Evaluatie Verkeerscirculatie Omgeving Sint-Pietersplein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Infoavond Kuurne Heraanleg R8 Kortrijk-Kuurne.
Advertisements

Verkeerseducatie : dode hoek
DE VICE-EERSTE MINISTER, MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN GELIJKHEID VAN KANSEN Persconferentie en officiële eindvoorstelling van de volledige hervorming.
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Verkeers- stellingenspel
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
Analyse verkeersonderzoek febr. ‘13  Koolmijnlaan  Brugstraat  Guido Gezellelaan  Koerselse Baan.
Fietspad.
Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid!
Stationsomgeving - 29 juni
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Leefbaar Kwatrecht Debatavond 28 april 2006 VLD-visie Herman De Wulf VLD-fractievoorzitter.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Fietsbeleid in Culemborg
Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
11 juni 2008 Infosessie DSKO's1 Toelichting en bespreking voorstel 0-niveau DSKO’s 11 juni 2008.
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Herinrichting van de President Kennedylaan N323b te Kortrijk
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Superfietser Moeilijk punt 10. Uit onze brochure Het oprijden van het marktplein is gevaarlijk. Wij stoppen, moeten het tegenliggend verkeer voorrang.
Hoe houden we onze woonwijk leefbaar? Werkgroep Sint-Pieters-Buiten.
Dienst Belastingen - 21 juni 2012 Belasting op motoren Overzicht
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
WAT IS EEN WIJKCIRCULATIEPLAN? Concrete vertaling van het deelmobiliteitsplan op wijkniveau Algemene visie over de circulatie - creëren van een kader,
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
D 1 verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen
Aanpak N629: één project, twee delen
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015.
Weren groot (vracht)verkeer Heerjansdam. Samen nagedacht over maatregelen Dorpsraad Heerjansdam Gemeente Zwijndrecht KVOB Politie.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Drop off – pick on Veiliger en aangenamer rijden in groep.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
30 maart 2015 Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
Herontwikkeling Zuidelijk Stationsgebied Gouda René Snijders, Dennis van Wieren 5 april 2013 Verkeersanalyse.
Verkeersdoorstroming Gouda Integraal bekeken en aangepakt Raadspresentatie 21 juni 2010.
Resultaten Verkeersenquête 24 Juni 2015 Lomm Werkgroep Dorpsingangen Dorpsraad Lomm.
23 maart 2015 Feestzaal Fenikshof Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
Welkom bij de Informatieavond Groot onderhoud N mei 2016.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
DE NOORDERLIJN IN EEN NOTENDOP Tramverbinding tussen centrum, Eilandje en noorden van de stad Nieuwe P+R Havana Heraanleg Noordelijke Leien, Rooseveltplaats.
Varianten wijkverkeers- plan Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark 20 juni 2016 Lars Matthijssen, Jan Vos en Wouter Das.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
WAAR VINDT GROOT ONDERHOUD PLAATS?
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Wijkverkeersplan Wilhelminapark (& Lyceumkwartier-Zuid)
Probleemstelling Algemeen probleem: oneigenlijke verkeerstroom die in deze richting door wijk rijdt Specifieke routes met concentratie van algemeen probleem.
Wegwerken zwart punt Vijfhoek Sint-Amandsberg
Voetgangerstunnel Krispijn
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Ingelmunster – N357: fasering
Infovergadering Heraanleg Pauwelslei fase II
Transcript van de presentatie:

Evaluatie Verkeerscirculatie Omgeving Sint-Pietersplein

Overzicht Redenen voor invoering Gevolgen en reacties: Positief Negatief Tellingen en observaties Mogelijke aanpassingen en voorstellen tot wijzigingen Vervolgtraject

Huidige verkeerscirculatie

Redenen voor invoering Parking St-Pietersplein enten op stadsring R40 Creatie van vrije bedding voor openbaar vervoer (eenrichtingsverkeer Overpoortstraat -eenvoudiger Vijfhoek) Eenvoudiger verkeersafwikkeling vijfhoek (St-Pietersplein - St-Amandsstraaat - Kramersplein-Kunstlaan - Overpoortstraat) Creatie van fietsroute studentenbuurt – station via Kunstlaan – Citadelpark Rustiger en veiliger fietsen langs Campusroute Tegengaan sluipverkeer (R40 - B401 via Muinkparkwijk) Verkeerscirculatie i.f.v. bioscoopcomplex

