Teksten & cultuurhistorische context

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
over het Vaderhart van God.
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
I love you.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
THEMA VOOR VANAVOND: GESTOLEN GOED GELD & GOED HEMELS GOED
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
De Toekomst van Trotse Mensen
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
User Centred Development
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
In deze powerpoint vind je basis-grammatica: zaken die je na 3 onderbouwjaren eigenlijk niet onbekend voor mogen komen. Klik op een van onderstaande onderwerpen.
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Gespreksvaardigheden
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Het postmoderne in films en romans. "De postmoderne roman bestaat niet, er bestaan wel een aantal romans die postmoderne kenmerken vertonen." (Vervaeck.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
MAN IN BLACK JOHNNY CASH. Well, you wonder why I always dress in black, Why you never see bright colors on my back, Dus, je vraagt je af waarom ik altijd.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Hugo Claus. InleidingClaus’leven West-Vlaanderen (Brugge, Kortrijk) Oost-Vlaanderen (Gent) Parijs ~ de Nederlandse Vijftigers Rome Gent, Antwerpen.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
De laatste Armeniër De Armeense genocide, 1915 Het verleden vergeten?
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
Muziek - Ricky King - Medley
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

Teksten & cultuurhistorische context

Inleiding “Cultuurhistorische context” (p. 296)

Inleiding “Cultuurhistorische context” (p. 296) Cultuur Tijd

Voorbeeld: Het verdriet van België Hugo Claus, Het verdriet van België (1983)

Voorbeeld: Het verdriet van België “Dondeyne had een van de zeven Verboden Boeken onder zijn schort verstopt en Louis meegelokt. Zij zaten onder de slingerplanten van de grot van Bernadette Soubirous.” (p.7)

Voorbeeld: Het verdriet van België “Dondeyne’s boek was ABC, een weekblad van de socialisten dat vast en zeker op de Index van het Vaticaan stond en dat hij van zijn broer gekregen had toen hij in het ziekenhuis lag. Hij was daar vandaan gekomen met een scharlaken oor, waar hij vaak aan trok. Overdag lag het Boek onder zijn kast, met zijn bottines ervoor.” (p.7)

Voorbeeld: Het verdriet van België “De vier pagina’s die nu ontbraken lagen glanzend, ongekreukt maar gerafeld aan de randen, onder het blauwe pakpapier in de lade van Dondeyne’s lessenaar. Voor alle veiligheid had hij het papier vastgeprikt met punaises – duimspijkers moet je zeggen, eiste Louis’ Peter, maar Louis zei het nooit, hij werd al genoeg uitgelachen om zijn uitspraak.” (p.7)

Voorbeeld: Het verdriet van België Situering verhaal: 1938-1947 Publicatie: 1983

Voorbeeld: Het verdriet van België Cultuurhistorische context: 1938-1947 West-Vlaanderen (België)

Voorbeeld: Het verdriet van België Katholicisme: “Verboden Boeken”; “de Index van het Vaticaan” “de grot van Bernadette Soubirous” (=> Lourdes) “Louis’ Peter”

Voorbeeld: Het verdriet van België Taal: “Vlaams” “bottines” “punaise” versus het purisme “duimspijker” (~ middenklasse)

Voorbeeld: Het verdriet van België Conclusie: Zonder context is de passage moeilijk te begrijpen Tegelijk kan de passage als uitgangspunt dienen om iets te leren over de context

Cultuur & samenleving

Cultuur & samenleving Nationaal denken vs. Postnationaal denken

Literatuur & samenleving

New Historicism “Mede als reactie op het New Criticism en mede onder invloed van het poststructuralisme en neomarxisme zien we in de Engelstalige literatuurwetenschap vanaf circa 1980 een hernieuwde belangstelling voor de historische dimensies van literatuur en de relaties tussen teksten en cultuurhistorische contexten.” (p. 425)

New Historicism vs. New Criticism ~ Neomarxisme ~ Poststructuralisme formalisme, close reading (~ tekst) ~ Neomarxisme Marx: cultuur in dienst van economie Neomarxisme: kunst conserveert maar kan ook engageren! (reflecteert + ageert) ~ Poststructuralisme Dynamiek Geconstrueerd verhaal

New Historicism “Kenmerkend is de aandacht voor de manier waarop bepaalde zienswijzen die op een gegeven moment in de samenleving circuleren zowel in literaire genres als in niet-literaire teksten tot uiting komen.” (p. 425)

