Interactief voorlezen en taalontwikkeling Groep 1 en 2 Annie M.G. Schmidtschool, 16 oktober 2013
Speerpunt 2013-2014: Technisch lezen 3 redenen: grote rol bijna alle vakken op school deelname (informatie) maat-schappij veel plezier
Goede leesstart groep 3 Taalontwikkeling groep 1 en 2: Mondelinge taal Woordenschat -Begin groep 1: passief: 4000, actief: 2000 -Eind groep 2: passief: 7000, actief: 3500 Beginnende geletterdheid
Filmpje + tips en tops ouders http://www. youtube. com/watch
Foto’s uit de kleutergroepen Groep oranje Groep rood
Handige tips voor thuis!!! 7 Voorleestips http://www.youtube.com/watch?v=x3C-qIn-7Xo&feature=em-share_video_user Handige tips voor thuis!!!
Nog meer foto’s uit de kleutergroepen Groep geel Woordmuur groep rood
Fonologisch bewustzijn groep 1: door rijping (zinnen, woorden, klankgroepen) Luisteren Zinnen en woorden Rijmen -rijmpjes opzeggen -eindrijm herkennen -zelf eindrijm toepassen Klankgroepen
‘Tweespraak’ over rijmen
Fonemisch bewustzijn groep 2: alleen door instructie (afzonderlijke klanken) Isoleren van klanken Synthese van klanken Analyse van klanken Manipuleren van klanken
Groep blauw, letterboek
Informatie voor thuis INTERNETSITES: www.leesexpress.nl www. Amsterdam.nl/taaltips www.leesmevoor.nl www.borre.nl www.bereslim.nl LEUKE BOEKEN: Groep 1 ‘Mijn eerste Van Dale’, Rijmboeken, liedjesboeken Groep 2: ‘Mijn tweede Van Dale’, ABC-boeken (let op goede verklanking!): ‘Kijk mijn letter’, ‘Het letterwinkeltje’, ‘Sprookjesletters’, ‘Het grote letterboek van A tot Z’ OP SCHOOL: verteltassen