Cursus Sketchup 2014 Les 7
Model vergroten/verkleinen Open huisje.skp van USB-disk Importeer uit 3D Warehouse (zoek op ‘johan bureau’) simpel bureau Past niet. Meet met de rolmaat het huisje 100x140cm; Pas afmetingen van model aan met de Rolmaat (T), zodat huisje 600cm breed wordt. Let op melding Plaats bureautje in huis.
Meet van 1 naar 2 en vul in maatvak(3) 600 in
Werken vanaf een Plattegrond Naar funda: Zonnehout 7 Begin Nieuw bestand Plattegrond.png op USB Disk importeren als image Plaats die op de oorsprong van rood, blauw en groen En maak zo groot als je zelf wilt Zet Camera -> Parallel projectie aan Zet -> View Top aan en zoom in op de schaalbalk
Meet van 1 naar 2, en maak daar 600 van
Hulplijnen maken voor de muren Zoom in op de bovenkant en maak een hulplijn ‘precies’ tot aan de bovenkant van buitenmuur Gelukkig is de plattegrond haaks!
Tweede hulplijn op vaste afstand Trek vanaf de eerste hulplijn een tweede aan de onderkant van de muur, maar doe dat met een vaste maat, in dit geval 27cm. Alle buitenmuren zijn 27 cm dik
Binnenmuur hulplijnen Zoom een beetje uit en schuif naar beneden Trek een hulplijn vanaf de laatste hulplijn tot de bovenkant van de eerste binnenmuur
Tweede en nog meer hulplijnen Trek de volgende hulplijn op 10cm afstand Alle binnenmuren zijn 10cm dik. Ga zo door met nog drie horizontale muren En teken vervolgens nog de hulplijnen voor drie verticale muren
Uitwerking van de oefening Open nu fase1-hulplijnen.skp van de USB disk Gewoon perspectief staat weer aan, je ziet alle hulplijnen
Teken de bodems van de muren Teken nu met de rechthoek tool een aantal muren in, precies op de intersecties van de hulplijnen Trek je niets aan van ramen of deuren Het doet er niet toe waar de muren elkaar raken, maar laat ze niet overlappen Als er een face ontstaat die geen muur aangeeft, verwijder die dan
Layer maken Open fase2-muren- basis.skp van de USB-disk Verwijder alle hulplijnen (Edit -> Delete Guides) Klik op Windows -> Layers Maak een nieuwe Layer door op de + te klikken en Plattegrond in te typen
Klik op de plattegrond Rechtsklik en kies Entity Info Zet de Layer op Plattegrond De plattegrond bevind zich nu in de Layer Plattegrond Sluit Entity Info Klik nu op het vinkje in het Layers venster bij Plattegrond
Nog een layer maken Maak een nieuwe layer en noem die Muren Druk op Ctrl-A en selecteer alle rechthoeken van de muren Rechtsklik en open Entity info en zet de selectie van rechthoeken in de layer Muren Als je Plattegrond en Muren uit hebt staan moet je niets zien. Sluit Entity Info Maak Muren actief: je tekent nu in de layer Muren
Richting van Faces in Sketchup RechtsKlik op een rechthoek en kies Reverse Faces Als hij donker wordt, doe het nogmaals, zodat hij licht wordt Klik weer rechts op dezelfde rechthoek en klik op Orient Faces; alle rechthoeken moeten nu dezelfde lichte kleur hebben (allemaal met de goede kant van de face naar boven) Pas eventueel aparte faces aan. Dit is allemaal vervelende eigenschap van Sketchup en hangt (o.a.?) af van onder welke camerahoek je iets tekent
Muren optrekken Trek met Ctrl-P (let op het plusje!) alle muren nu 250cm omhoog (officieel is 260 tegenwoordig de norm) Gebruik Ctrl om geïnverteerde vlakken te vermijden Muren zonder bodem te vermijden Gebruik de intersectie om steeds de zelfde hoogte te krijgen (dubbelklikken kan normaal ook, maar gaat bij mij steeds mis)
Verbindingslijnen verwijderen Doe zo een aantal muren en open dan fase2-muren-verhoogd.skp. Verwijder alle (een paar) verbindingstreepjes met de Eraser (e) Opmerking tijdens de les: Had je dat allemaal niet beter vòòr het optrekken kunnen doen. Antwoord: absoluut! Verwijder alle onnodige lijnen:
Vloer maken Open fase2-muren-opgeschoond.skp Ook de onderkanten zijn opgeschoond, niet per se noodzakelijk Maak een groep van alle muren Maak een nieuwe layer Vloer, en maak die actief. Teken een rechthoek aan de onderkant.
Vloer dikte geven Klik op de vloer en trek die 3cm omhoog
Vloer tot groep maken en muren erop Driedubbelklik op de vloer en maak er een groep van Klik op de muren en Move die 3cm omhoog
Checken en vloer kleuren Check of alles klopt met de layers Geef de vloer licht hout met de Bucket Tool (B)
Deuropening maken Open fase2-muren-klaar.skp (save niets) Dubbelklik op de muren, zodat je ze kunt bewerken Zoom in naar een deur en teken een rechthoek vanaf de onderkant van 210x90 Push-in en maak deuropening
Bekijk een component Open deurkozijn.skp en bekijk de component, let op de extra lijnen; het is een kozijn waarin een deur van 80x205cm past. Meet maar na. Het kozijn is 14cm dik, dus steekt aan elke kant 2cm uit bij een muur van 10cm. Let op de extra lijnen, bedoeld om de component precies in de openingen van de muren te zetten
Nieuw bestand en component importeren Open fase3-deuropeningen.skp (wijzig niets in deurkozijn.skp) Maak de plattegrond onzichtbaar Zoom in op de huiskamerdeur Importeer deurkozijn.skp Open eventueel Windows -> Componenten
Plaatsen kozijn Draai met de move tool (klik op een rood kruisje) het kozijn een kwart slag. Plaats het kozijn
Nog meer kozijnen Plaats in alle/een aantal deuropeningen het kozijn Dat is erg lastig. Goed zoomen, goede punten pakken, kopieren waar mogelijk, blijven proberen. Het kan!
Alle deurkozijnen bij elkaar Open fase3-kozijnenklaar.skp Maak een nieuwe Layer: Deuren Klik alle 7 deuren aan (Shift ingedrukt) RechtsKlik Entity Info en zet ze in de layer Deuren
Kozijnen wijzigen Zoom in op een deurkozijn Dubbelklik daarop Druk op B (verfemmer, bucket tool) Kies een donkere houtsoort Houdt de CtrlToets ingedrukt (dan pakt de emmer alle gelijk gekleurde vlakken) en klik met de verfemmer op een vlak van het kozijn. Alle vlakken worden nu hout. Alle deurkozijnen worden nu hout.
Nog verder? We hebben de component deurkozijn nu een kleur gegeven. Maar we hadden er ook een deur in kunnen tekenen. Nu nog ramen. Gaat net zo als deuren Nu nog meubels maken of importeren uit 3d warehouse Open fase4-einde.skp