Derek Smit – tester/stagiair programma PIP / St ICTU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geo-informatie: bestuurlijke ‘tom-tom’ voor gemeentebestuurders
Advertisements

Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Digitale dienstverlening
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Zaakgericht Werken.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening De burger CENTRAAL Interactieve verwijzingen Toegankelijkheid Ranking Sep 2009 Vergeleken Gemeenten.
Overheid heeft Antwoord © GEOZET - Workshop GIDEON 14 oktober 2009 Paul Francissen.
Mailoplossingen voor het onderwijs
De Persoonlijke Internetpagina: ‘op weg naar … relatiebeheer voor de digitale burger’ Break Out Session GBO jaarvergadering 19 april 2007 Paul Zeef.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Stand van zaken herstructurering en grootschalig onderhoud Oostendam
Platform Afnemers De weg naar Modernisering GBA
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Het Europees Sociaal Fonds
BKWI en Suwi-net 24 mei 2007 Alexander Hielkema en Jan Jongenelen
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Aanpak fietsdiefstal Goof de Vor 5 april 2017 |.
Marc Verschuren bedrijfsanalist Directie Klantenservice “ De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie.
Overheid heeft Antwoord © 1 Antwoord © Presentatie Antwoord © : stand van zaken en vooruitblik Congres Benchmark Publiekszaken 20 november 2008 Art Klijn.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Informatievoorziening en VSV:
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
De nieuwe wet Inburgering en de IB-Groep
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 december 2009, Den Haag Arco Groothedde Raad van Bestuur Spaansche Hofsessie.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Uitrol van Regelhulp start op 19 juni 2007
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
Digitaal mei 2014.
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
Update Implementatie en beheer
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK.
Workshop Berichtenbox voor Bedrijven
Afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam.
Govroam Presentatie ViAG Themadag, Simon Does (gem Arnhem) 11 december 2015 één keer inloggen overal online.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
1 Thea Smid-Verheul, gemeente Amersfoort Paul van Bruggen, CROW IJsselstein, 13 februari 2014 Past Performance waarom positief voor alle partijen?
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Basisregistratie Grootschalige Topografie. Programma Stelsel van Basisregistraties Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) De BGT keten Bronbestanden.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Nedgraphicsdag 18 september 2012
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening
Idensys pilot Rotterdam
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Digitaal stelsel in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke Internetpagina “Den Haag en programma PIP ” VIAG Congres Koningshof 13 nov 2006 Derek Smit – tester/stagiair programma PIP / St ICTU Paul Zeef – programmamanager PIP / St ICTU

Agenda 13 nov 06 – deel II 1. Hoe Haagse zaken vindbaar worden in een PIP…demo 2. Welke functies biedt PIP straks aan de gebruiker? 3. Hoe koppelen gemeenten met PIP? 4. PIP: een e-voorziening in de maak: doel en stappen 5. PIP: een programma: sturing en uitvoering 6. Stand van zaken met de proef 7. Vervolgstappen en hoe sluiten gemeenten straks aan?

Haagse zaken vindbaar in een PIP en 2: welke PIP-functies… Korte demonstratie van inhoud en functies

3. Hoe koppelen gemeenten met PIP? Technisch open standaardaarden berichtenverkeer o.b.v. BSN webservices / SOAP XML specificatie per PIP-functie - navigeren naar diensten van gemeenten (na inlog) - inzage bieden in eigen gegevens - mijn zaken (statusafhandeling aanvragen) - mijn berichten / afspraken algemeen: beveiliging, look and feel, contact-info Organisatie daarvan aansluitvoorwaarden modelproces aansluiting impactanalyse per organisatie testfaciliteiten, tools, beheerinterface

PIP startpagina Portal Navigatie Structuur bedrijf burger Via thema’s of events, een link naar een dienst percelen nationale service bus dienstaanbieder website kaart gebouwen PIP startpagina Portal Navigatie Structuur personen formulieren adressen centraal eigen midoffice PIP assistent applicatie bedrijven ESB applicatie ePlatform applicatie inkomens PIP Database Zaken register Gegevens register eFormulieren L.U.D. auto's een connector per dienst etc. PIP Beheerder

