LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw Programmaleider duurzame mobiliteit
content Wie zijn we? Waarom een LNG dialoog ? Brandstoffen en klimaatagenda ? Kansen voor de scheepvaart ?
Over ons Onafhankelijke milieuorganisaties Provinciaal/landelijk Achterban; donateurs/leden, lokale milieuorganisaties, communities Samenwerking met bedrijven, overheid, kennisinstellingen, media etc. Financiering bedrijven, consumenten, fondsen, donateurs, postcodeloterij, projectsubsidies
LNG dialoog NGO’s & leden LNG platform Gezamelijke factfinding; -> eenduidig beeld milieueffecten Verkennen kansen LNG binnen duurzame brandstoffenmix Verkennen knelpunten, beperkingen en mogelijke oplossingen
Speerpunten duurzame mobiliteit en brandstoffen 1 Climate - 80% CO2 (incl. methane, shipping etc) 2 Health 3 Land-use & biodiversity 4 Equal share
Visie op LNG in de scheepvaart ++ Kans voor luchtkwaliteit (gezondheid en natuur) + minder risico ‘oil spills’ 0/- Geen klimaatwinst, methaan serieuze bedreiging -/? Veiligheid, koppeling met schaliegasdiscussie (achterban)
Fijn stof emissies goederenvervoer (CE, 2011 STREAM)
Fijn stof reductie in de binnenvaart
duurzaamheidsagenda Gericht stimuleren LNG voor binnenvaart, scheepvaart (niet stedelijke distributie, bestel, truck, bus, trein) -> Noodzaak verbeteren bussiness case en vooral financiering (revolving funds/subsidie/rol banken) -> Milieu-eisen SECA, inkoopeisen/voordelen, milieuzones ? Voorwaarden Lagere methaan emissie Veilig Gericht toepassen bioLNG voor scheepvaart
Biogas/LNG. Belangrijk maar ook zeer beperkt potentieel