Onderzoeksrapport Onderwijskunde: beleid, onderzoek en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

Sprint Jabbla.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
NOB 1* instructeur, de voorlichting
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Coöperatieve leerstrategieën
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Thema HACCP
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Mijn stage bij Conelgro Naam: ali ozturk Klas: 4c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
om deze presentatie uit te voeren
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
User management voor ondernemingen en organisaties
Goedemorgen.
Al doende leren training docenten
Standaard-bewerkingen
CENTRAAL SCHRIFTELIJK EINDEXAMEN mei 14:00 uur: voorlichting 5 havo en 6 vwo.
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Centrummaten en Boxplot
Even voorstellen : Groep 3b
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Klikdemo: CRM maken en wijzigen van afspraken in de agenda Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je afspraken.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Ouderkring groep
De dag van het solliciteren Blok 1
Welkom bij digiDUIF! Jouw school heeft gekozen om gebruik te maken van digiDUIF. Deze korte animatie helpt je met het aanmaken van jouw account en het.
Evaluatie (A) en Schrijven (B)
woordpakket nummer 13d Je zorgt voor een vulpen en een groene balpen. Je ziet de woorden van het woordpakket gedurende 3 seconden. Je hebt 10 seconden.
Workshop evalueren Dcp
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Woordjes leren.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Digitaal wedstrijd formulier
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
De wetenschappelijke methode
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
department Educational studies
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksrapport Onderwijskunde: beleid, onderzoek en praktijk Schrijven Onderzoeksrapport Onderwijskunde: beleid, onderzoek en praktijk Valerie Van Vooren – Assistent Vakgroep Onderwijskunde

Opgenomen in spellingsrapport Taalunie 2011 Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel)

Thema 7: Hogere orde denkvaardigheden: metacognitie en problem solving Thema 11: Individuele verschillen Thema 12: Motivatie en leren

Wat? Deontologische code Informed consent 2 x Leerlingbundel (+ 1 extra) Afnamemateriaal

Waar? Secretariaat vakgroep Onderwijskunde Wanneer? Voor 14 maart 2014

6 aso

6 aso 1 extra of mag.

Begin op tijd !

AfnameprotocolEvenGroep.pdf AfnameprotocolOnevenGroep.pdf Neem dit document altijd mee!

AfnameprotocolEvenGroep.pdf AfnameprotocolOnevenGroep.pdf 2 uur 15 minuten pauze 40’ + 55’ – 1u35’ 15 minuten pauze

Belangrijk: Geef altijd zelf de documenten per test aan de leerling (uitscheuren) Respecteer de volgorde waarin de testen staan ( ≠ even en oneven groep) Schrijf in de rechterbovenhoek van elk blad het nummer dat je aan de leerling toekende: jouw studentennummer met daarna 1 of 2.

Een leerlingbundel (+ extra bundel) Begeleidende brief ouders Informed consent Vragenlijst schrijfmotivatie Kennistesten

Een leerlingbundel (+ extra bundel) Afnamemateriaal Verbeterwijzers kennistest Computer Hoofdtelefoon of boxen van goeie kwaliteit (Op voorhand testen!) 1 blauwe én 1 groene balpen (+ reserve) Geluidsopname (via website of op voorhand afhalen) Chronometer (mag gsm zijn)

laat de ouders de begeleidende brief lezen. laat de ouders de informed consent tekenen vraag internet toegang zoek een stille plaats controleer of de geluidsinstallatie werkt neem in de correcte volgorde alle testen af volgens het afnameprotocol (AB-design!) respecteer de voorziene pauze (Hier geen testen verbeteren!)

Vragenlijst schrijfmotivatie (voor Even groep komt dit aan het einde) Wanneer de leerling klaar is (indien nodig mag je de 25 minuten overschrijden) haal je de vragenlijst op. "Je krijgt nu een vragenlijst met ongeveer 120 vragen. Het is de bedoeling dat je deze waarheidsgetrouw invult. Er zijn geen goede of foute antwoorden, alleen eerlijke en oneerlijke. Probeer dus zo snel en zo eerlijk mogelijk te antwoorden. Zowel de voor- als achterkant van de bladen zijn bedrukt. Je krijgt hiervoor ongeveer 25minuten de tijd."

