Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4
Wie ben ik? Jelle van Doorne Interactive Performance Design Game designer Kunstzinnige games, diepere lagen in games
Hoofdonderzoeksvraag Hoe verwerk ik de “uncoupling theorie” in een game? Het punt van ommekeer in een relatie De relatie staat op punt van uitgaan Realisatie Willen voorkomen “Ontkoppelingstheorie” “Uitgaantheorie”
Fascinatie onderwerp Eigen ervaring Soortgelijke situatie meegemaakt Als games kunst zijn – persoonlijke expressie! Games industrie Games moeten meer pakken
Waarom? – Maatschappelijke relevantie Ervaarbaar maken Zet mensen neer in de situatie Geef ze keuze Laat het ze “leren”
Context Industrie Games industrie heeft meer nodig Stop met actie-games VERKEN! Spelers
Doelgroep Voor wie is het onderzoek? Peers Games industrie
Buiten creatieve sector Sociologie Uncoupling theory Hoe gaan mensen met elkaar om Therapeutisch Hier ligt niet de focus
Doelgroep Voor wie is het product? Mensen die games spelen En die genoeg hebben van inhoudloze games
Hoe kom je bij die doelgroep? Platforms Internet platforms zoals Steam (digitale distributie) Publishers
Deelvragen Wat is de uncoupling theory? Is deze theorie ‘waar’, klopt dit? Hoe zet ik een “couple” neer in een game? Wat voor mechanics/interactie?
Hoe gaan we dit onderzoeken? Theorie lezen Interviews, klopt dit voor andere mensen Onderzoek bronnen MAKEN – testen, uitproberen!
Bronnen Games Voor mechanics/interactie Catherine The Novelist Ervaringen van anderen Voor inhoud Interviews Romantiek (kunst) Voor inhoud En vormgeving Literatuur Schilderkunst
Wat wil ik maken? Game Stuklopende relatie Dialoog, keuzes Invloed Keuze schala ipv een limiet van 3 Verschillende eindes
Beoogde uitkomst Mensen spelen de game(s) Zijn ‘geëngageerd’ Ervaren de theorie Leren iets over zichzelf
Hoe testen/meten we dit? Playtesting Ondervragen Veel ondervragen, duidelijke antwoorden willen, reacties vergelijken
Documentatie Proces Blog Maar wat wordt de uiteindelijke presentatievorm?
Uiteindelijke presentatie documentatie Aantal manieren werden genoemd Wat ik wil gebruiken Design document Analyzes van bronnen Maar ook…
De game zelf als documentatie De documentatie vastleggen in de game “developer commentary” Test ruimtes De interactie-testen zelf Chronologisch
Stappenplan Research naar de theorie Documenteren Verhaal, inhoud vastleggen Testen en itereren Techniek en interactie testen En itereren Vormgeving bedenken En maken! Bij elkaar zetten, testen En blijven documenteren