SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Contact paragraaf 1 Gevoelig
Advertisements

Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
Thermische letsels.
EVENWICHTSRECEPTOREN
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Sensorische Informatie Verwerking
Hoofdstuk ‘Contact’ ZINTUIGEN.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Homeostase.
hoe autismevriendelijk ben ik
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
Thema 6: Waarnemen Basisstof 1: Zintuigen.
De emmer die overloopt met stress
Multisensory integration in spatial orientation
Organismen reageren op prikkels
Aard van de prikkel: gevoel
Centrale Zenuw Stelsel
Een eigen persoonlijkheid
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Met smaak ouder worden Dr. Stefanie Kremer & Dr. Jos Mojet
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H 3. Gevaarlijke stoffen.
Door : Lotte Steffi yade
Proprioceptie Michelle borghers.
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
DRUGS Objectieve info Meest voorkomende producten Hoe te herkennen
Met trots presenteren wij: Naschoolse activiteiten.
Ontwikkeling van het jonge kind
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Drugs.
Voelsprieten Informatieavond
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Gedrag.
Prikkelverwerking bij kinderen
Het centrale Zenuwstelsel
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
DE WEEK VAN DE PIJN 2016 “GEEF CHRONISCHE PIJN EEN GEZICHT“ 26 SEPTEMBER - 1 OKTOBER 2016.
waarneming en regeling !
Kopzorgen Bij parkinson niet alles is wat het lijkt A.Nouws Nouws Hulp bij parkinson.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
Diëten Niet alleen om af te vallen!. Veel mensen volgen een dieet uit medische noodzaak Natriumbeperkt Energiebeperkt Vetarm Antiallergisch dieet Maagdieet.
Conditietraining Gezonder leven door meer te bewegen en anders te eten.
Je huid bedekt je hele lichaam
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Huisvesting en Hygiëne
Clinic Bondsvergadering
Tast- druk- en pijnzintuig
Prikkelverwerkingspatronen
Waarneming Wat is een zintuig? Welke zintuigen zijn er?
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
© UNIEK IN DE KLAS.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Thema Zintuigen.
Thema Zintuigen.
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Zintuiglijke waarneming
Kattengedrag Paraveterinair.
Steven Pont Uitspraak: Elk misdragend kind dat pijn heeft schreeuwt: “verlaat me niet” “Filmpje van SLO”met een samenvatting uit een lezing die hij.
Transcript van de presentatie:

SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING Familiedag CHARGE 9 juni 2012 Koninklijke Kentalis, sint Michielsgestel Anke van den Berg, ergotherapeut

Sensorische informatieverwerking Het vermogen om zintuiglijke waarnemingen te kunnen opnemen en verwerken en de verschillende stukjes informatie aan elkaar te verbinden, zodat er adequaat op gereageerd kan worden. Zintuigen: oren, ogen, mond, neus, huid, evenwicht, spieren en gewrichten. 2

Kinderen met CHARGE hebben een verminderde sensorische waarneming: - Visus - Gehoor - Lage spierspanning - Vestibulair systeem a-reflexief: niet functionerend - Complexe medische factoren Kinderen met CHARGE hebben over het algemeen behoefte aan sterke prikkels.

Arousal: De mate van arousal is bepalend voor de wijze waarop de zintuiglijke informatie uit de omgeving wordt waargenomen. Bij een optimaal arousalniveau, kan men het meest optimaal reageren op prikkels uit de omgeving. Het arousalniveau wordt onder andere bepaald door de veiligheid / onveiligheid van de situatie, bekend / onbekend, verwacht / onverwacht, plezier / angst / pijn. Ook de zintuiglijke informatie heeft veel invloed op de arousal. Aandacht en concentratie hangen af van het kunnen bereiken van een optimaal arousalniveau.

Vijf arousalniveaus: 1. Slaap 2. Doezelig 3. Alert 4. Over-alert 5 Vijf arousalniveaus: 1. Slaap 2. Doezelig 3. Alert 4. Over-alert 5. Stress

Arousalniveau: - Wisselend door de dag heen - Wisselend per persoon - Afhankelijk van de situatie Arousal bij kinderen met CHARGE: Veel te snel en ongecontroleerd op en neer tussen slaap en stress. (arousalniveau 1 en 5)

Zintuigen: dubbele functie - Vitaal deel: waarschuwen voor gevaar Zintuigen: dubbele functie - Vitaal deel: waarschuwen voor gevaar. Lichaam reageert defensief, maakt zich klaar om te kunnen vluchten, vechten of verstarren. - Discriminatief deel: Onderscheiden. Bijvoorbeeld glad of ruw, warm of koud.

Meestal goed evenwicht tussen vitaal en discriminatief deel Meestal goed evenwicht tussen vitaal en discriminatief deel. Geen goed evenwicht? Hyperreactiviteit (overregistratie, overgevoeligheid) Prikkel die voor ons normaal lijkt, wordt ervaren als bedreigend of gevaarlijk.

Hyporeactiviteit (onderregistratie,ondergevoeligheid) Prikkel wordt juist niet op tijd geregistreerd of niet als gevaarlijk genoeg ervaren. Heel veel prikkels nodig om te kunnen reageren.

Tactiele hyperreactiviteit - Vermijden van lichamelijk contact - Niet willen aanraken of voelen van bepaalde materialen - Niet willen eten van bepaalde structuren - Afkeer van zintuiglijk ontwikkelingsmateriaal - Lang ‘doorzeuren’ over kleine wondjes of kleding die niet lekker zit

Tactiele hyporeactiviteit - Geen duidelijk beeld van het eigen lichaam. - Door het niet goed ervaren alles blijven betasten en in de mond stoppen - Moeite met het hanteren en manipuleren van (met name kleine) voorwerpen - Pijn wordt niet goed ervaren - Tijdens het eten te grote voedingsstukken doorslikken of niet voelen dat er nog eten rondom de mond zit.

Vestibulaire hyperreactiviteit - Gevoelig om bewogen te worden - Stoeien en wilde spelletjes niet prettig - Snel misselijk - Minder beweeglijk

Vestibulaire hyporeactiviteit - Doorlopend in beweging zijn en kiezen voor activiteiten die veel vestibulaire prikkels opleveren, zoals hoog en hard schommelen, van een heel hoge glijbaan roetsjen en eindeloos rondjes draaien. - Sommige kinderen zitten voortdurend te wiebelen en/of te draaien. - Klimmen gevaarlijk hoog zonder gevaar te zien. - Bij stil zitten verlaagd het arousal.

Proprioceptieve hyporeactiviteit - Moeite om uit te maken waar lichaamsdelen zich bevinden en met welke snelheid bewogen wordt - Voorwerpen hanteren kan een probleem zijn - Moet visus gebruiken om te weten wat zijn lichaam doet