Onderdeel kennistest – Woordspelling: Vul je gegeven bovenaan in. Enkel je naam en de datum van vandaag zijn voldoende, de rest laat je open. Je naam kan je invullen in het vak ID."   "Met de volgende test wensen we jouw spellingsvaardigheid op woordniveau na te gaan. Door middel van een geluidsopname worden een aantal woorden gedicteerd. Het is de bedoeling dat je deze woorden opschrijft volgens de correcte Nederlandstalige spelling. Je moet de woorden in dezelfde volgorde opschrijven als dat ze voorgelezen worden. Je begint hier (duid 'lijn 1' aan) en je gaat op de achterkant van dit blad verder (blad omdraaien)……….Van de laatste kolom met bolletjes in moet je je niets aantrekken. Dat is voor straks." "Ben je klaar? Dan start ik nu de geluidsopname" (start geluidsopname)

Vragenlijst voor de leestekst Leestekst 'Hoe gevaarlijk is een tekenbeet‘ Antwoordformulier 'Hoe gevaarlijk is een tekenbeet‘ Vragenlijst na de leestekst "De volgende taak bestaat uit het stillezen van een tekst. De tekst bestaat uit twee pagina’s en gaat over tekenbeten. Je leest hem in één keer door, herhaal stukken niet, ook al vind je ze moeilijk. Je start op mijn teken met het lezen van de tekst in stilte. Na 1 minuut, 2 minuten en 3 minuten klop ik even op tafel: zet dan een streepje onder het woord dat je net hebt gelezen. Lees dan gewoon rustig verder. Na het derde klopje lees je gewoon de tekst volledig uit en laat je weten dat je klaar bent.” 1 2 3 eindtijd rechterbovenhoek "Nu maak je een samenvatting van de tekst op het hiervoor voorziene blad. Je mag geen gebruik maken van kladpapier en ook mag je de tekst niet meer gebruiken…()’’

1 2 3 eindtijd rechterbovenhoek

Verbetersleutel.pdf DatabestandIngeven.pdf Databestand.xlsx

Verbetersleutel.pdf Spellingkennis

Verbetersleutel.pdf Spellingkennis

Verbetersleutel.pdf Spellingkennis

Verbetersleutel.pdf Spellingkennis

Verbetersleutel.pdf Spellingkennis Sommen in Databestand.xlsx invoeren

DatabestandIngeven.pdf Belangrijk! Maak nooit kolommen bij in het databestand zelf! Als je extra kolommen wil maken om gemiddeldes, percentages,... uit te rekenen, dan maak je die aan achteraan het databestand! (vanaf kolom EV) De kolommen die in het grijs staan moet je gewoon invullen, je gebruikt ze niet voor je onderzoeksrapport. De data die je verzamelde rond de leestekst 'Hoe gevaarlijk is een tekenbeet' moet je niet analyseren. Je geeft deze wel af!

Student (jouw gegevens) Leerling (gegevens van jouw 2 leerlingen) Databestand.xlsx Student (jouw gegevens) Leerling (gegevens van jouw 2 leerlingen) Schrijfmotivatie vragenlijst: Spellingsbewustzijn Taakwaarde Schrijfangst samenvatting Eigenwaarde Eindtermen Schrijfmotivatie Schrijfactiviteit Kennistest: Woordspelling Overige spellingsregels Morfologie en syntaxis Woordenschat Focus op hoofdcategorieën