New Historicism “Vaak besteedt men daarbij in het bijzonder aandacht aan de manier waarop politieke macht via allerlei taaluitingen, waaronder de literatuur, wordt uitgeoefend.” (p. 425)

New Historicism “Als historische benadering verschilt het New Historicism van de traditionele literatuurgeschiedenis, omdat men niet langer uitgaat van eenduidige, reconstrueerbare historische contexten en betekenissen: men beziet de relatie tussen tekst en context in termen van een dynamisch en productief samenspel dat steeds tot kleine verschuivingen leidt (en dus niet meer in termen van een passieve weerspiegeling van al bestaande opvattingen.” (p. 425-6)

New Historicism literatuur samenleving

New Historicism Literatuur reflecteert, weerspiegelt Én ageert, beïnvloed

New Historicism […] [literatuur] blijkt […] een bijzondere functie te bekleden in het reflecteren op de cultuur zelf: ze speelt zowel een rol in de reproductie van bekende zienswijzen en waarden als in de productie van nieuwe ideeën.” (p. 305)

Historisme: oud en nieuw Samenvatting in kadertje p. 312!!!

New Historicism “Het gesprek met de doden” (Jürgen Pieters)

Stephen Greenblatt

New Historicism Circulatie van sociale energie (Stephen Greenblatt) = “wisselwerking tussen literaire en niet-literaire uitdrukkingsmiddelen binnen de cultuur opgevat als een dynamisch geheel” Literatuur < cultural poetics

Literatuur als verwerking Bijv. een maatschappelijk trauma (WOI, WOII, 9/11, slavernij,…) – p. 309 e.v.

Traumaverwerking Trauma = “psychische stoornis, ontstaan door een schokkende ervaring” Schokkende ervaring: iemand wil vluchten maar kan niet vluchten

Traumaverwerking Je kan een trauma niet zomaar uit het bewustzijn verbannen. Waarheid moet onthouden en verteld worden: Belang voor maatschappelijke orde Belang voor slachtoffer

Traumaverwerking “Bij tijd en wijle dringen afschuwelijke gebeurtenissen tot het bewustzijn van het grote publiek door, maar meestal worden ze snel weer vergeten. Ontkenning, verdringing en dissociatie werken zowel op sociaal als individueel niveau. De studie van psychische trauma’s heeft een ‘ondergrondse’ geschiedenis. Net als getraumatiseerde mensen zijn we afgesneden van de kennis van ons verleden. Net als getraumatiseerde mensen moeten we het verleden begrijpen om greep te krijgen op het heden en de toekomst. Daarom begint een begrip van psychische trauma’s met een herontdekking van de geschiedenis.” (J.L. Herman, Trauma en herstel, Amsterdam (Wereldbibliotheek) 1999, p.13)

Traumaverwerking “Traumatic memories are never fully known but nonetheless insist on being told. Literature tells us as much about what we don’t know as about what we do, and it can therefore communicate what resists ordinary memory or understanding.” “Literary language has always been distinguished by its capacity to transmit what cannot be communicated in more straightforward ways.” (Cathy Caruth)

Traumaverwerking Representatie van wat niet gerepresenteerd kan worden “closure”/”denial” & “acting-out” (ongecontroleerde herhaling) versus “working-through”

Traumaverwerking Een speciale tak binnen het hedendaagse literatuuronderzoek en binnen cultural studies gebruikt concepten uit de psychologie om teksten te analyseren waarin vorm wordt gegeven aan traumatische gebeurtenissen. In de psychologie wordt gewezen op het gevaar van “closure” en “denial”, voor zowel het slachtoffer als voor de samenleving. “Closure” betekent dat de traumatische ervaring in een begrijpelijk verhaal wordt gegoten: het slachtoffer probeert zo de ervaring te vergeten of zelfs te ontkennen (“denial”), en ook een maatschappelijk trauma kan op die manier aanvaardbaar worden gemaakt. Voor het slachtoffer zijn “closure” en “denial” geen hulpmiddelen, omdat het trauma vroeg of laat weer herbeleefd wordt (“acting-out”: een oncontroleerbare herhaling van de traumatische ervaring in het hoofd van het slachtoffer). “Closure” en “denial” zijn dan weer gevaarlijk als het gaat om het verwerken van een maatschappelijk trauma. Hitler zou ooit gezegd hebben: "Wie tenslotte heeft het vandaag nog over de uitroeiing van de Armeniërs”. Verschillende onderzoekers wijzen erop dat de kennis van het verleden, dus ook van het traumatische verleden, van belang is voor het heden – we moeten leren uit onze fouten en ervaringen. Een beter alternatief voor “closure” en “denial” is “working-through”. Het trauma wordt niet ontkend, maar krijgt een plaats in het leven van een persoon en/of in het verleden van een samenleving. De verschrikking, de onuitspreekbaarheid van de traumatische ervaring wordt daarbij niet ontkend. Volgens sommige literatuur- en kunstwetenschappers zijn literatuur en andere kunstvormen bij uitstek geschikt om een verhaal te vertellen dat eigenlijk onvertelbaar is – om een (eigenlijk onrepresenteerbare) traumatische ervaring te representeren. (zie ook de paragraaf “Verwerking: hoe literatuur de realiteit betekenis geeft”).