Gevolgen positief Vrije busbaan werkt duidelijk: vanaf Plateaustraat tot Heuvelpoort Kruispunt Vijfhoek veel kalmer en in principe veiliger Overpoortstraat rustiger Rustiger fietsroutes Verkeer door Muinkparkwijk gedaald

Reacties positief De Lijn: duidelijke verbetering van de doorstroming Handelaars Overpoortstraat Bewoners Muinkparkwijk: positieve gevolgen

Gevolgen negatief Filevorming in Kunstlaan – St-Amandsstraat Nu aangepast: doorstroming autoverkeer verbeterd Verkeersovertredingen negatie eenrichtingsverkeer Kantienberg negatie rechtsafslaggebod Sint-Amandsstraat negatie linksafslaggebod Kunstlaan-St-Pietersplein Sluipverkeer Voetweg

Reacties negatief Reacties op filevorming Kunstlaan-Sint-Amandsstraat Reacties van handelaars St-Pietersplein over moeilijkere bereikbaarheid (petitie) Reacties van gebruikers parking Hoveniersberg (ingang via Kantienberg) over omrijden (petitie) Reacties over moeilijk in- en uitrijden Parking Sint-Pietersplein (plaatselijk verkeer) Reacties over sluipverkeer Voetweg

Tellingen (I) Overpoortstraat (ochtendspits) staduitwaarts enkel bussen, taxi’s, fietsers, tegen 207 auto’s voor stadinwaarts 355 auto’s nu, tegen 209 voor Kunstlaan (uit avondspits) voor invoering: 214 6/06/2007: 200 uit: 96 links, 104 rechts 11/10/2007: 326 uit: 50 links, 276 rechts 25/10/2007: 357 uit: 222 links, 145 rechts Benardstraat Ochtendspits: 303 auto’s nu, 750 voor Avondspits: 336 nu, 644 voor Toename verkeer in: Ter Platen: 131 auto’s vroeger vanuit Benardstaat, nu 158 Voetweg (ochtendspits): 100 voertuigen in, 78 naar parking Hoveniersberg Eekhout (avondspits): 236 voertuigen uit

Tellingen (II) Overpoortstraat As Citadelpark- R40 - Kunstlaan fietsers ochtendspits: 577 uit, 378 in fietsers in avondspits: 373 uit, 687 in As Citadelpark- R40 - Kunstlaan fietsers ochtendspits: 181 in, 89 uit fietsers avondspits: 83 in, 69 uit Kruispunt Benardstraat-Muinkkaai-Terplaten-Kantienberg: ochtendspits: 332 fietsers

Observaties Filevorming in Kunstlaan – Sint-Amandsstraat Negatie linksafslaggebod van Kunstlaan naar St-Pietersplein (+ doorsteek door middenberm Kunstlaan) : blijvend Tegenrichting rijden van St-Amandsstraat naar Kantienberg (Vijfhoek)/Negatie eenrichtingsverkeer Kantienberg: spor adisch Meer verkeer in Eekhout Rechtsomkeer makend verkeer op R40 (rond fontein): afgenomen

Mogelijke aanpassingen Zeer verschillende doelstellingen en verwachtingen: Vlotte doorstroming openbaar vervoer Vlot en veilig fietsverkeer Tegengaan sluipverkeer in Muinkparkwijk Vereenvoudigd kruispunt Vijfhoek Goede bereikbaarheid Parking Hoveniersberg Interne bereikbaarheid parking St-Pietersplein Goede autobereikbaarheid in het algemeen Tegengaan sluipverkeer Voetweg

Mogelijke scenario’s voor wijzigingen Behoud huidige situatie (S1), mits kleine aanpassing (opening middenberm Kunstlaan) t.h.v. Kattenberg Openstellen link St-Amandsstraat/Kunstlaan-Kantienberg (in één richting) (S2) Afsluiten Kramersplein en Kantienberg gedeeltelijk tweerichtingsverkeer (S3) Idem met Kantienberg “doodlopend” (S4)

