MINDMAPPING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Thema HACCP
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Presenteren voor starters
Start.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1. Levensbeschouwing en communicatie
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Een kleurrijk avontuur.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Centrummaten en Boxplot
Even voorstellen : Groep 3b
Waar gaat het nou toch om?!
JOUW WERELD MIJN WERELD
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
15 december 2013 Rotterdam 1. Caesarea – een haven, een poort 2.
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Transcript van de presentatie:

MINDMAPPING

MINDMAPPING Letterlijk: een kaart (map) van je gedachten (mind) Figuurlijk: een netwerk van kleurrijke sleutelwoorden en symbolen rond een centraal thema

MINDMAPPING horizontaal panoramisch of 'landscape'-formaat onze hersenen zijn gewoon om meer in de breedte te kijken dan in de hoogte

voorbeeld van een mindmap

MINDMAPPING sleutelwoorden sleutel-symbolen duidelijkheid takken-netwerk verbanden tussen de takken vloeiende lijnen horizontaal leesbaar kleuren overzichtelijk: groeperen creativiteit

voorbeeld van een mindmap

MINDMAPPING optimaal gebruik van onze twee hersenhelften

MINDMAPPING

MINDMAPPING hersenen: miljarden zenuwcellen die in verbinding staan

MINDMAPPING Omschrijving: Mindmapping is een techniek om aantekeningen te maken terwijl je je hersens optimaal inzet. De hersenen bestaan uit een linker- en een rechterhelft. Met onze linkerhersenhelft leren we lezen, schrijven en rekenen. Onze rechterhersenhelft is goed in kleuren, vormen en tekeningen. Het onthouden van lesstof gaat beter wanneer beide hersenhelften actief worden ingezet. Dat gebeurt bij Mindmapping: daarmee maak je samenvattingen in tekeningen en kernwoorden. Zo gebruik je het beste van beide hersenhelften!

MINDMAPPING Wat kan je doen met een mindmap? dingen beter onthouden betere aantekeningen maken ideeën bedenken tijd besparen kanttekening: als je het onder de knie hebt het vergt toch wel tijd en energie om het je 'eigen' te maken / daarna loont het wel

MINDMAPPING Wat kan je doen met een mindmap? dingen beter onthouden proefproject in twee scholen (dubbele klassen; vb. 2 klassen 5de lj.)

MINDMAPPING 1ste aankondiging: toets W.O. in elke klas proefproject in twee scholen (dubbele klassen; vb. 2 klassen 5de lj.) 1ste aankondiging: toets W.O. in elke klas

MINDMAPPING 2de aankondiging klas B mag spiekbriefjes gebruiken proefproject in twee scholen 2de aankondiging klas B mag spiekbriefjes gebruiken klas A niet klas A: klas B (maximum 15 woorden of beelden op de spiekbrief)

MINDMAPPING klas B gaat enthousiast aan de slag proefproject in twee scholen klas B gaat enthousiast aan de slag moeten wel nadenken over de beelden, symbolen of woorden die ze gebruiken

MINDMAPPING proefproject in twee scholen dag van de toets: klas B mag de spiekbriefjes toch niet gebruiken…

MINDMAPPING resultaat van de toets: betere resultaten in klas B proefproject in twee scholen resultaat van de toets: betere resultaten in klas B ondanks het feit dat ze de spiekbriefjes niet mochten gebruiken doch geen erg groot verschil tussen klas A en klas B

MINDMAPPING één maand later… toets over hetzelfde onderwerp W.O. proefproject in twee scholen één maand later… toets over hetzelfde onderwerp W.O. onaangekondigd onvoorbereid door de leerlingen

MINDMAPPING één maand later… toets over hetzelfde onderwerp W.O. proefproject in twee scholen één maand later… toets over hetzelfde onderwerp W.O. resultaat van klassen B: betekenisvol beter dan de klassen A

MINDMAPPING klas B:  maken van spiekbriefjes: ACTIEF GESTUDEERD keuze van woorden, beelden, symbolen nadenken, noteren, herlezen, schrappen, enz. weten wat ze opschrijven, weten wat de woorden/beelden betekenen verbanden leggen tussen hetgeet ze noteren of tekenen … = helemaal anders dan gewoon "van buiten leren"… (zoals vele kinderen doen…)

MINDMAPPING 3, 14… wiskundig getal pi onthouden met woorden en beelden wiskundig getal pi oneindig veel cijfers na de komma 3, 14…

MINDMAPPING 3, 1415926535897932384626433…

MINDMAPPING jongen van 14 jaar zusje van 15 jaar op bezoek bij oma / jarig: 92 jaar (oma= 9ma= een 9 met 2cijfers erachter= 92 jaar) deurbel (cijfer 6) 5 keren bellen want oma hoort niet goed (repetitief: voor 5 gekozen) 3x hiep, hiep, hoera (cijfer 3) (meestal 3x "hiep, hiep, hoera) dank u / dank u / dank u / dank u / dank u (zegt oma) (repetitief: voor 5 gekozen) oma heeft feesttaart klaar staan (cijfer 8) (taart wordt meestal in 8 stukken gesneden) feesttaart met 9 kaarsjes (1 kaarsje per 10 jaren) broer en zus eten een stuk broer en zus krijgen 7-Up te drinken, lusten ze graag oma neemt een jene(gen)ver