Traumaverwerking

Traumaverwerking 9/11 van de broers Naudet Intro: http://nl.youtube.com/watch?v=6OUBRhRZSss Laatste deel: http://nl.youtube.com/watch?v=-EZfK7cFSbQ&feature=related

Traumaverwerking Tony: ‘I always wanted to be a hero’ De Niro (inleiding): ‘firemen live to let others live’ (…) ‘what you’re about to see is brave men working under stress surrounded by chaos’ “a story of strength, not of terror” Naudet: “Tony became a man in 9 hours”

Traumaverwerking Begin: ‘The most important story of our times / one firehouse / two filmmakers / on a day you’ll never forget / 9/11’ (voice over) De Niro (inleiding): “and tonight you’ll see all of it” ‘ “a story of strength, not of terror” (Voice-over TV commentaar) ‘what you see here is like one of those Hollywood movies’

Traumaverwerking Opbouwen spanning (versus het onverwachte van de gebeurtenis) De gebeurtenis wordt in een begrijpelijk, geruststellend verhaal gegoten (en op die manier ‘gebagatelliseerd’)

Traumaverwerking => closure/denial, geen working-through

Traumaverwerking

Traumaverwerking Ararat (2002) gaat deels over de Armeense genocide. De film toont hoe moeilijk het is om van historische feiten een film te maken. Ararat heeft als hoofdpersoon de jonge Raffi, de zoon van een overleden Armeense vrijheidsstrijder. Zijn moeder is een kunsthistorica die een boek heeft geschreven over de Armeense modernistische schilder Arshkille Gorky. Tegelijkertijd volgt de film een regisseur die een zeer persoonlijke film wil maken over de Armeense genocide en daarbij Gorky als personage wil gebruiken. De kijker krijgt beelden voorgeschoteld van deze film, maar soms overlappen ze met de narratieve structuur van Ararat zelf, waardoor verschillende verhalen met elkaar vervlochten worden. Dit wordt versterkt doordat de film een gefragmenteerde tijdsstructuur heeft, waarbij het verleden en het heden door elkaar lopen. De film volgt daarnaast verschillende personages die toevallig met elkaar in contact komen door bepaalde gebeurtenissen. (http://www.8weekly.nl/index.php?art=5949)

Traumaverwerking Atom Egoyan, over Ararat: “A friend of mine said you can’t afford to be post-modern about this sort of subject matter – we’re living in black-and-white times and you have to state things in black-and-white terms. I steadfastly refuse to accept that principle, because I think that denies intellectual curiosity, exploration, play, controversy . . . There has to be a degree of internal critique.”

Traumaverwerking producing narratives Ani: book Raffi: digital film Celia: different stories of her father’s death Saroyan: film Rouben: screenplay Gorky: painting => Hoe een trauma representeren/verwerken?

Traumaverwerking Atom Egoyan (regisseur) => complexe film waarin gereflecteerd wordt over de vraag hoe een traumatische gebeurtenis kan worden naverteld vs Saroyan (fictieve regisseur van de film-in-de-film) => zwart-wit, Hollywood, goede en slechte figuren, opbouwen spanning

Traumaverwerking Ararat http://nl.youtube.com/watch?v=rR5Iu0Prka0 Canada erkent Armeense genocide http://nl.youtube.com/watch?v=3J4NvqCClAQ

Traumaverwerking 'To still write a poem after Auschwitz is barbaric'. => 'Perennial suffering has as much right to expression as the tortured have to scream... hence it may have been wrong to say that no poem could be written after Auschwitz.‘ (Theodor Adorno)

Literatuur als verwerking Bijv. een maatschappelijk trauma (WOI, WOII, 9/11, slavernij,…) – p. 309 e.v.