Onderzoek verkeershinder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Funderingsproblematiek in Nederland
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Sanering fietspaaltjes Amersfoort
1 Bromfietsen: schoner en stiller Nermin Atmaca, projectmanager Solve Schakeldag Duurzame Mobiliteit Bromfietshinder en stimuleren duurzame mobiliteit.
§ 20: Verkeer en inrichting
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Informatieavond 19 april 2010
Beoordeling trillingshinder Kan dat anders??? 29 maart 2011 C.J. Ostendorf, Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs A. Koopman TNO Bouw en Ondergrond.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Inleiding Doelstelling Organisatie Planning Projectonderdelen Fasering
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Vragen en antwoorden Groot onderhoud N463.
IP Schepenstraat.
Visie Zwiggelte Met mekaor Veur mekaor.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
“Groot onderhoud Huis ter Duinstraat / Nieuwe Zeeweg” Afdeling Openbare Werken Dhr. P. Verhoef Doel presentatie: informerend.
Herinrichting Everlosebeekstraat
Verkeersveiligheid Brede School Zuidhorn
Verkeersveilige Schoolomgeving
Weren groot (vracht)verkeer Heerjansdam. Samen nagedacht over maatregelen Dorpsraad Heerjansdam Gemeente Zwijndrecht KVOB Politie.
Bestrijding grondwateroverlast Skandia fase 2. Agenda uur Welkom uur Presentatie Aanleg drainagesysteem Skandia: Sander Graat uur Pauze.
Rioolvervanging 'De Lors'
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Infoavond Tuinbouwvestiging de Kievit & Gemeente Peel en Maas heten u van harte welkom.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
Bewonersavond Bosduifstraat e.o Maandag 4 april 2016
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Resultaten Verkeersenquête 24 Juni 2015 Lomm Werkgroep Dorpsingangen Dorpsraad Lomm.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1: Oorspronkelijk plan Maatregelen: 4x drempels 7x kruispuntplateau’s 1x markering kruispunt reflecterende borden bij scherpe bochten Kenmerken: snelheid.
Presentatie Wegbeheer. WEGBEHEERGEGEVENS - Kwantiteit (vaste gegevens) - Kwaliteit (variabele gegevens) ONDERHOUDSSTRATEGIE - C.R.O.W.-publicatie 147.
Verkeersnotitie Landerd Waar staan we? Waar willen we naar toe? Hoe bereiken we dat?
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Resultaten Verkeersenquête
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Klanttevreden-heidsonderzoek Regiotaxi Flevoland 2013
Terugkoppeling thema avond verkeerVoeg een titel toe
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Groot Onderhoud Noordkade
De ontlastconstructie
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Speeltuincommissie Stiens
Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken
Peiling Spooroverlast in Deventer
Transcript van de presentatie:

Onderzoek verkeershinder

Onderzoek verkeershinder Belevingsonderzoek verkeershinder op de doorgaande weg door Wirdum en Swichum Onderzoek uitgevoerd door: Robbert de Vries Boele Schelling In opdracht van: Dorpsbelang Wirdum - Swichum

Onderzoek verkeershinder Aanleiding Situatie Aanpak Opzet enquête Respons op enquête Uitkomsten: geluid, trillingen, schade, veiligheid Conclusies Mogelijke maatregelen

Aanleiding Klachten aanwonenden over verkeershinder: Geluid Trillingen Verkeersveiligheid Legedyk-Greate Buorren-Hof-Swichumerdyk-Ayttadyk

Situatie: overzicht Ayttadyk Swichumerdyk Greate Buorren Hof Legedyk

Situatie: Legedyk Asfaltverharding Wegversmallingen Oude en nieuwe bebouwing

Situatie: Greate Buorren Klinkerverharding Drempel Oude bebouwing

Situatie: Hof Klinkerverharding Dorpspodium Oude en nieuwere bebouwing

Situatie: Swichumerdyk Klinkerverharding Asfalt na Tj. De Boerstr Brug + 2,5 drempel Oude en nieuwere bebouwing

Situatie: Ayttadyk Asfaltverharding Smal 3 drempels Vooral oude bebouwing

Situatie: Fundering In het algemeen: Voor 1965 à 1970 gemetselde fundering Vanaf 1970 fundering op palen

Aanpak Inventarisatie omvang van het probleem Enquête Verspreiding: alle aanwonenden (141 panden) Verwerken en presenteren resultaten Aanbieden aan gemeente (wegbeheerder) Vervolgstappen afhankelijk van uitkomsten

Opzet enquete Rapportcijfers voor Geluid Trillingen Verkeersveiligheid Vragen naar oorzaken, uitingen, frequentie, schade, etc. Inventarisatie afstanden tot wegas, wegverharding, etc.

Respons enquete totaal

Respons enquete per straat

Respons enquete Conclusies: Bewoners hebben zeer goed meegewerkt aan enquête Uitkomsten enquête zijn representatief Met dank aan: Trinet Oudendag, Afke Brandenburg, Anneke van Buiten, Froukje Boonstra en Yvonne van Manen

Geluid: Rapportcijfer per weg

Geluid Swichumerdyk laagste rapportcijfer 4,6 Hof en Legedyk hoogste rapportcijfer 6,7 Ayttadyk (5,7) en Greate Buorren (6,3) er tussen in Conclusie: Bewoners ervaren geluid als hinder, in elk geval op Swichumerdyk

Geluid Mogelijke factoren bij geluidhinder: Soort wegverharding Hoeveelheid verkeer (drukte) Rijsnelheid

Geluid: Rapportcijfer per verharding

Geluid Conclusies wegverharding: Klinkers geven meeste geluidhinder (rapportcijfer 5,2) Asfalt geeft minste geluidhinder (rapportcijfer 6,6) Conclusies hoeveelheid verkeer en rijsnelheid komen aan de orde bij trillingen.

