Politieke Wetenschappen, KU Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005.
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Veranderingen binnen communicatie door de komst van internet.
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
TV- en radiodag VRT – Jean Philip De Tender. Het Klavermodel : de klassieke media en de nieuwe….. Radio Internet TV Mobiel.
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Wiki De Invloed van internet op politiek
VJV-Jaarvergadering 2008 Communicatie over recht en justitie: (on) mogelijk ? Mechelen, 25 april 2008 VJV-Jaarvergadering 2008 Communicatie over recht.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Kanalen in Balans: Keuze, Gebruik en Sturing van Kanalen door Burgers Prof. Dr. J.A.G.M. van Dijk Universiteit Twente.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Marc Hooghe (University of Leuven) Burgers en de staat Op zoek naar duurzame verhoudingen.
WIE BEZOEKT DE WEBSITES VAN DE POLITIEKE PARTIJEN?
Versus Wilde Ganzen – Nicole Hoeve – Paul Oudshoorn – Aimee Saers – Ingrid Schermers.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Burgerschapsconcepten in Vlaanderen: Een internationale vergelijking
In de les Waarom video? Hoe te gebruiken? Bronnen Tips en trucs.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Reünistenkring Communicatiewetenschap Liesbeth Hermans 21 juni 2007.
Heterdaadsessie Haags Gemeentearchief 8 oktober 2013 Actualiteitsmonitoring.
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Zin en onzin van draagvlak de discussie in Nederland
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
De Vlaming en zijn (on-) veiligheidsgevoelens: ongelijk verdeeld en verspreid? Dries Verlet & Marc Callens Studiedienst Vlaamse Regering Stefaan Pleysier.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
De relatie tussen religie en politiek in Afrika. Inhoud: Inhoud:  Inleiding  Stelling  Religie en politiek in Afrika  Conclusies  Discussie.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
OP STAP MET HARM ALARM Sanne Hemmer Adviseur D&B Rob Teijl
NU!.  Tweet: Bekende zanger gisteren aangehouden.  SMS van een klasgenoot: Bekende zanger na aanhouding toch vrij.  Facebook van een vriend: Bekende.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Cordon sanitaire in de media? Wel tegen de partij, niet tegen zijn thema’s 22 maart 2005 Senaat Stefaan Walgrave.
Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule.
Verhuisbewegingen in Vlaanderen studiedag Ruimte voor Wonen
Mediagedrag van Millennials
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Social media plan Gemaakt door : Dorien van der Gugten Klas: B-MMC4-1a
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Projectvoorstelling ….
Thema 1 NU!.
H1 Media en communicatie
H2 Soorten media.
ICT zonder beperkingen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Politieke Wetenschappen, KU Leuven De relatie tussen internetgebruik en politieke participatie in Vlaanderen Sara Vissers, Marc Hooghe Politieke Wetenschappen, KU Leuven Marie-Anne Moreas Studiedienst van de Vlaamse Regering

Media en politiek Nieuwe ICT’s hebben een sterke invloed op onze communicatiepatronen: wat zijn de politieke/democratische gevolgen? We onderzoeken de relatie tussen veranderingen in het communicatie- systeem en de manier waarop burgers aan politiek doen

Burgers en het politieke gebruik van internet Hevig debat over de invloed van internet op politiek: Mobilisatie nieuwe groepen  versterking ongelijkheden - nieuwe mogelijkheden  ongelijke verdeling - verlaging informatiekosten  aantrekken al geïnteresseerden - meer informatie en bronnen sterke zelfselectie - interactief medium  vereist meer skills

Gaat het gebruik van Internet gepaard met meer of minder ongelijkheid inzake politieke participatie? Vergelijking tussen online nieuwsgebruik en traditionele media (TV, radio en krant) - Internetgebruik onder de bevolking neemt toe - Online nieuwsgebruik wint aan populariteit

Analyseschema

Evolutie van het algemeen Internetgebruik Het internetgebruik onder de Vlaamse bevolking is verdubbeld in zeven jaar tijd: 36% (in 2001) => 70% (in 2008) Is er dan nog steeds sprake van een digitale kloof?

Internetgebruik naar opleiding

Internetgebruik naar geslacht

Internetgebruik naar leeftijd

Ongelijkheden in nieuwsgebruik - Voor alle ‘traditionele’ nieuwsmedia is de frequentie van het nieuwsgebruik gedaald sinds 2001, enkel voor het online nieuwsgebruik zien we een significante stijging. - Alle nieuwsmedia hebben te maken met een of andere vorm van ongelijkheid, maar de ongelijkheden blijven duidelijk het grootst voor het internet

Dagelijks kijken naar televisienieuws naar opleiding Hoog-opgeleiden haken af van televisie-nieuws

Dagelijks radionieuws naar opleiding Laag-opgeleiden haken af van radio-nieuws

Dagelijks lezen krant naar opleiding Krant verliest bij alle groepen

Dagelijks nieuws online opzoeken naar opleiding 1/3 hoog-opgeleiden haalt nieuws via internet

Bron: SCV 2007; N= 1.449; *p<0,05 ; **p<0,01; ***p<0,001 De celeenheden zijn de gestandaardiseerde regressiecoëfficiënten (β) voor de multivariate OLS regressie (afhankelijkevariabele is de frequentie van het betreffende nieuwsmediagebruik: 1-5).

Analyse Deze ongelijkheden kunnen niet enkel worden verklaard door de verschillen in politieke attitudes.

Nieuwsconsumptie en politieke participatie Worden hoger opgeleiden en mensen met meer politieke interesse sterker gemobiliseerd door online nieuwsgebruik dan lager opgeleiden en mensen met minder politieke interesse?

Bron: SCV 2007; N= 1. 390;. p<0,05;. p<0,01;. p<0,001 Bron: SCV 2007; N= 1.390; *p<0,05; **p<0,01; ***p<0,001. De celeenheden zijn de log odds (Exp β) voor de ordered logit regressie (afhankelijke variabele is politieke participatie tijdens het voorbije jaar:

Besluit: lageropgeleiden zoeken veel minder vaak politieke informatie op via internet, maar als ze het doen, dan heeft dat voor hen hetzelfde mobiliserend effect op politieke participatie als bij hoger opgeleiden

Conclusie Snelle groei in internetgebruik, maar nog steeds blijvende ongelijkheden op basis van geslacht en opleiding. De ongelijkheid op basis van leeftijd is toegenomen (gebruik zo goed als universeel bij jongste groep) Internet is en blijft ongelijker verdeeld in vergelijking met andere nieuwsmedia. Maar eens die drempel is overwonnen, zijn er geen nieuwe ongelijkheden met betrekking tot de mobiliserende functie van het Internet.