Interactief voorlezen en taalontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Knikkerbaan maken Maria Al; september
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Logopedie Presentatie Phoenix 5 maart 2013 Tanja de Gelder
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
Preventieve instructiemethodiek
Driemaal Taal Sessies.
geschiedenis Start Digitalis augustus 2011 Deskundigheid Individueel Geborgenheid Inspirerend Twee stromen Actief Laagdrempelig Innovatief Samen.
Theo Burghout Week van de techniek We hebben bij.
Rego,stijn,flore Stop pesten !!!.
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
REKENEN.
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
Media en creativiteit Herfst les 4.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Terracotta leger van Xi’an
Godsdienst.
Informatieavond Pelikanen
De spreekbeurt..
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Workshop: Begrijpend lezen
Spelling onderbouw Spelling bovenbouw Pi-Spello
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Projecten bij de.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Gemaakt door Lieke en Hanna
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Jeugdjournaal kijken van de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Begrijpend lezen VS.
Sprookjes.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Financieringsplan II Openingsbalans.
Stichting Lezen & Schrijven. Even voorstellen Wie bent u? -Pedagagisch medewerker -Leidinggevende -Beleidsmedewerker -…….?
YouTube gebruiken op school? Mediabegrip week 5/6.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
(Voor)lezen is leuk!.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Het belang van voorlezen
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Klankkast Workshop 6 februari Wat gaan we doen?  Theorie over de klankkast  Zelf aan de slag…..  Mix en ruil  Struikelzinnen  Film  Afsluiting.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Voorschotbenadering risicokleuters
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Spelling & Dyslexie 2 week
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Luisteren en begrijpen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wensen en verwachtingenavond
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Interactief voorlezen en taalontwikkeling Groep 1 en 2 Annie M.G. Schmidtschool, 16 oktober 2013

Speerpunt 2013-2014: Technisch lezen 3 redenen: grote rol bijna alle vakken op school deelname (informatie) maat-schappij veel plezier

Goede leesstart groep 3 Taalontwikkeling groep 1 en 2: Mondelinge taal Woordenschat -Begin groep 1: passief: 4000, actief: 2000 -Eind groep 2: passief: 7000, actief: 3500 Beginnende geletterdheid

Filmpje + tips en tops ouders http://www. youtube. com/watch

Foto’s uit de kleutergroepen Groep oranje Groep rood

Handige tips voor thuis!!! 7 Voorleestips http://www.youtube.com/watch?v=x3C-qIn-7Xo&feature=em-share_video_user Handige tips voor thuis!!!

Nog meer foto’s uit de kleutergroepen Groep geel Woordmuur groep rood

Fonologisch bewustzijn groep 1: door rijping (zinnen, woorden, klankgroepen) Luisteren Zinnen en woorden Rijmen -rijmpjes opzeggen -eindrijm herkennen -zelf eindrijm toepassen Klankgroepen

‘Tweespraak’ over rijmen

Fonemisch bewustzijn groep 2: alleen door instructie (afzonderlijke klanken) Isoleren van klanken Synthese van klanken Analyse van klanken Manipuleren van klanken

Groep blauw, letterboek

Informatie voor thuis INTERNETSITES: www.leesexpress.nl www. Amsterdam.nl/taaltips www.leesmevoor.nl www.borre.nl www.bereslim.nl LEUKE BOEKEN: Groep 1 ‘Mijn eerste Van Dale’, Rijmboeken, liedjesboeken Groep 2: ‘Mijn tweede Van Dale’, ABC-boeken (let op goede verklanking!): ‘Kijk mijn letter’, ‘Het letterwinkeltje’, ‘Sprookjesletters’, ‘Het grote letterboek van A tot Z’ OP SCHOOL: verteltassen