‘Overheidscommunicatie beweegt’ op 18 november 2013 12-1-2015 Alles draait om impact.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Advertisements

De nieuwste uitspraken
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Visie, missie en kernwaarden
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
27 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. 2.
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Urk 1 december Want ALLEN hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden OM NIET GERECHTVAARDIGD uit zijn GENADE, door de verlossing.
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Presenteren voor starters
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
“ ” “Wat de geestelijke gaven betreft, broeders, ik wil niet dat gij daaromtrent in onkunde verkeert.” 1 Cor 12:1.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
Groot geloof 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
1. Levensbeschouwing en communicatie
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
NIEMAND IETS SCHULDIG 12 oktober 2014 Zoetermeer.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Ongemakkers hebben de toekomst Inspiratiemiddag Doarpswurk 17 november
Smart sharing in Twente op 27 maart Genieten van weerstand.
Transcript van de presentatie:

‘Overheidscommunicatie beweegt’ op 18 november Alles draait om impact

De impact van impact Wat betekent het ?

Groeten uit Den Haag

Op het eerste oog: tekenen des tijd Micromobilisatie: Snelheid, Openheid en Schaal Beeldcultuur: het oog wil ook wat Juridisering: ‘see you in court’ Doe-democratie: publiek oplossend vermogen …

Op het tweede oog: krachtige onderstromen Compliance: basale bereidheid (‘wij snappen ook dat … ’) Procedurele rechtvaardigheid: ‘neem ons serieus, a.u.b.’ Hoge transactiekosten: contact > contract > control Schurende verwachtingen: beleidslogica versus publiekslogica

Het derde oog….ziet een vierde golf KanaalOntvangerProfessie 1Vrije mediaJournalistenVoorlichting 2Eigen mediaBurgersCommunicatie 3Media van de massa NetwerkenInteractie 4GedragOrganisatieImpact

180 graden draaien, collega’s Stop zelf roeptoeteren. Alle ballen op binnen. Help impact ontdekken. Wat betekent het?

Aldus een persvoorlichter “70 procent van mijn tijd gaat naar toerusten van de binnenwereld”

Het begon in Mijn lijflied It ain’t what you do, it’s the way that you do it (Bananarama)

Maar Simon Sinek surft op de vierde golf It ain’t what you do, it’s the why that you do it

Waar zullen we het dus over hebben? Wat = persberichten, folders (techniek, systeem) Hoe = procedures (gesprekken, de leefwereld) Waarom = motivatie (drijfveren, de bedoeling) Neocortex: ratio Limbisch brein, emotie

Ne Jupiter quidem omnibus Waarom werk ik hier?

Zelfs Jupiter kan het niet iedereen naar de zin maken

SORRY…

Aldus Paul Frissen Jullie zijn leedbezorgers. Erken dat nou eens.

“U spreekt met de afdeling Beleidsreparatie …”

Waar sta ik? Media Bureaucratie Bestuur Burger

Baf!

Baf!

De Factor C: een opmaat K1 Krachtenveld Van wie is deze kluif? K2 Kernboodschap Wat is ons antwoord op welke vraag? K3 Kalender Wanneer en hoe spreken we elkaar?

Impact. Des poedels kern: Het gaat niet om wat wij willen dat mensen doen. Het gaat om wat ze doen. Om hoe we er op aansluiten…. …en dat van perspectief (kunnen) voorzien

Het olifantenpaadje

Aansluiten en perspectief bieden

Beleid = communicatie

‘Wat je niet ziet, bestaat niet’ (Wagemans, 2002) A E E Overheid B C C B 26 A = burgerperspectief. B = gemeenschappelijk gebied

De kernboodschappenmethode: een hefboom 1.Naar buiten: wat doen zij? 2.Naar binnen: wat bieden wij? 3.‘Matchen’: wat verbindt (of niet…)? 4.Boodschap: hoe sluiten we aan? 5.Check: wat bewijst onze belofte?

Niet bij communicatie alleen MetafoorActiviteitBron ZweepRegelsRecht PeenDienstenEconomie PreekVoorlichtingSociale psychologie Tja, hoe thuis ben ik in die domeinen?

Twijfel expliciteren als professie

Vooruit. Een formule. I= A x P Impact = Aansluiting x Perspectief

Eh…Van wie is deze kluif? Dat zei je toch…

De coach: wat-ie ooit zelf kon biedt-ie het team

Kortom? Competenties Kennen Besef van beleid en bestuur Mobilisaties in netwerken Kunnen Matchen van eigen doelen en publieke frames Faciliteren en modereren van twijfelaars Willen 180 graden draaien Een demper op de roeptoeter

Kortom? Help vanuit relaties te denken

Kortom? Help onderstromen aan te boren 1.Expliciteer ‘raar gevoel’: welke woorden en waarden doen er toe, waar zit de pijn? 2. Plaats buitenspiegels: ‘scharnierfiguren’ op de randen van (vak)gebieden, beleg zwartkijksessies 3. Identificeer de doorvertellers: meestribbelaars, verknopers en weifelmoedigen 4. Organiseer de reflectie: intervisie, vorming learning stories

Kortom? Voer een impactparagraaf in Onderwerp: Toelichting: Financiële consequenties: Communicatie: Verdere procedure: Gevraagd advies: Bijlagen: Impact: - Wie doet ertoe in welke rol? - Wat is de (kern)boodschap? - Wie is de boodschapper?

Kortom? Wordt zwermwerker Wat betekent het?