LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Rijden op aardgas / Groengas
een scenario-studie voor Nederland in 2040
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Welkom VCMB Verbond van Credit Management Bedrijven.
Klimaatbeleid en Bouwen & Wonen
De Duurzaamheidslening
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Plan van aanpak Klimaat Commissie Wonen 29 oktober 2008.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
secretaris Plaatselijke Groep
Innovatie in Twente: nut en noodzaak Lohuis & Derksen CoP 7 december 06.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Jeroen Boon, projectleider duurzame krachtwijken Haags Milieucentrum/Kiemkracht advies Genoeg kansen voor klimaatbeleid in Haagse krachtwijken.
Arnold Lobbrecht Lenvis in het kort Arnold Lobbrecht
Gescheiden Inzameling STImuleren
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
Communiceren met Geo-informatie
Stellingen TNO/CBS Workshop Dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt. De focus op kwetsbare groepen. 3 maart 2011.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Een dak vol zonnepanelen Betrek de hele community bij Duurzame energie op school Doe mee met Solar Schools Nederland.
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
Biomassa toepassen op het milieu
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
Up date werkgroepen Robert Goevaers Programma manager
Plan van aanpak Energiebesparing gebouwde omgeving
“Welke kant vaart de binnenvaart op?” Economisch tij in de binnenvaart Khalid Tachi EICB.
een nieuwe LEADER periode
LNG in de binnenvaart / milieu Welkom Gerrit J. van Tongeren, voorzitter Platform 18 augustus 2014 [date]
DUURZAME & FRISSE SCHOLEN ENSCHEDE DUURZAME AMBITIES in Enschede ROUTEKAART Duurzame & Frisse scholen RESULTATEN CASUS door schoolbestuur CONSENT.
Actueel in 2013 en mogelijkheden daarna
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Voorlichting Systeemintegratie Samen innoveren voor een duurzame én betrouwbare energievoorziening Utrecht, 6 juli 2015 Jörg Gigler.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 2 maart 2016.
RUIMTELIJK ECONOMISCH ATELIER TORDOIR Delft in regionaal perspectief positie, toekomst, beleid Inleiding, Raadsbijeenkomst 9 april 2015 Prof dr Pieter.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
Klimaatneutraal woon werkverkeer GEEN Co2 uitstoot Files Onnodig lange reistijd Stress Stank noch geluidoverlast WEL Groene Brandstof (Nederlandse windenergie)
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Wat gebeurt er in Nederweert? Gemeente Nederweert Buitengebied in Balans, fijn stof en gezondheid. Stichting Leefbaar Buitengebied Nederweert Een gezonde.
Gezondheid & de Omgevingswet
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Els de Wit Ministerie IenW
De Fietsersbond op weg naar 2015
Plaats, datum bijeenkomst
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Milieuplatform Zorgsector vereniging van en voor de zorg Green Deal: Nederland op weg naar een duurzame Zorg landelijke en regionale samenwerking met.
LNG met haring 21 juni 2018.
The Next Step 21 juni 2018.
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw Programmaleider duurzame mobiliteit

content Wie zijn we? Waarom een LNG dialoog ? Brandstoffen en klimaatagenda ? Kansen voor de scheepvaart ?

Over ons Onafhankelijke milieuorganisaties Provinciaal/landelijk Achterban; donateurs/leden, lokale milieuorganisaties, communities Samenwerking met bedrijven, overheid, kennisinstellingen, media etc. Financiering bedrijven, consumenten, fondsen, donateurs, postcodeloterij, projectsubsidies

LNG dialoog NGO’s & leden LNG platform Gezamelijke factfinding; -> eenduidig beeld milieueffecten Verkennen kansen LNG binnen duurzame brandstoffenmix Verkennen knelpunten, beperkingen en mogelijke oplossingen

Speerpunten duurzame mobiliteit en brandstoffen 1 Climate - 80% CO2 (incl. methane, shipping etc) 2 Health 3 Land-use & biodiversity 4 Equal share

Visie op LNG in de scheepvaart ++ Kans voor luchtkwaliteit (gezondheid en natuur) + minder risico ‘oil spills’ 0/- Geen klimaatwinst, methaan serieuze bedreiging -/? Veiligheid, koppeling met schaliegasdiscussie (achterban)

Fijn stof emissies goederenvervoer (CE, 2011 STREAM)

Fijn stof reductie in de binnenvaart

duurzaamheidsagenda Gericht stimuleren LNG voor binnenvaart, scheepvaart (niet stedelijke distributie, bestel, truck, bus, trein) -> Noodzaak verbeteren bussiness case en vooral financiering (revolving funds/subsidie/rol banken) -> Milieu-eisen SECA, inkoopeisen/voordelen, milieuzones ? Voorwaarden Lagere methaan emissie Veilig Gericht toepassen bioLNG voor scheepvaart

Biogas/LNG. Belangrijk maar ook zeer beperkt potentieel