Herdefiniëring van de pedagogische relatie.  Oorsprong: pre-pedagogen van 19 de eeuw  Hoofdgedachte: alles in de wereld is morele chaos en wanorde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Succesfactoren van teamcoaching
Advertisements

DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Samen met ouders aan het werk!
Encuentro Latino Europeo (ELE) Relatie tussen LA en de EU in de actuele strategische en geopolitieke ontwikkelingen Cor van Beuningen november 2009.
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Freire en Montessori Educatie en Emancipatie
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Onderwijs en democatisch burgerschap
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Nederlandse literatuur
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Contextueel kijken naar kinderen in nieuw samengestelde gezinnen
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Morele ontwikkeling en opvoeding
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Ouderbetrokkenheid.
Wat moeten jullie kennen?
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Opvoeden.
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Pedagogische theorieën
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Ontwikkeling en de basisschool
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Situeering stadstoevlucht (vanaf +/- 1970) etnische verscheidenheid onverschilligheid geen politioneel toezicht gemeenschap >>
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Pedagogiek als beroep.
Ouderavond
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Nederlandse literatuur
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Pedagogische relatie in VO en MBO
Begeleiden Les 5.
JEUGDzorg - voor wie?.
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Altra en de Waag- Samenwerken
Transcript van de presentatie:

Herdefiniëring van de pedagogische relatie

 Oorsprong: pre-pedagogen van 19 de eeuw  Hoofdgedachte: alles in de wereld is morele chaos en wanorde. Ook in het kind leeft die oerdrift en wanorde  Pedagogische visie: top- down (autoritair) ◦ Roep om normen en waarden ◦ Burgerschapseducatie (naar vooropgesteld model) ◦ Moeizame leerlingenparticipatie ◦ GAS-boetes

 Oorsprong: o.m. Rousseau  Hoofdgedachte: het kind is zuiver en onschuldig, de volwassene zou er zich beter aan spiegelen  Pedagogische visie: bottom-up (laissez-faire) ◦ Iederwijs-scholen/Sudbury Valley School ◦ Diverse opvoedingsmilieus in jaren ‘60 en ‘70

 Oorsprong: ontwikkelingsgedachte  Hoofdgedachte: kind-zijn is een levensfase met een eigen logica, met eigen kenmerken,…  Pedagogische visie: potentieel van het kind ontwikkelen tot een rationele mens ◦ Alom tegenwoordig in onze scholen ◦ Kritiek: kinderen blijft men beschouwen als uniforme wezens, los van hun tijd en ruimte

Kinder- en jeugdland

 Historisch onderzoek Philippe Ariès ◦ 17 de eeuw: ontdekking van het kind ◦ ‘Sentiment d’enfance’ ◦ Institutionalisering van de school ◦ Privatisering van het gezin  Opvatting van Lea Dasberg ◦ Ontstaan van kinder- en jeugdland vanaf 1750 ◦ “Grootbrengen door kleinhouden”

Kind  Kwetsbaar  Handelingsonbekwaam  Moet begeleid worden  Pedagogische relatie vertrekt vanuit een beschermingsreflex Volwassene  Onkwetsbaar  Handelingsbekwaam  Verleent zelfstandig betekenis

In het dagelijks leven blijkt dat:  Kinderen en volwassenen kwetsbaar zijn: beiden zijn onderhevig aan onvoorspelbaarheid en oncontroleerbaarheid  Kinderen en volwassenen handelingsbekwaamheden hebben: beiden zijn ‘active agents’

 Een optimistische en brede kijk die kansen biedt om de pedagogische relatie te herdenken: jeugdland doorbreken zonder de specificiteit van het kind- zijn overboord te gooien.  Nadruk op wederzijdse afhankelijkheden voor de betekenis die kinderen en volwassenen verlenen aan hun handelen! “We are like bees, rather than like ants or spiders. We are neither workers for a world already fully ordered nor spinners of worlds purely from within. Rather, we are circulators among the diverse fields of experience that enrich life toghether. There is no pure freedom or total historicity, only the endless creation of meaningfull worlds born anew within each new child.” John Wall

 Bewustzijn van onderlinge afhankelijkheid schept: ◦ Wederzijdse verantwoordelijkheden ◦ Op een basis van menselijke waardigheid  Uitdaging voor een hernieuwde pedagogische relatie ◦ Integriteit als mens waarborgen en bevorderen ◦ Impliceert grenzen (leren) stellen ◦ Impliceert kwetsbaar spreken als opvoeder, betrokken op de situatie van het kind