‘Lange 19de eeuw’ en ‘korte 20ste eeuw’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

Deze voorbeelden zijn bedacht door: [zet hier je naam / namen]
De Verenigde Staten en hun federale overheid Welvaart & wantrouwen § 4.1.
Hoofdstuk 5: Het einde van de Koude oorlog
Hoofdstuk 6 Democratisering
Historisch overzicht paragraaf 6.1
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Russische revolutie en SU: revolte en revolutie in Rusland ( )
Politiek en staatsinrichting in Nederland en Europa.
De blokvorming in Oost en West
IJzeren gordijn gaat open
Opmars naar de Eerste Wereldoorlog
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Vietnam Hoofdstuk 4 paragraaf 4.
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
De eerste wereldoorlog (1914 – 1918)
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
Op weg naar het einde.
(niet na de koude oorlog tussen oost en west)!
Oprichting en optreden van de VN
Les 1 De wereld staat in brand
Hoofdstuk 2. Kolonisatie en dekolonisatie van Vietnam
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Nederlandse literatuur
Edo-Japan, de wereld van Shinto, Sjogoen en Samoerai
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Module 4 Een natie van immigranten tijdbalk2 I have a dream 1.Van Europese kolonie tot de VS 2.Land van belofte 3.Gelijke rechten voor iedereen?
De Eerste Wereldoorlog
Noord-Zuid, West-Rest of Centrum-Periferie
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Regionale grootmacht of wereldmacht?
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Wat moet je weten aan het eind van de les?
 Doel Sociaal-economische Raad: * 2016: arbeidsdeelname jarigen = 20% * Arbeidsparticipatie van 55 tot 65-jarigen.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
de tijd van burgers en stoommachines
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Case-studies toetsen aan visies
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van televisie en computer
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Koude Oorlog Ine Megens/ Eigentijdse Geschiedenis RUG
De Koude Oorlog ?.
WO I
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het einde van de les?
De golven van onze beschaving
Wereldsysteemanalyse
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Tijd van wereldoorlogen,
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
Economisch De landen bouwen aan een moderne economie (massaproductie), waarin de zware industrie en spoorwegen centraal staan Industrie als nationale.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Politieke situatie Europa rond 1800
Bestuur Europa 18 e eeuw. Frankrijk 18 e eeuw Welke drie standen waren er in Frankrijk in de 18 e eeuw? Hoe zie je deze standen vertegenwoordigd op de.
1.5. Het Amerikaans imperialisme kwam in beweging De interne kolonisatie –Algemeen – Monroedoctrine.
H7 Pruiken en revoluties§7.2 Het ancien régime Wat moet je weten aan het einde van de les? -Hoe Frankrijk er politieke en economisch voorstond in de 18.
Hoofdstuk 4 Conflicten § 3 Oorzaken gewapende conflicten.
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
H13.5/13.6 Postmoderne wereld Televisie en computer.
de tijd van burgers en stoommachines
Les politieke stromingen
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Transcript van de presentatie:

‘Lange 19de eeuw’ en ‘korte 20ste eeuw’ Visie van de historicus Hobsbawm op de periode 1750-2000

De ‘lange’ 19de eeuw Periodisering: 1776/1789 tot 1914 Rode draad: de modernisering 1. cultureel: doorbraak van ratio of rede 2. politiek: doorbraak van liberalisme en nationalisme 3. sociaal-economisch: agrarische, demografische en industriële revolutie brengt de burgerij aan de macht

De ‘korte’ 20ste eeuw Periodisering: WO I-1989/1991 Rode draad: de bipolariteit Deelperiodes: 1. ‘tijdperk van rampspoed’ (1914-1945):’30- jarige oorlog’ 2. ‘gouden tijdperk’ (1945-1975): ‘les trente glorieuses’, economische ‘boom’, socioculturele revolutie, democratie, dekolonisatie, Koude Oorlog 3. ‘de aardverschuiving’ (1975-1991): economische recessie, einde communisme en bipolariteit, moslimfundamentalisme, neoliberalisme

Bipolariteit Geopolitiek (politiek-aardrijkskundig) stonden de VSA en Rusland reeds in de 19de eeuw tegenover elkaar Na WO I werd de ideologie de tweede pijler van de bipolariteit Climax van de bipolariteit vormt de Koude Oorlog (1945-1989) Cf. Unit Bipolariteit, Onderzoek pp. 4-7