Vragen 1.2 A.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Informatieavond Gymnasium Dinsdag 11 december 2012.
Taal en rekenen in het mbo
Presentatie schoolsysteem
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
De computer bij de centrale examens
Enquête.
Welkom.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
Voorlichting H5/A6 22 september 2014 RGO Middelharnis.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Wiskunde A of wiskunde B?.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Het Voortgezet Onderwijs
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Natuurkunde in de bovenbouw
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Solliciteren: wat wil ik?
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
DELF Junior op het Augustinianum
keuze voor het tweede leerjaar
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Studiekeuzes van uw kind
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Rekenen.
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Curriculum gespreksvaardigheid
Vragen 1.2 A.
Hoeveel boterhammen eet elke klas per dag?
Albert van der Kaap 4 november 2016
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Wat is de uitstroom in 4Havo
Wiskunde A of wiskunde B?.
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Pilot maatschappijwetenschappen
Studiekeuzes van uw kind
volgende bladzijde terug
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Het tweede LOS-gesprek
Titelindeling Subtitel.
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Titelindeling Subtitel.
Titelindeling Subtitel.
Transcript van de presentatie:

Vragen 1.2 A

Vraag 1 Waarom geeft men in figuur 1 langs de Y-as het percentage leerlingen weer en niet het aantal?

Omdat de aantallen jongens en meisjes in de leeftijdscategorieën niet gelijk zijn.

Vraag 2 Wat bedoelt de schrijver met “de verwatering van het Vwo-diploma”?

Als meer leerlingen het diploma halen dan bij hun niveau past, wordt het Vwo- diploma minder waard.

Vraag 3 Er worden jaarlijks ongeveer 200.000 baby’s geboren in Nederland. Als je ervan uitgaat dat 15% van de jongens in staat zou moeten zijn een Vwo- diploma te halen, hoeveel jongens hebben dan in 2006 minder hun Vwo-diploma gehaald dan deze verwachting van 15%?

0,018(verschil in percentage dat jongens diploma halen en de verwachte 15 %) x100.000(aantal jongens)x1,04 % meer jongens dan meisjes)= 1.872 jongens

Vraag 4 Waarom spreekt de auteur van ‘geen probleem, maar een drama voor Nederland’?

De schrijver vindt het een zéér groot probleem voor Nederland en voor de leerlingen.

Vraag 5 Ervaar jij meisjes als leergieriger dan jongens?

Antwoord persoonsafhankelijk Antwoord persoonsafhankelijk. Waarschijnlijk vindt men meisjes ijveriger enz. enz.

Vraag 6 Waardoor stapten destijds meer jongens dan meisjes over van Havo-5 naar Vwo-5? En waarom is dat afgelopen sinds de Tweede Fase is ingevoerd? Er worden drie oorzaken genoemd die de afname van het aantal jongens dat een vwo-diploma haalt, kunnen verklaren:verminderde overstap van Havo, andere aanpak in de basisvorming, andere aanpak in Tweede Fase.

Het is sinds de invoering van de Tweede Fase lastig om met een Havo-diploma in de vijfde klas van het Vwo in te stappen doordat er al toetsen van het Schoolexamen in de vierde klas Vwo worden afgenomen en doordat het Havo bijvoorbeeld een vreemde taal minder heeft.

Vraag 7 Welke van deze drie speelt volgens jou de hoofdrol? Onderbouw je keus met een argument.

Keuze is persoonsafhankelijk

Vraag 8 Probeer een onderzoek te ontwerpen om vast te stellen of de door jou bij vraag g gekozen oorzaak ook inderdaad eraan heeft bijgedragen dat er minder jongens een Vwo-diploma halen.