MINDMAPPING drinkt glaasje in 3 slokken leeg neemt 2de glas drinkt dit ook in 3 slokken leeg opnieuw stukje feesttaart, die in 8 stukken gesneden was broer en zus eten (nog) een stuk, nog 4 stukken over deurbel gaat weer (cijfer 6) mama en papa (2 personen/cijfer 2) staan blijkbaar voor de deur ze zijn ongeduldig en bellen nog eens (cijfer 6) nu zijn we met z'n vieren (cijfer 4) op bezoek bij oma mama borrel / 3 teugen papa borrel / 3 teugen

MINDMAPPING Hoe kan het wel? mindmappen ons brein denkt niet in rechte lijnen alles klakkeloos uit je hoofd leren werkt niet (goed) de leerstof steeds opnieuw lezen werkt niet (tenzij je de gelukkige eigenaar bent van een fotografisch geheugen ) Hoe kan het wel? mindmappen

MINDMAPPING Tekst: een inval van de Vikingen. Ongeveer 800 jaren na Chr. begonnen de Vikingen met hun plundertochten. De meeste invallen werden gedaan door kleine vloten van maximaal tien boten met elk dertig strijders aan boord. Door de hoge snelheid van hun boten konden ze verrassingsaanvallen uitvoeren en daarna snel weer wegkomen. De Vikingen waren moedige maar wrede krijgers. Waar ze kwamen verspreidden ze angst en paniek. Een van de redenen waardoor de mensen zo bang waren van de Vikingen was omdat ze de beste wapenuitrustingen hadden in Europa. Ze vochten vooral met zwaarden, pijl en boog, speren en bijlen. De gewone strijders droegen een stevige leren tuniek, terwijl de rijkere een soort maliënkolder droegen. Daarnaast droegen alle krijgers een groot rond schild.

MINDMAPPING Tekst: een inval van de Vikingen. De meest gevreesde Vikingstrijders waren de 'berserkers'. Deze krijgers gooiden zich zonder angst in de strijd. Men vermoedt dat deze krijgers verdovende middelen (drugs) gebruikten om geen angst te hebben. Men denkt dat deze verdovende middelen van vliegenzwammen gemaakt werden. Ze droegen ook berenvellen om hun tegenstanders angst aan te jagen. In het begin vielen de Vikingen kerken aan voor de rijkdommen. Later vielen ze ook steden aan, rovend en plunderend, om ze vervolgens plat te branden. Ze hadden geen medelijden met angstige vrouwen en kinderen en velen werden gedood of meegenomen en verkocht als slaven.

MINDMAPPING Weet wat je leest/leert: woorden begrijpen tip: Basiswoordenboek Nederlands / Van Dale internet: afbeeldingen en filmpjes (opgelet: niet altijd geschikt voor kinderen)

MINDMAPPING vloot / vloten: een groep van schepen die bij elkaar horen wreed: wordt gezegd van iemand die een ander met opzet pijn doet tuniek: wijde lange blouse Tip: afbeeldingen/filmpjes internet beetje inventief zijn Geef bijv. 'tuniek' in en je krijgt hedendaagse kledij te zien. Geef 'Vikingen kleding' in en je vindt hetgeen je zoekt.

MINDMAPPING 'ber' betekent 'beer' 'serker' betekent 'huid' maliënkolder: soort hemd met ijzeren ringetjes ter bescherming bij het vechten berserker: krijgers die berenhuiden droegen om de tegenstanders bang te maken 'ber' betekent 'beer' 'serker' betekent 'huid'

MINDMAPPING Ook wiskundetaal kan in mindmaps gegoten worden:

gebruik afbeeldingen / tekeningen / symbolen / enz.

gebruik afbeeldingen / tekeningen / symbolen / enz.

MINDMAPPING Ook W.O. kan in mindmaps gegoten worden:

MINDMAPPING Tip verwijzingen naar filmpjes Wat is een moesson? (YouTube) Link plaatsen in mindmap lukt niet.  Noteer waar je het gewenste filmpje vindt.

MINDMAPPING

MINDMAPPING Ook Frans kan in mindmaps gegoten worden:

MINDMAPPING Een mindmap maken = aan de slag gaan met je leerstof = actief bezig zijn = je hersenen (hersenhelften) beter gebruiken = je leerstof beter onthouden

MINDMAPPING studiehouding Een mindmap maak je als je je les moet leren Een mindmap gebruik je om je toets te leren instuderen met blanco mindmaps controleren met ingevulde mindmaps Pas mindmaps maken als je je toets moet leren = stress = te laat = tijdsgebrek (alles moet dan nog gemaakt en geleerd worden)

MINDMAPPING Tips mindmaps op papier mindmaps op pc Zorg voor goede structuur in je mappen. Maak steeds ingevulde en blanco mindmaps. Vergeet niet op te slaan. Terug openen kan enkel vanaf het programma "Emindmaps". Kan niet vanaf je pc. Vergt wat training, denk niet dat alles onmiddellijk lukt.

MINDMAPPING Hoe het programma installeren op je pc? Google Mindmaps maken met de pc. Hoe het programma installeren op je pc? Google Leerhof f(www.leerhof.be) Edu eMindmaps emindmapsinstaller.EXE Na installatie verschijnt een pictogram op je bureaublad. En nu aan de slag. Maak onderstaande mindmap op jouw pc.

MINDMAPPING