‘Overheidscommunicatie beweegt’ op 18 november Alles draait om impact
De impact van impact Wat betekent het ?
Groeten uit Den Haag
Op het eerste oog: tekenen des tijd Micromobilisatie: Snelheid, Openheid en Schaal Beeldcultuur: het oog wil ook wat Juridisering: ‘see you in court’ Doe-democratie: publiek oplossend vermogen …
Op het tweede oog: krachtige onderstromen Compliance: basale bereidheid (‘wij snappen ook dat … ’) Procedurele rechtvaardigheid: ‘neem ons serieus, a.u.b.’ Hoge transactiekosten: contact > contract > control Schurende verwachtingen: beleidslogica versus publiekslogica
Het derde oog….ziet een vierde golf KanaalOntvangerProfessie 1Vrije mediaJournalistenVoorlichting 2Eigen mediaBurgersCommunicatie 3Media van de massa NetwerkenInteractie 4GedragOrganisatieImpact
180 graden draaien, collega’s Stop zelf roeptoeteren. Alle ballen op binnen. Help impact ontdekken. Wat betekent het?
Aldus een persvoorlichter “70 procent van mijn tijd gaat naar toerusten van de binnenwereld”
Het begon in Mijn lijflied It ain’t what you do, it’s the way that you do it (Bananarama)
Maar Simon Sinek surft op de vierde golf It ain’t what you do, it’s the why that you do it
Waar zullen we het dus over hebben? Wat = persberichten, folders (techniek, systeem) Hoe = procedures (gesprekken, de leefwereld) Waarom = motivatie (drijfveren, de bedoeling) Neocortex: ratio Limbisch brein, emotie
Ne Jupiter quidem omnibus Waarom werk ik hier?
Zelfs Jupiter kan het niet iedereen naar de zin maken
SORRY…
Aldus Paul Frissen Jullie zijn leedbezorgers. Erken dat nou eens.
“U spreekt met de afdeling Beleidsreparatie …”
Waar sta ik? Media Bureaucratie Bestuur Burger
Baf!
Baf!
De Factor C: een opmaat K1 Krachtenveld Van wie is deze kluif? K2 Kernboodschap Wat is ons antwoord op welke vraag? K3 Kalender Wanneer en hoe spreken we elkaar?
Impact. Des poedels kern: Het gaat niet om wat wij willen dat mensen doen. Het gaat om wat ze doen. Om hoe we er op aansluiten…. …en dat van perspectief (kunnen) voorzien
Het olifantenpaadje
Aansluiten en perspectief bieden
Beleid = communicatie
‘Wat je niet ziet, bestaat niet’ (Wagemans, 2002) A E E Overheid B C C B 26 A = burgerperspectief. B = gemeenschappelijk gebied
De kernboodschappenmethode: een hefboom 1.Naar buiten: wat doen zij? 2.Naar binnen: wat bieden wij? 3.‘Matchen’: wat verbindt (of niet…)? 4.Boodschap: hoe sluiten we aan? 5.Check: wat bewijst onze belofte?
Niet bij communicatie alleen MetafoorActiviteitBron ZweepRegelsRecht PeenDienstenEconomie PreekVoorlichtingSociale psychologie Tja, hoe thuis ben ik in die domeinen?
Twijfel expliciteren als professie
Vooruit. Een formule. I= A x P Impact = Aansluiting x Perspectief
Eh…Van wie is deze kluif? Dat zei je toch…
De coach: wat-ie ooit zelf kon biedt-ie het team
Kortom? Competenties Kennen Besef van beleid en bestuur Mobilisaties in netwerken Kunnen Matchen van eigen doelen en publieke frames Faciliteren en modereren van twijfelaars Willen 180 graden draaien Een demper op de roeptoeter
Kortom? Help vanuit relaties te denken
Kortom? Help onderstromen aan te boren 1.Expliciteer ‘raar gevoel’: welke woorden en waarden doen er toe, waar zit de pijn? 2. Plaats buitenspiegels: ‘scharnierfiguren’ op de randen van (vak)gebieden, beleg zwartkijksessies 3. Identificeer de doorvertellers: meestribbelaars, verknopers en weifelmoedigen 4. Organiseer de reflectie: intervisie, vorming learning stories
Kortom? Voer een impactparagraaf in Onderwerp: Toelichting: Financiële consequenties: Communicatie: Verdere procedure: Gevraagd advies: Bijlagen: Impact: - Wie doet ertoe in welke rol? - Wat is de (kern)boodschap? - Wie is de boodschapper?
Kortom? Wordt zwermwerker Wat betekent het?