Context diagram

4 PIP: e-voorziening in de maak Doel: Persoonlijk venster op diensten en informatie van de overheid Vraaggericht aanbod daarvan (profielgebaseerd) Attenderend, hergebruik van gegevens, afhandeling in beeld Voor burgers en ondernemers Stappen I. Proefversie (kleine schaal) 2006 – Q1 2007 II. Voorlopige voorziening en bouw geconsolideerde PIP Q2 `07 – Q2 2008 III. Uitrol en beheer (aansluiting en brede lancering) Q3 2008 – 2012 Want Reductie Adm. Lasten, gemak, transparantie (en efficiency) Burger centraal: kanteling in presentatie van diensten en info

5. PIP: een programma: sturing & uitvoering Opdrachtgevers PIP Min EZ en BZK Stuurgroep BZK (vz), EZ, FIN, SZW IB-groep, CWI/DKD, Den Haag, Dordrecht, GBO.O Adviesgroep beleidsadviseurs uitvoeringsinstellingen, egem/gemeenten Projectorganisatie ICTU (en werkgroepen) Programma a. proefopstelling (portal plus intelligentie), info en diensten, infra, e.v. b. voorbereiding vervolgstappen “fase 2”

6. Stand van Zaken proefopstelling PIP Proefversie PIP is beschikbaar (versie 05): a. registreren, inloggen, navigeren, overheidszoekdienst b. mijn gegevens, mijnzaken, koppeling met DigiD d. Infrastructuur voor hosting op schaal van de proef is er e. netwerkkoppeling Gemnet, Haagse Ring (e.v.) Verberingen gaande; eerste penetratietest (okt 06): gunstig Afspraken overheden voor deelname in de proefopstelling Den Haag IB-groep A’dam Dordrecht Kadaster Utrecht ? Voorst SVB RDW ? Enschede BD Waternet ? Assen CWI en UWV overige contacten…

Gegevens en diensten in de proefopstelling Uittreksel Burg. Stand Uittreksel Kadastrale Kaart Melding openbare Ruimte Doorgeven verhuizing Aanvraag kwijtschelding Aanvraag bouwvergunning Inschrijving werkzoekende Aanvraag WW-uitkering Aanvraag WWB Aanvraag KB/AOW Doorgeven wijzigingen KB/AOW Mijn IB-groepdiensten Inzage Persoonsgegevens Inzage WOZ/taxatieverslag Koopsommenoverzicht Evenementenkalender * * Statusinfo afhandeling Persoonlijke berichten Nieuws algemeen (RSS)

Stappen in de proeffase Koppeling diensten andere partijen Werving proefgebruikers Evaluatie van gebruikerservaringen Aansluitvoorwaarden en aansluitspecificaties Parallel: voorbereiden vervolgstappen - orientatie op omgeving e-dienstverlening - orientatie omgeving ICT-bouwstenen e-overheid - verkenning PIP’s in andere landen (leren) - software orientatie/ roadmap - invoeringsstrategie na maart 2007

Mogelijke vervolgstappen… 2007 – eerste helft 2008: Upgrade proefopstelling (Voorlopige Voorziening PIP) Start koppeling op 3 kernfuncties PIP met ca. 30 andere organen - landelijke diensten (ook Politie, RDW, CJIB, KvK) - gemeenten (Actieplan Gem Dienstverlening) - provincies, waterschappen Stapsgewijze groei gebruikersaantallen (100.000?) Cafetaria-model voor koppeling andere 2 of 3 PIP-functies Herbouw van stabiele, opschaalbare, veilige versie Voorbereiden overdracht beheerorganisatie Medio 2008: brede publiekslancering / aansluitingen op volume

Slot “gemeente Den Haag en PIP Wat gemeente Den Haag doet aan e-dienstverlening Hoe dat eruit ziet Hoe dat aansluit en past in PIP: je persoonlijk venster op je overheidsrelaties, voor de burger (ondernemer is ander hoofdstuk) Conventies nodig: Standaarden en afspraken over koppelingen Samenwerking achter PIP met partijen is voorbode van Digitale dienstverlening van de “Andere Overheid” Vraaggericht, op maat aanbiedend, ‘ontschot’

Vragen , suggesties? Zie ook: http://pip.overheid.nl

PIP functiemodel samenhang bieden in het digitale aanbod informatie op Portal navigatie via thema’s en events informatie op maat krijgen eigen gegevens Inzien en correcties doorgeven zaken op een plek regelen berichten op één plek ontvangen