeving voor spellen Voornamelijk 2-dimensional Geen programmeren nodig maar er is een ingebouwde taal. Geschikt voor mensen van 8 tot 80 Gratis en geregistreerde versie Site-licence

Game Maker Gemiddeld 100.000 keer per maand gedownload. Zeer actieve gebruikersgroep Gebruik: Thuis Veel technologie zomerkampen Op basisscholen In voortgezet onderwijs Op hogescholen en universiteiten

Game Maker Vele soorten spelen zijn ermee gemaakt

Object-Oriented, Event-Driven Alles in een spel is een object Objecten reageren op events Botsing, User input, Timers, etc. Acties worden uitgevoerd Instanties kunnen van object type veranderen

Acties Meer dan 120 drag-and-drop acties Ongeveer 1000 functie in de programmeer taal Botsingen testen Pad planning Geluid en muziek Een particle systeem Netwerk functies 3D graphics Uit te breiden met extra acties en via DLLs

Inheritance Inheritance is eenvoudig in Game Maker Objecten kunnen parent objecten hebben Zij overerven hun gedrag Gedrag kan overschreven worden door eigen events voor het kind object te definiëren

Demonstratie

“Make a Game” SURFnet/Kennisnet project Wedstrijd voor leerlingen om educatieve games te maken met Game Maker Lesmateriaal en helpdesk voor docenten Beoordeeld door professionals en leerlingen Start in februari 2005

Conclusies Game Design kan heel goed in het onderwijs gebruikt worden Niet alleen bij informatica! Het geeft goede mogelijkheden voor multidisciplinaire projecten Enthousiasme onder leerlingen is groot Jongens en meisjes Goede hulpmiddelen beschikbaar www.gamemaker.nl