Gezondheid 1
We willen bewuster leven. 2
3
4
gezondheid 5
Duurzaam/Biologisch 3,9 miljoen consumenten kopen duurzame producten: people planet profit Markt aanbodzijde nog in kinderschoenen. Wie pakt het op? 6
7
Biologisch 8
Vijftigplussers Nu al groot aandeel bij bakkers 2020: 40% bevolking 50+ 7 miljoen Nederlanders Hebben veel: te besteden tijd aandacht (klein)kinderen 9
Vijftigplussers n 5 tot 10 % meer omzet mogelijk n (meer) aandacht besteden aan: persoonlijke benadering kleine verpakkingen service winkelinrichting n 80% winkeliers heeft geen speciale ’50-plusserbenadering’ 10
11
Vijftigplussers Luxe vruchtenbrood – dikke plakken Kleine verpakkingen 12
Voorgebakken brood Totale bestedingen : € 169,5 miljoen (+4%) Voorgebakken plat en lang brood grootste stijgers (+12% bestedingen) Kopers: vooral gepensioneerden en welgestelde huishoudens Verkooppiek in weekend Aandeel bakkers gering (2%) 13
Voorgebakken brood brood voor andere eetmomenten 14
Impulsaankopen 60 % van alle aankopen koek, biscuit en snacks is impulsaankoop! 15
impulsaankopen 16
impulsaankopen 17
Verkopen op woensdag nemen toe In alle productgroepen stijgende lijn in verkopen op woensdag. Grootste stijgers: banket (nu: 19%) voorgebakken brood (nu: 18%) Groter wordende kopersgroep: huishoudens met schoolgaande kinderen. Parttime werkende moeders én vaders (‘pappadag!’). 18
Verkopen op woensdag nemen toe 19
Klein gebak en muffins zijn “hot” Schnitts/boomstam: +22 % in € (naar € 18,9 miljoen) Cakejes/muffins: +14% in € (naar € 18,7 miljoen) ….’kleiner’ in plaats van taart/vlaai 20
Klein gebak en muffins zijn “hot” fingerfood 21
Wat doet u? Tijd voor een grote versrevolutie! 22