Introles: Wie ben ik en jullie? 15

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van harte welkom op de ouderavond HAVO-4
Advertisements

Telefoonlijst invullen Extra verlof Waar gaat het mis? PTA en examenreglement Voorstellen mentor(en) Welkom.
Waarom ben ik hier op aarde?
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Examen in de tweede fase. •Schoolexamen (examendossier) 50% –vanaf klas H4 / V4 (weinig) –tendens: meer naar einde van het jaar en naar examenjaar •Centraal.
4.1: Het parlement is baas boven baas
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Introductieles: politiek
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
4.1: Het parlement is baas boven baas
Introles: Opstarten + intro:
1.3: Tand om tand of zachte hand
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Politieke stromingen LiNKS RECHTS.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Maatschappijwetenschappen
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Mijn antwoord op jouw vragen is dat Ik de schepper ben.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Het leven geeft te denken
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
Jij hebt ook wat te vertellen!
VSO Het Mozaïek Almelo.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
3.1 Roep om harde rechtsstaat via de media
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
4.1: Het parlement is baas boven baas
Introductieles: politiek
Meubelindustrie/ interieurbouw Op stap in de Welkom!
7.1: Van de wieg tot het graf Welkom 4ha en 4hb Intro verzorgingsstaat HC Opdracht.
1.3 Tand om tand of zachte hand Vergelijking Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Nieuwland,Schiedam Visuals wijkbranding. Wat is jouw favoriete plek in de regio?Wat betekent die plek voor jou en welke waarden vertegenwoordigt die plek.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
Wij, Jij & Ik! Een veilige school voor iedereen!.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Politieke partijen en populisme
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
Waarom Kerst? Gespreksspel
 PTA  CENTRAAL EXAMENS. Programma van Toetsing en Afsluiting Per vak staat hierin aangegeven:  Toetsen  Handelingsopdrachten  Praktische opdrachten.
Hafida El-Gharbaoui
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 5 kwartaal 3: Corstin Dieterich L
Thema 3. Had ik de liefde niet - ik zou niets zijn ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
Wie bestuurt Nederland
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Rechtstaat les 4 Expertgroepen.
Welkom Wie pakt de macht in Burgerdam?.
Aantekening van: Wie is de baas
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 25 (zelf die rondjes laten maken dus meer tijd nemen!) Introductievragen 10 Bespreken introductievragen en praktische zaken gelijk 20 Maak rooster vergelijkingen Tijd over? Begrotingsspel!

Welkom bij maatschappijleer Wie ben ik? En wie zijn jullie? HC: wat is maatschappijleer Opdracht: introductie vragen Praktische zaken: hoe haal ik een voldoende?

Wat is maatschappijleer Actualiteit: wat zien we op dit moment om ons heen? Wetenschap: Wat zijn die dingen die we zien? Idealen: hoe moet volgens jou de wereld er uit zien? Via deze drie manieren komen veel mensen bij maatschappijleer. Sommige zijn vooral nieuwschierig door wat ze op het journaal gehoord hebben. Anderen willen graag iets wat ze erg dwars zit zoals geert wilders onderzoeken en verklaren en anderen hebben een plaatje hoe de wereld er uit moet zien, nooit meer oorlog, en willen bij maatschappijleer weten waarom die wereld om ons heen anders is. Hierna gaan we wat meer in op die wetenschap.