Databestand.xlsx

Databestand.xlsx

Databestand.xlsx

GroepsverdelingSchrijven.xslx Databestand-nummer Groepsnummer Onderzoeksrapport Aantal groepsleden AfnameprotocolEvenGroep.pfd AfnameprotocolOnevenGroep.pfd 1 = Groep 2 Groep 3 18   Groep 4 Groep 5 Groep 32 2 = Groep 6 Groep 7 16 Groep 8 Groep 33 3 = Groep 10 Groep 11 Groep 12 Groep 13 Groep 34 4 = Groep 14 Groep 15 Groep 16 Groep 17 Groep 1 5 = Groep 18 Groep 19 Groep 20 Groep 31 6 = Groep 22 Groep 21 Groep 24 Groep 23 7 = Groep 28 Groep 25 Groep 30 Groep 29

(X staat voor je databestandnummer) Gegevens van alle groepsleden (uit de verschillende groepen) samen in één Excelbestand: DatabestandX.xlsx (X staat voor je databestandnummer) Daarna werk je opnieuw in je eigen groepje, maar wel met het gezamenlijke databestand. Vb. Groep 1 schrijft hun onderzoeksrapport op basis van Databestand4.xlsx dat ze samen met Groep 14, 15, 16 en 17 hebben opgesteld. Checklist 10 concrete en meetbare doelen: Op het einde de mate waarin bereikt. open vragen of Likert-schaal. (1A4) Korte evaluatie van de opdracht: Is kennis van en houding ten opzichte van spelling veranderd? (1A4) Exacte werkverdeling: naast elke naam van de student wat hij/zij heeft aangepakt. door alle groepsleden ondertekend. (1A4)

Korte evaluatie (max.1A4) Checklist (max.1A4) Korte evaluatie (max.1A4) Werkverdeling (max.1A4) Checklist 10 concrete en meetbare doelen: Op het einde de mate waarin bereikt. open vragen of Likert-schaal. (1A4) Korte evaluatie van de opdracht: Is kennis van en houding ten opzichte van spelling veranderd? (1A4) Exacte werkverdeling: naast elke naam van de student wat hij/zij heeft aangepakt. door alle groepsleden ondertekend. (1A4)

DatabestandX.xlsx vóór 09/05/2013 (16u). (OpladenDropbox.pdf) Checklist 10 concrete en meetbare doelen: Op het einde de mate waarin bereikt. open vragen of Likert-schaal. (1A4) Korte evaluatie van de opdracht: Is kennis van en houding ten opzichte van spelling veranderd? (1A4) Exacte werkverdeling: naast elke naam van de student wat hij/zij heeft aangepakt. door alle groepsleden ondertekend. (1A4)

Checklist 10 concrete en meetbare doelen: Op het einde de mate waarin bereikt. open vragen of Likert-schaal. (1A4) Korte evaluatie van de opdracht: Is kennis van en houding ten opzichte van spelling veranderd? (1A4) Exacte werkverdeling: naast elke naam van de student wat hij/zij heeft aangepakt. door alle groepsleden ondertekend. (1A4)

Checklist 10 concrete en meetbare doelen: Op het einde de mate waarin bereikt. open vragen of Likert-schaal. (1A4) Korte evaluatie van de opdracht: Is kennis van en houding ten opzichte van spelling veranderd? (1A4) Exacte werkverdeling: naast elke naam van de student wat hij/zij heeft aangepakt. door alle groepsleden ondertekend. (1A4)

DatabestandX.xlsx samenvattende maten (bv. percentages) grafische voorstelling (eigen keuze) wees volledig: benoem de assen, … illustreer met voorbeelden man-vrouw/ richtingen foutpercentages op de verschillende kennisonderdelen verschillende onderdelen van de schrijfmotivatie … Voor 09/05/14 Checklist 10 concrete en meetbare doelen: Op het einde de mate waarin bereikt. open vragen of Likert-schaal. (1A4) Korte evaluatie van de opdracht: Is kennis van en houding ten opzichte van spelling veranderd? (1A4) Exacte werkverdeling: naast elke naam van de student wat hij/zij heeft aangepakt. door alle groepsleden ondertekend. (1A4)

