Betoog Ontwikkeling: creativiteit is het antwoord!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Edushock leerfestival
Samen werken aan een duurzame civil society
Filosofie Op HAVO en VWO.
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
3. Torrance Test of Creative Thinking 4. Blokkades 5. IG-Nobelprijzen
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Workshop creatief brainstormen
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
De waarde van cultuureducatie
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Wat willen we vandaag doen?
3. Torrance Test of Creative Thinking 4. Blokkades 5. IG-Nobelprijzen
Het werken met portfolio
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen.
Cultuurprofieldoelen;
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Alfons ten Brummelhuis
Honoursonderwijs in HBO
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Welkom ik maak me sterk.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Waarom kritisch denken?
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Product van TU Delft, SEC
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

Cultuur Leert Anders VII 25 november 2014 Emiel Copini Creativiteit, de nieuwe strohalm

Betoog Ontwikkeling: creativiteit is het antwoord! Het veld van (onderzoek naar) kunst- en cultuureducatie Kaf en koren

Creativiteit!

21st century skills EU (2006) / OECD (2004) / UNESCO (2008) / Partnership for 21st century skills (P21) / international society for technology education Andere termen: life long learning competencies, key skills, advanced skills, sleutelvaardigheden, kerncompetenties, soft skills, vakoverstijgende competenties.. Verzamelterm voor de ‘geavanceerde’ competenties die nodig zijn om succesvol deel te kunnen nemen aan de snel veranderende maatschappij. (Ledoux, 2013) Creativiteit vaak opgevat in termen van: nieuwe samenhangen zien, denken buiten de gebaande paden, creatieve technieken, en risico’s durven nemen (SLO)

Alphabet “We beschikken over de buitengewone kracht van de verbeelding, maar dit talent vernietigen we systematisch in onze kinderen en onszelf.” (Robinson) Correlatie – Van 98% naar 2% http://www.tylervigen.com/ “Een ode aan de menselijke verbeelding, in de vorm van een aanklacht tegen hiërarchisch, op competitie en kwantificeerbare resultaten gericht onderwijs.” “Hij laat pedagogen en hersenonderzoekers aan het woord komen om zijn boodschap kracht bij te zetten: het huidige onderwijssysteem, gericht op prestatie en concurrentie, maakt creativiteit en verbeelding onmogelijk, waardoor de maatschappij ook niet verder kan doorgroeien.”

Test uw creativiteit! – divergent Alternative Uses Test (Guilford, 1967) Incomplete Figure – TTCT: Torrance Test of Creative Thinking

Test uw creativiteit! – convergent Raadsels A man rode into a town on Friday, went strait to a hotel and stayed there for two nights, then rode strait out home again on Friday. How is this possible? Remote Associates Test Cream – Skate – Water The Candle Problem

Creativiteit – positieve geluiden “Cultuur is noodzakelijk voor de vorming van onze identiteit, voor de ontplooiing van mensen en voor de ontwikkeling van creativiteit. (..) Maatschappelijke vraagstukken (..) worden steeds complexer. Voor de aanpak van deze vraagstukken groeit het belang van creativiteit en innovatie.” (Bussemaker) “Creativiteit en creatief denken behoren tot de vaardigheden waarover iedereen zou moeten beschikken om te kunnen functioneren in de 21ste eeuw.” (Wervers en De Vreede op LKCA website)

Creativiteit – kritische geluiden “Op de vele onderwijscongressen orakelt de ene na de andere trendwatcher over de arbeidsmarkt van de toekomst en de bijbehorende ‘21st century skills’ (doorgaans iets met ‘creatief’, ‘adaptief’ en ‘flexibel’).” (De Correspondent) “Die 21e eeuwse competenties worden verbonden met creativiteit. Onze hele economie draait op creatief vermogen.” “We zijn in crea-teams tegenwoordig samen lekker probleemoplossend bezig. Zoals zoveel aspecten van onze cultuur is creativiteit van iets verhevens, iets plats geworden, voor iedereen bereikbaar. We hebben creativiteit ontmythologiseerd.” (Van Munster, 2013) “De roep om creativiteit mag geen modieuze prietpraat zijn.” (Jan Jaap Knol, 2013)

Creativiteit – niets bijzonders “Ons brein is creatief, omdat het niet anders kan zijn.. creativiteit is een belangrijk element v hoe het brein functioneert.. het is aangeboren.. we zijn allemaal creatief. Creativiteit is niet iets bijzonders of uitzonderlijks.. het is ingebakken in de menselijke cultuur.. dus zeker niet voorbehouden aan kunst of kinderen. Creativiteit is er gewoon.. en hoeft niet per se positief te zijn!” (Van Heusden, 2012, LKCA) Van Heusden benoemt (op basis van Sawyer Explaining Creativity) twee kanten van creativiteit: het zoeken naar oplossingen/patronen enerzijds, en het creëren van nieuwe vormen anderzijds.

Het veld van kunst- en cultuureducatie

De waarde van cultuur “Kunstsocioloog Pascal Gielen opent het culturele seizoen met goed nieuws. Uit zijn onderzoek blijkt dat cultuur van waarde is voor iedereen. Elke dag. Kunst en cultuur maken ons gelukkig, slim en gezond.”

De waarde van cultuur Conclusies: blinde vlek in evidence-based research, en methodologische moeilijkheden bij meten van reële impact van kunst en cultuur Deze publicatie past in een tendens: “Sinds Halbe Zijlstra in 2011 het programma aankondigde in zijn beleidsbrief ‘Meer dan kwaliteit’ gonst het K-woord door het veld.” (IJdens) “(..) de legitimatiedruk die pleitbezorgers en belangenbehartigers van cultuureducatie wordt opgelegd – of die ze zichzelf opleggen – [leidt] nog wel eens tot een vlucht naar voren in onbewezen transfereffecten (..). De behoefte aan geloof in deze lijkt veel groter dan de behoefte aan kennis (..).” (IJdens) Zie ook OESO-rapport!

Wetenschapsfilosofie Concept Begrip Beschrijving Objectief Mening Wet Theorie Waarde Kennis Hypothese Idee Waarheid Feit Verklaring Ideologie Inzicht

Tussen waarheid en waarde Belangeloos Innovatie Waarheidsvinding Slogans Werkelijkheid doorgronden Tempo Overtuigingen kritisch bevragen Collectief Structuren Verenigend Falsificatie Begrippen Doorvragen Politiek Dialoog Richtinggevend Theoretisch kader Taal Zou kunnen zijn Verificatie Je afvragen Voorschrift Twijfelen Willen Uitzoeken Houding Noodzakelijk Visie Afstand bewaren Idealen Universeel geldig Waarden Overtuiging Belang

Conclusies Creativiteit en de 21st century skills zijn de sleuteltermen van dit moment Ze worden onder andere gebruikt om kunst- en cultuureducatie kracht bij te zetten Als het bij lege termen blijft; bij overtuigingen zonder werkelijk fundament, dan houden we onszelf en elkaar voor de gek We zouden op zoek moeten naar manieren om visies en theorieën van elkaar te onderscheiden. De volgende stap is het onderscheiden van kaf en koren.