Trillingen: Rapportcijfer per weg

Trillingen Swichumerdyk laagste rapportcijfer 3,9 Greate Buorren rapportcijfer 4,9 Ayttadyk rapportcijfer 5,8 Hof rapportcijfer 6,4 Legedyk hoogste rapportcijfer 7,2 Conclusie: Bewoners ervaren ernstige trillingshinder, met name op Swichumerdyk en Greate Buorren

Trillingen Mogelijke factoren bij trillingshinder: Soort wegverharding Soort fundering huizen Gewicht verkeer Rijsnelheid Hoeveelheid verkeer (drukte)

Trillingen: Rapportcijfer per verharding

Trillingen: Rapportcijfer naar fundering

Trillingen Conclusies: Klinkers geven meeste trillingshinder (rapportcijfer 4,4) Asfalt geeft minste trillingshinder (rapportcijfer 7,0) Gemetselde funderingen meer hinder (rapportcijfer 5,2) Fundering op palen minder gevoelig (rapportcijfer 7,9)

Geluid en trillingen Genoemde oorzaak van geluids- of trillingshinder aantal keren percentage vrachtauto's 90 64% landbouwverkeer, incl. shovels, aanhangers 94 67% personenauto's 12 9% motoren 6 4% optrekkende voertuigen 2 1% rijsnelheid 1 drukte

Uiting van trillingshinder Gemiddeld 6 x per dag trillingshinder Hoe uit trillingshinder zich? aantal keren genoemd percentage voelbaar 70 50% rammelen 28 20% kraken 9 6%

Erfschade Schade aan erf door verkeer aantal keren genoemd percentage (wegberm, oprit of tuin) nee 91 65% ja 9 6% opmerkingen met name in Swichum

Woningschade Woningschade aantal keren genoemd percentage nee 52 37% ja 45 32% Schade aan: muren (binnen- en buiten) 43 30% pleisterwerk 6 4% ruiten 3 2% vloeren anders 10 7%

Trillingen Conclusies trillingen: Klinkers geven meer trillingshinder dan asfalt Gemetselde funderingen ondervinden meer hinder dan funderingen op palen Gewicht voertuigen en rijsnelheid bepalen schokgolf Hoeveelheid verkeer (drukte) is medebepalend

Verkeersveiligheid: Rapportcijfer per weg

Verkeersveiligheid Conclusies: Onvoldoende over gehele traject Gemiddeld rapportcijfer 4,9

Verkeersveiligheid Mogelijke factoren bij verkeersveiligheid: Soort wegverharding? Hoeveelheid verkeer (drukte) Gewicht voertuigen Grootte voertuigen Rijsnelheid

Verkeersveiligheid: Rapportcijfer naar verharding

Verkeersveiligheid Genoemde oorzaak van verkeersonveiligheid aantal keren percentage snelheid 81 57% gewicht en omvang 12 9% zicht 10 7% drukte 8 6% parkeren 7 5% wegversmalling 5 4% laden en lossen 2 1% voorrang onduidelijk 1

Verkeersveiligheid Conclusies: Wegverharding is nauwelijks van invloed Rijsnelheid is belangrijkste factor Gewicht en grootte voertuigen en hoeveelheid verkeer zijn medebepalend

Conclusies Geluid Trillingen Verkeersveiligheid Fundering X Gewicht voertuigen Omvang voertuigen Drukte Wegverharding Snelheid

Mogelijke maatregelen Particulier Gemeente Fundering ? Gewicht voertuigen Omvang voertuigen Drukte X Wegverharding Snelheid

Drukte Voor korte termijn: doorgaand vrachtverkeer en sluipverkeer via snelweg Bebording Navigatieapparatuur (tomtom) Voor langere termijn: Verkeerscirculatieplan

Verharding Goed wegonderhoud, want kuilen geven veel trillingen Weg moet niet steeds hoger komen te liggen Asfalteren vermindert geluids- en trillingsoverlast Aandacht voor straatbeeld

Asfalt met ‘streetprint’ Minder trillingen Dorpse uitstraling Voorbeeld bij Harmonie Leeuwarden

Snelheid Markeren komgrens Versmallen rijbaan Horizontale snelheidsremmers Verticale snelheidsremmers Eigen rijgedrag

Markeren komgrens Duidelijk markeren waar maximum snelheid verandert ‘Duurzaam veilige’-inrichting Voorbeeld Idaerd

Versmalling rijbaan?

Horizontale snelheidsremmers Meer nodig, anders extra gevaarlijk Aandacht voor vormgeving Wegasverspringing, maar niet zoals in Jirnsum!

Verticale snelheidsremmers Uitvoeren in asfalt Tangentiaal profiel

Eigen rijgedrag Bewustwording via snelheidmeting Hier kunnen we zelf wat aan doen! Dank voor uw aandacht.