OnderzoeksrapportGroepXX.docx Schrijfmotivatie, kennis en de relatie tussen beide componenten. Min.5 – max.7 (exclusief voorblad) Times New Roman 12, interlinie 1. Wat is de schrijfmotivatie van de bevraagde leerlingen uit 6 aso? Deelaspecten: Spellingsbewustzijn, Taakwaarde,... Hoe goed scoren de leerlingen op de kennistesten? Deelaspecten: Woordspelling, Overige spellingsregels,… … Voor 23/05/14 Checklist 10 concrete en meetbare doelen: Op het einde de mate waarin bereikt. open vragen of Likert-schaal. (1A4) Korte evaluatie van de opdracht: Is kennis van en houding ten opzichte van spelling veranderd? (1A4) Exacte werkverdeling: naast elke naam van de student wat hij/zij heeft aangepakt. door alle groepsleden ondertekend. (1A4)

6 weken met paasvakantie! (14-25) Wie Wanneer Wat Waar Voor 14/03/2014 (16u) Tekenen deontologische code, en informed consent én ophalen onderzoeksmateriaal Secretariaat vakgroep Onderwijskunde Henri Dunantlaan 2, 2e verdieping lokaal 120.022 Voor 25/04/2014 (16u) Individueel: Map met het ingevulde onderzoeksmateriaal. (Dit zijn de 2 ingevulde leerlingpakketjes.) Format: nietje in linkerbovenhoek, niet ingebonden, géén mapjes! Voor 07/05/2014 (16u) Doorsturen vragen feedbackmoment (niet verplicht) ValerieP.VanVooren@UGent.be Voor 09/05/2014 (16u) DatabestandX.xlsx (X staat voor het Databestandnummer) Dropbox op Minerva 16/05/2014 (8u30-10u30) Feedbackmoment (niet verplicht) Auditorium 1 Voor 23/05/2014 (16u) Groepstaak: Het ingevulde voorblad (1 A4) Het onderzoeksrapport (min.5 - max.7 A4) Checklist met 10 concrete doelen (max.1A4) Korte evaluatie van de opdracht (max.1A4) Exacte werkverdeling (max.1A4)   OnderzoeksrapportGroepXX.docx (XX staat voor jullie groepsnummer vb. OnderzoeksrapportGroep04) (a) Secretariaat vakgroep Onderwijskunde: één papieren versie (nietje in linkerbovenhoek) (b) Dropbox op Minerva: één digitale versie 6 weken met paasvakantie! (14-25) 2 weken gezamenlijk databestand. (25 – 09) 2 weken groepstaak. (09-23)

* De student heeft het onderzoekmateriaal waarheidsgetrouw verzameld. ☐ Ja ☐ Nee – de student faalt automatisch voor de gehele opdracht. * De student heeft zijn ingevulde onderzoekmateriaal tijdig ingediend op het secretariaat. * De student heeft de testen correct verbeterd volgens de verbetersleutel. * De student heeft de data correct ingegeven in het databestand. * De studenten hebben hun databestand tijdig doorgestuurd via Dropbox. ☐ Nee – de studenten falen automatisch voor de gehele onderzoeksopdracht. * De studenten hebben de volledige opdracht gemaakt en alle deadlines gerespecteerd. ☐ Nee – de studenten falen automatisch voor de gehele groepsopdracht. * De onderzoeksresultaten worden op een heldere manier voorgesteld. * De visualisatie van de descriptieve gegevens en onderzoeksresultaten is correct, helder en duidelijk. * Het taalgebruik in het eindrapport is zakelijk, correct, helder en duidelijk. * Het onderzoeksrapport over schrijfmotivatie en spellingkennis is duidelijk gebaseerd op het gevoerde onderzoek en geeft blijk van inzicht in de materie. * De bevindingen zijn rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden uit de data. 40 60

ValerieP.VanVooren@UGent.be