Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Brein en dyslexie Anneke Smits
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Vergelijkbaarheid historische studies
TRACELINK: A model of consolidation and amnesia
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Pieter Adriaans Niels Netten (Maarten van Someren)
Rekenproblemen en Dyscalculie
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Presentatie Epilepsie
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Jong geleerd, fout gedaan?
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Hoofdstuk 6 Het voorspellen van prestaties Deel 2: Vermogenvoorspellingen op architectuurniveau Prof. dr. ir. Dirk Stroobandt Academiejaar
Gegevensverwerving en verwerking
Gegevensverwerving en verwerking
Meervoudige lineaire regressie
Sturen en bijsturen van handelingen
Inferentie voor regressie
Dynamic Systems: Exploring the Paradigms of Change Part II Hoofdstuk 3 uit: A dynamic Systems Appoach to the development of Cognition and Action (Thelen.
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
DE DYNAMICA VAN PATRONEN
Voorspellende analyse
Organisatiestructuur en
Meten bij marktonderzoek
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Wetenschappelijke methode
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Effect modificatie Algemeen principe Bepalen van effect modificatie
Location Based Services GIA – Najaar 2004 Martijn Baede.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Onderzoeksmethoden en -Technieken
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 8 Systeemtheorie
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Kind en omgeving Het individu in de context
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Nut en noodzaak van het ruismodel  NHV Tijdreeksanalyse discussiemiddag  Koen van der Hauw  1 oktober 2015 Enkele praktische ervaringen.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
Spelling & Dyslexie 2 week
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel? Dynamische Systeem Groep Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel?

Overzicht Defenities van dyslexie Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Overzicht Defenities van dyslexie Beschrijving van een eenvoudige dynamische structuur: De orde parameters De controle parameter Modeleren Is dit ‘Just curve fitting?’

Ontwikkelings dyslexie: een (statische) definitie Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Ontwikkelings dyslexie: een (statische) definitie Problemen met lezen en spellen die niet verklaard kunnen worden door een sensorisch deficiet, een lage intelligentie, hersenbeschadiging of een algemene leerstoornis. Diagnostisch criterium: Het lezen loopt 2 jaar achter t.o.v leeftijdgenoten Belangrijkste onderzoeksvraag: Wat zijn de oorzaken van de problemen met lezen en spellen? Methode: Groepsvergelijkingen tussen dyslectici en niet-dyslectici op allerhande kenmerken en vaardigheden.

Het probleem: één oorzaak of multipele deficieten? Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Het probleem: één oorzaak of multipele deficieten? Cerebellar deficit: - Balance - Fine motor skills - Eye movements Temporal auditory deficit: Threshold detection Temporal Order Judgement Speech perception Magnocellular deficit: - Threshold detection - Flicker rates - Apparent motion detection Phonological deficit: Phoneme awareness Phonological skills Neuro-anatomical anomalies: - Lateral geniculate body - Medial geniculate body - Planum temporale -Ectopias Dyslexie Behavioural anomalies: - Left/Right discrimination Attention Clumsiness Anomalies in brain function: - Area V5/MT Angular gyrus Heschl’s gyrus Cerbellum Others: Rise Time Detection Double Deficit (RAN)

Het probleem: één oorzaak of multipele deficieten? Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Het probleem: één oorzaak of multipele deficieten? Het lijkt wel alsof het niet uitmaakt op welke kenmerken dyslectici als groep met een ‘normale’ groep vergeleken worden: er is altijd verschil! Geen enkele verklaring beschrijft de gehele populatie dyslectici. Tijd voor een andere benadering van het probleem?

Ontwikkelings dyslexie: een (dynamische) definitie Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Ontwikkelings dyslexie: een (dynamische) definitie Problemen met het LEREN van de lees- en spellingvaardigheid. Diagnostisch criterium: (bijv.) mate van didactische resistentie. Belangrijkste onderzoeksvraag: Wat zijn de oorzaken van de problemen met het verwerven van de leesvaardigheid? Methode: Onderzoek het proces van verwerving van de lees- en spellingvaardigheid.

Patronen in het leren van de leesvaardigheid: Object parameters Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Patronen in het leren van de leesvaardigheid: Object parameters Ervaring vanuit de praktijk: De leesvaardigheid bereikt bij normale instructie het gewenste niveau van beheersing. De leesvaardigheid bereikt na additionele instructie het gewenste niveau van beheersing (hierbij variëert per individu de snelheid waarmee kinderen in staat zijn de vaardigheid te leren). De leesvaardigheid bereikt na additionele instructie niet het gewenste niveau van beheersing (lijken didactisch resistent).

Patronen in het leren van de leesvaardigheid: Controle parameter Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Patronen in het leren van de leesvaardigheid: Controle parameter Ervaring vanuit de praktijk en resultaten uit experimenteel onderzoek: Er is een relatie tussen de capaciteit van het geheugen en: Leesproblemen De behandelbaarheid van leesproblemen Controleparameter: Capaciteit van het geheugen?

Modeleren: Teufelskreis Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Modeleren: Teufelskreis A. Eckert delta-type afhankelijk niet afhankelijk gamma-type afhankelijk Psychische variabele Alcoholconsumptie / tijdseenheid

Modeleren: Teufelskreis Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Modeleren: Teufelskreis Afhankelijke drinker (gamma-type) P1=  * A0 * (-A0); =4, =4 A1= m * P1 ; m=0.15 Psychische variabele (P) Alcoholconsumptie / tijdseenheid (A)

Modeleren: Teufelskreis Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Modeleren: Teufelskreis Niet afhankelijk P1=  * A0 * (-A0); =4, =4 A1= m * P1 ; m=0.065 Psychische variabele (P) Alcoholconsumptie / tijdseenheid (A)

Modeleren: Teufelskreis Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Modeleren: Teufelskreis Eenvoudige dynamica van verwerving van de leesvaardigheid? remedieerbare leesproblemen geen leesproblemen niet remedieerbare leesproblemen Psychologische Variabele Leesvaardigheid / tijdseenheid (L)

Modeleren: de parameters Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Modeleren: de parameters Schatten van de parameters: P1 = λ∙L0∙ (μ-L0) ┐ Li = m∙λ∙Li-1∙ (μ-Li-1) L1 = m∙P1 ┘ (alleen observaties van L nodig) μ : Punt waar de parabool de L-as snijdt λ : Regelt de sterkte van de niet lineariteit m : Geheugencapaciteit (Bij Eckart: geen betekenis) Pi : Psychologische variabele op tijdstip i (Motivatie?) Li : Leesvaardigheid op tijdstip i (Fouten? -> McClelland) Afhankelijk van de data: Punten hoeven niet stabiel te zijn! Relatie hoeft niet parabolisch te zijn!

Is dit: ‘Just curve fitting’? Dynamische Systeem Groep: 15-10-2004 Dyslexie en het Geheugen Is dit: ‘Just curve fitting’? Ja: De teufelskreis van Eckart is een niet-lineaire kwadratische afbeelding, één van de meest eenvoudige niet-lineariteiten, er is een scala aan natuurlijke verschijnselen die daar mee gemodeleerd kunnen worden. Nee: Orde parameters worden beschreven gebaseerd op waarnemingen Controle parameters worden beschreven gebaseerd op empirische gegevens Parameters worden geduid op basis van theorie en data Op basis van het model kunnen voorspellingen gedaan worden die vervolgens getoetst kunnen worden