Scenario 1

Mogelijke scenario’s voor wijzigingen (S1) S1: Behoud huidige situatie, mits kleine aanpassing (opening middenberm Kunstlaan) t.h.v. Kattenberg Voordeel: interne bereikbaarheid parking Sint-Pietersplein is gewaarborgd behoud van rustige vijfhoek en min of meer vrijwaren fietsroutes ontruiming Kunstlaan in principe OK Nadeel: kans sluipverkeer R40-B401 in één richting wordt groter (ondanks linksafslaggebod op eind Kunstlaan) bereikbaarheid Parking Hoveniersberg blijft moeilijker

Scenario 2

Mogelijke scenario’s voor wijzigingen (S2) S2: Openstellen link St-Amandsstraat/Kunstlaan-Kantienberg (in één richting) Voordeel: interne bereikbaarheid parking Sint-Pietersplein ontlasting ontruiming van Kunstlaan Nadeel: sluipverkeer R40-B401 in één richting vijfhoek wordt moeilijker met repercussies op fiets- en busverkeer bereikbaarheid Parking Hoveniersberg blijft moeilijker

Scenario 3

Mogelijke scenario’s voor wijzigingen (S3) S3: Volledig afsluiten doorgang t.h.v van Kramersplein, met toegang tot Kantienberg (stuk eenrichting) via deel Voetweg Voordeel: geen sluipverkeer meer mogelijk R40-B401 betere bereikbaarheid van parking Hoveniersberg mogelijkheid tot pleinvorming Kramersplein en herwaardering Kantienberg betere lokale bereikbaarheid parking St-Pietersplein (via doorsteek middenberm Kunstlaan) Nadeel: onduidelijkheid statuut Kantienberg (eenrichtingsverkeer na 100 m.) meer verkeer door Voetweg (weliswaar beperkt en maar op een deel van de Voetweg) eventueel gevaar voor ‘spookrijden’ in Overpoortstraat tot begin Voetweg

Scenario 4

Mogelijke scenario’s voor wijzigingen (S4) S4: Volledig afsluiten doorgang t.h.v van Kramersplein, met toegang tot Kantienberg (stuk doodlopend) via deel Voetweg Voordeel: geen sluipverkeer meer mogelijk R40-B401 betere bereikbaarheid van parking Hoveniersberg mogelijkheid tot pleinvorming Kramersplein en herwaardering Kantienberg optimale lokale bereikbaarheid parking St-Pietersplein (via doorsteek middenberm Kunstlaan) Nadeel: onduidelijkheid statuut Kantienberg (doodlopend) meer verkeer door Voetweg (weliswaar beperkt en maar op een deel van de Voetweg) eventueel gevaar voor ‘spookrijden’ in Overpoortstraat tot begin Voetweg mogelijk meer verkeer in Muinkparkwijk

Mogelijke scenario’s voor wijzigingen (Overzichtstabel) Doorstroming openbaar vervoer XXX X Veilig en vlot fietsen XX(X) Lokale bereikbaarheid parking SPP X(X) XX Vlot bereikbare Parking Hoveniersberg Tegengaan doorgaand verkeer Muinkparkwijk (R40-B401) Logische circulatie i.f.v. Bioscoopcomplex Verkeersafwikkeling Vijfhoek Optimale autobereikbaarheid Vlotte ontruiming Kunstlaan

Mogelijke begeleidende maatregelen Eenrichtingsverkeer Benedictijnenstraat (tegengaan sluipverkeer Voetweg) en regeling ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en andere plaatselijke circulatie Invoeren deel van ‘Filmfestivalcirculatie’ in Muinkparkwijk: omdraaien eenrichtingsverkeer W. Wenemaerstraat en Tijgerstraat Op termijn: herinrichten Kantienberg (looproute naar St-Pietersplein) herinrichting Heuvelpoort (rechtsafslagstrook naar Overpoortstraat) Reeds gebeurd: bijstellen lichten Kunstlaan – R40 Coördinatie lichten Lammerstraat en meer groentijd Roodlichtcamera’s R40-Kunstlaan Nieuwe verkeerslichtenregeling op stadsring Te overwegen: omdraaien rijrichting Verlorenkost Vervoersplan Universiteit en Hogescholen

Vervolgtraject De voorstellen worden verder grafisch uitgewerkt en volgende maand voorgelegd aan alle actoren (infomarkt) Besluitvorming en invoering wijzigingen in principe begin 2008