Stoel op tafel. We gaan iets herhalen Stoel op tafel. We gaan iets herhalen. Ik heb het twee lessen gehad over ideaaltypes maar toen waren wat mensen afwezig en ik wil graag dat jullie op deze manier leren denken. Wat is dit  stoel. Wat is dat  bureaustoel. Heel goed maar ze zijn niet hetzelfde. Waarom noemen we beide dan stoel? Dat hebben we vroeger zo geleerd dat iets waar we in ons eentje op kunnen zitten en een leuning heeft altijd stoel heet. Nu hetzelfde voor tafel en bureau. Conclusie. Je hebt van jongs af aan woorden geleerd die bepaalde objecten omschrijven. Dit heb je geleerd om ergens met iemand over te kunnen praten. Anders moet je steeds uitleggen wat een stoel is om het er over te hebben. Zo werkt het in de wetenschap ook. Je hebt heel veel bubbels = objecten. En omdat de wereld een chaos is maken wetenschappers woorden om een grote groep van die bubbels te omschrijven. Op die manier kunnen we de wereld ordenen. Je hebt altijd bubbels die er buiten vallen, zoals een anderhalf zitje. Het is net geen bank en net geen stoel. DIT WAS KINDERSPEL, DIT IS SLECHTS BESCHRIJVEN WAT DINGEN ZIJN. EEN WOORD ERVOOR ZOEKEN. EEN STAP MOEILIJKER IS VERKLAREN WAAROM ZE ER ZIJN. WIJ ZOEKEN DUS WOORDEN OM BEPAALDE DINGEN ZIE WE ZIEN EEN DUIDING TE GEVEN OM ZE TE BEGRIJPEN. BIJ MAATSCHAPPIJLEER PROBEREN WE DE DINGEN OM ONS HEEN DIE MENSEN DOEN TE BEGRIJPEN EN TE VERKLAREN EN DAARNA HEBBEN WE ER PAS EEN MENING OVER.

DIT WAS KINDERSPEL, DIT IS SLECHTS BESCHRIJVEN WAT DINGEN ZIJN DIT WAS KINDERSPEL, DIT IS SLECHTS BESCHRIJVEN WAT DINGEN ZIJN. EEN WOORD ERVOOR ZOEKEN. Nu heb ik 9 bubbels in de wereld zichtbaar gemaakt. Als wetenschap willen we deze verschijnselen begrijpen en ordenen dus plaats dit eens in drie cirkels. Wat past een beetje bij elkaar? Wat zie je Wat weet je daar al van Wat heeft iets met elkaar te maken? Wat heeft niet iets met elkaar te maken? Wen Jiabao

DIT WAS KINDERSPEL, DIT IS SLECHTS BESCHRIJVEN WAT DINGEN ZIJN DIT WAS KINDERSPEL, DIT IS SLECHTS BESCHRIJVEN WAT DINGEN ZIJN. EEN WOORD ERVOOR ZOEKEN. Nu heb ik 9 bubbels in de wereld zichtbaar gemaakt. En er rondjes omheen gezet. Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Maar wat heb je gedaan om ze in een rondje te zetten? Hoe dacht je? Eerst bedenken wat je al van iets weet en dan vergelijken. Dat is ook meteen één van de beste manieren om te leren. WAT IS HET GEVAAR VAN DIT SOORT INDELINGEN? Wen Jiabao

Introductieopdracht Schrijf jou antwoord op de volgende vragen op een blaadje en lever dat in: Wat is jouw belangrijkste reden om geen zin te hebben in maatschappijleer Wat zou je het komende jaar willen leren bij maatschappijleer? Wat is volgens jouw het verschil tussen de Tweede Kamer en de regering? Denk jij dat je links of rechts bent en waarom? Voel jij je veilig in Nederland? Op welke politieke partij zou jij stemmen als de de kans had?

Hoe haal ik een voldoende? We behandelen 4 thema’s Je krijgt 4 schoolexamens (1 per thema) Je krijgt 1 cijfer voor je handelingsopdrachten Die 5 cijfers delen door 5 is je eindcijfer Maatschappijleer meteen voor je diploma niet voor de overgang! Studiewijzer (je eigen verantwoordelijkheid!)

Dit eerste blok: Rechtstaat Datum SE (schoolexamen) week na herfstvakantie 1 les in de week om voor te bereiden op schoolexamen Vergelijken: gaan jullie elke les doen! Vergelijk wat ik in mijn vorige HC heb behandeld eens met hoe het in een ander land er aan toe gaat!