Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Les 7: Game testing. Goed nieuws! Het spel laten spelen om je gameplay te testen. Playtest Voldoet de gameplay aan vooraf gestelde doelen?
GAME THEORY Les 6: Usability.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
CUT TO THE CHASE, NO BULLSHIT End Year Assessment Jonathan Barbosa Dijkstra GDD1A.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
Profielwerkstuk maken
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Gaming Bezoek een LAN-party.  De reclames werden duidelijk in kaart gebracht. Op de hekken waarmee de verschillende ruimtes werden afgezet hingen spandoeken.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
INTERACTION DESIGN Week 8.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
HAPPY AGING Eindpresentatie ADP Tim Bosje & Janine Huizenga.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
Zelfde behoefte, ander spel Oscar Diele - CMO. MakkelijkMakkelijker.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
©HAN.
BEDRIJVEN SAFARI. Games Microsoft en Playstation ‘Rocket Riot’ Playstation Home; reageren op vraag naar attributen Rondleiding Spellen testen.
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
‘Darfur is dying’‘Darfur is dying’ Serious game. Wat is een serious game?Wat is een serious game?  Niet alleen voor vermaak  Vaak communiceren en onderwijzen.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Geschiedenisles met de theorie van Suchman Onderwerp: Anne frank.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Medmec04 les 1 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Volksuniversiteit Zwolle
Medmec04 Engagement.
Rotterdamse Nieuwe / conceptpresentatie Team 1. DEBRIEFING CONCEPT // PLATFORM // DESIGN // INTERACTIE // NIEUWSWAARDE // MAATSCHAPPELIJKE WAARDE //
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Presenteren en communiceren
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Oscar Schuurman Geert Beuneker Tim Janssen Piotr Tekien Usability/Playability Jaar 2.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Hoe kan ik het beste in Nederland een eigen Game bedrijf opzetten?
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Een werkstuk schrijven
Design Thinking Immo Dijkma
Design Thinking Immo Dijkma
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4

Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen in games

Hoofdonderzoeksvraag  Hoe verwerk ik de “uncoupling theorie” in een game? Het punt van ommekeer in een relatie De relatie staat op punt van uitgaan Realisatie Willen voorkomen “Ontkoppelingstheorie” “Uitgaantheorie”

Fascinatie onderwerp  Eigen ervaring  Soortgelijke situatie meegemaakt  Als games kunst zijn – persoonlijke expressie!  Games industrie  Games moeten meer pakken

Waarom? – Maatschappelijke relevantie  Ervaarbaar maken  Zet mensen neer in de situatie  Geef ze keuze  Laat het ze “leren”

Context  Industrie  Games industrie heeft meer nodig  Stop met actie-games  VERKEN!  Spelers

Doelgroep  Voor wie is het onderzoek? Peers Games industrie

Buiten creatieve sector  Sociologie  Uncoupling theory  Hoe gaan mensen met elkaar om  Therapeutisch  Hier ligt niet de focus

Doelgroep  Voor wie is het product?  Mensen die games spelen  En die genoeg hebben van inhoudloze games

Hoe kom je bij die doelgroep?  Platforms  Internet platforms zoals Steam (digitale distributie)  Publishers

Deelvragen  Wat is de uncoupling theory?  Is deze theorie ‘waar’, klopt dit?  Hoe zet ik een “couple” neer in een game?  Wat voor mechanics/interactie?

Hoe gaan we dit onderzoeken?  Theorie lezen  Interviews, klopt dit voor andere mensen  Onderzoek bronnen  MAKEN – testen, uitproberen!

Bronnen  Games  Voor mechanics/interactie  Catherine  The Novelist  Ervaringen van anderen  Voor inhoud  Interviews  Romantiek (kunst)  Voor inhoud  En vormgeving  Literatuur  Schilderkunst

Wat wil ik maken?  Game  Stuklopende relatie  Dialoog, keuzes  Invloed  Keuze schala ipv een limiet van 3  Verschillende eindes

Beoogde uitkomst  Mensen spelen de game(s)  Zijn ‘geëngageerd’  Ervaren de theorie  Leren iets over zichzelf

Hoe testen/meten we dit?  Playtesting  Ondervragen  Veel ondervragen, duidelijke antwoorden willen, reacties vergelijken

Documentatie  Proces  Blog  Maar wat wordt de uiteindelijke presentatievorm?

Uiteindelijke presentatie documentatie  Aantal manieren werden genoemd  Wat ik wil gebruiken  Design document  Analyzes van bronnen  Maar ook…

De game zelf als documentatie  De documentatie vastleggen in de game  “developer commentary”  Test ruimtes  De interactie-testen zelf  Chronologisch

Stappenplan  Research naar de theorie  Documenteren  Verhaal, inhoud vastleggen  Testen en itereren  Techniek en interactie testen  En itereren  Vormgeving bedenken  En maken!  Bij elkaar zetten, testen  En blijven documenteren