Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014
De kernfuncties van de openbare bibliotheek: a) Kennis en informatie b) Ontwikkeling en educatie c) Bevorderen lezen en kennismaken literatuur d) Ontmoeting en debat e) Kunst en cultuur
Fysiek vs digitaal EN lokale diensten EN digitale diensten Digitale diensten zijn (voorlopig) primair ondersteunend aan de lokale diensten Veel klanten zoeken primair digitaal informatie
Kernwaarden van de bibliotheek: Betrouwbaar Onafhankelijk Authentiek Pluriform Toegankelijk
Missie voor de nationale digitale bibliotheek : Eenvoudig toegang tot betrouwbare informatie, vanuit een onafhankelijke positie We maken daarvoor de bibliotheekcollectie Nederland zichtbaar, bruikbaar en houdbaar We bieden een platform, waar mensen en informatie samen komen. Dat platform is niet een eindpunt (zoals een portal), maar een startpunt van ontwikkeling voor mensen, technologie en informatie. Die rol kunnen we alleen in samenwerking met anderen realiseren.
Voor iedereen Toegankelijke diensten Rechtenvrije informatie direct raadplegen Lid worden van de bibliotheek voor de overige informatie Gebruik maken van andere functies van de bibliotheek
Waarom alle bibliotheken? Vanuit bibliotheken: samenwerking, optimale benutting van de kracht van het netwerk Vanuit klant: zichtbaarheid en toegankelijkheid van informatie, meer content, één ingang
Wat is de rechtenvrije informatie? Erfgoed: voor 1874 Materiaal waarvoor de rechten zijn afgekocht: boeken, kranten, tijdschriften Open Access
Huidige verschijningsvormen van de digitale bibliotheek Doelgroepen (Bibliotheek op school, Aangepast lezen, laaggeletterden e.d.) Overkoepelende toegang (NBC) Onderzoekers (Delpher) Brede groep lezers (e-book platform) Ordening, attendering, uitleg
De klant ervaart één bibliotheek:
Koppeling met andere erfgoed-instellingen Archieven: NA Data: DANS Beeld en Geluid Musea Internationaal: TEL, Europeana
Issues die op deze wijze ‘aangevlogen’ kunnen worden: Samenspel met fysieke bibliotheek Lidmaatschap/nationale bibliotheekpas Leesbevordering / e-books Landelijke digitale infrastructuur IBL Contextualisering Relatie met onderwijs Marketingstrategie
Transparantie Debat over: Aanpak Prioriteiten (doen we de ‘goede’ dingen) Rollen in netwerk Samenwerking
Dank voor uw aandacht