Winstpakkers en vraagbundeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Advertisements

- Administratie - Analyse - Actie -
Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014
Welke stappen moet u zetten om op tijd gereed te zijn? Voorlichtingsbijeenkomst MKB Nederland Helvoirt 12 juni 2012 Gaston Aussems.
Presentatie HubWays voor softwareleveranciers
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Interactieve Bodemkwaliteitskaart en
Zaakgericht Werken.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Zaakgericht werken in samenhang
BAG - WOZ, planning en commitment
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
I-Versneller BAG WOZ Regionale sessie 9 oktober - Alkmaar.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Een blik op de toekomst Niels van Buren Hogeschool Rotterdam 4 februari 2011.
i-Versneller BAG WOZ Regionale sessie 19 september - Eindhoven
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Toekomstbeeld IZO en aanpak iWmo Presentatie en discussie softwareleveranciers Wmo 17 oktober 2012 Indra Henneman en Arjen Brienen ministerie van VWS.
Regiobijeenkomsten voor gemeenten 24 oktober, Eindhoven
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
KCC4ALL.
Enterprise Document Management Fase
Digitaal mei 2014.
Winstpakkers en Vraagbundeling
Landelijke Voorziening WOZ
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
Digikoppeling in de praktijk
BsGW en MijnOverheid BsGW / MijnOverheid
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Mijn Overheid Berichtenbox Welkom bij de presentatie van de Gemeente Montferland.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
John Smits (voormalig projectleider RUD). Achtergrond Incidenten en Risico’s Geen grip op ketens Milieuboeven Service aan bedrijven Expertise en robuustheid.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Themamiddag RGBZ en archivering Utrecht, 7 februari 2017
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Transcript van de presentatie:

Winstpakkers en vraagbundeling

Schatgraven met KING KING producten: Standaarden op gebied van koppelingen Overzicht van alle gemeentelijke software IT-architectuurmodel: GEMMA Integrale testomgeving voor standaard software voor gemeenten/samen-werkingsverbanden

De uitdagingen in 2014 Veel standaarden bestaan maar worden nog beperkt toegepast Niet toepassen betekent: onnodige verspilling van tijd, capaciteit en geld Aantal standaarden zijn zo concreet dat ze nog dit jaar geïmplementeerd kunnen worden Resultaten binnen bereik (ult 2014): Grotere kwaliteit dienstverlening Grotere effectiviteit en efficiency Lagere kosten Minder beheerslast

Wat moet je doen om dat te realiseren? Maak een keuze uit de beschikbare Winstpakkers: WOZ beschikkingen publiceren via Berichtenbox van Mijn.overheid.nl Betalen en Invorderen: geautomatiseerd verwerken derden facturen (o.a. leges, parkeerheffingen, waterverbruik) Documentcreatie: groot aantal basisdocument rechtstreeks in de applicatie beheren Zaakgericht werken in sociaal domein Gebruik e-Formulieren Wabo-BAG koppeling

Van Focus op aanbod doorpakken naar focus op vraag Introductie Standaard koppelvlakken Top 10 ketens Afspraken met leveranciers convenanten / addenda Overzicht en aanbod op Softwarecatalogus.nl Compliancy borgen via Stuftestplatform.nl Van Focus op aanbod doorpakken naar focus op vraag KING werkt al aantal jaren aan het definiëren van standaarden voor software en koppelingen. GEMMA architectuur model als basis Samen met gemeenten is zijn ruim 60 gemeentelijke ketens geselecteerd, waarvan er 10 worden gestandaardiseerd. 6 van deze trajecten zijn inmiddels afgerond. KING heeft met ruim 110 gemeentelijke softwareleveranciers convenanten afgesloten en per standaard wordt met een selectie van deze leveranciers een addendum afgesproken met concrete releasetermijn en afspraken over de compliancyvoorzieningen. Concrete resultaten worden gepubliceerd op www.softwarecatalogus.nl Leveranciers kunnen hun standaardoplossingen en koppelingen testen op www.stuftestplatform.nl Van Focus op aanbod doorpakken naar focus op vraag Nu zogenaamde Winstpakkers waarin beschikbare instrumenten worden geimplementeerd  Winstpakkers

De Winstpakkers Winstpakker Betalen en Invorderen; Uitgaande facturen worden geautomatiseerd verwerkt in de inningen administratie. Winstpakker WOZ beschikkingen digitaal via Berichtenbox; WOZ beschikking digitaal versturen via de Berichtenbox van MijnOverheid. Winstpakker Zaakgericht werken in het sociale domein; Informatie uit het sociaal domein wordt ontsloten via midoffice in een centraal, digitaal klantdossier. Winstpakker Documentcreatie; Documentcreatie waarbij gegevens automatisch worden gevuld, voor een centrale, eenduidige opmaak en beheer van documenten. Winstpakker Digitaliseren Dienstverlening; Voorinvullen van basisgegevens in web-formulieren (eFormulieren), dus niet naar de bekende vragen. Winstpakker Wabo-BAG; Aanpassingen in de Wabo zijn tijdig bekend bij de BAG-administratie en dus bij de BAG-administrateur in het vergunningsverleningsproces. Korte toelichting van de verschillende winstpakkers. Je zet het kader om de winstpakker waar je op doorpakt.

De Winstpakker aanpak Collectieve vraag Grootschalig aanbod Proof of the pudding is in the eating Praktijkbeproeving Bepalend voor prioriteitsstelling Verlaagt kosten per gemeente/ samenwerkingsverband Collectieve vraag It takes two to tango Grootschalig aanbod De Winstpakker aanpak

Totaaloverzicht winstpakkers Gegevens magazijn Financiële administratie Klant Contact Centrum Taakspecifieke applicaties WMO voorzieningen Begraafplaatsen administratie Parkeerbeheer Balie applicatie Belastingsysteem …. Zaak/DMS Services eFormulier/ loket DigiD eHerkenning Zaak systeem Document Management systeem Inningen systeem / debiteur beheer Documentcreatie BAG-administratie Digikoppeling adapter Servicebus MijnOverheid Lopende Zaken MijnOverheid Berichtenbox

Totaaloverzicht winstpakkers Gegevens magazijn Financiële administratie Klant Contact Centrum Taakspecifieke applicaties WMO voorzieningen Begraafplaatsen administratie Parkeerbeheer Balie applicatie Belastingsysteem …. Zaak/DMS Services eFormulier/ loket DigiD eHerkenning Zaak systeem Document Management systeem Inningen systeem / debiteur beheer Documentcreatie BAG-administratie Digikoppeling adapter Servicebus MijnOverheid Lopende Zaken MijnOverheid Berichtenbox

Betalen en Invorderen Bedrijfscontext Ontstaan facturatie 1 2 3 4 5 6 Ontstaan facturatie Controle NAW gegevens Overdragen Vorderings (Deel)betaling verwerken Uitwisselen status informatie Periodieke journalisering 2 Gegevens magazijn Financiële administratie Klant Contact Centrum 2 Taakspecifieke applicaties WMO voorzieningen Begraafplaatsen administratie Parkeerbeheer Balie applicatie Belastingsysteem …. 1 Gebruik authentieke gegevens Zaak/DMS Services 2 Voorkomen overkloppelen eFormulier/ loket DigiD eHerkenning Zaak systeem 1 3 Geschikt voor alle gemeentelijke vorderingen Juist gebruik NAW gegevens verhoogt percentage juiste bezorging en vermindert bezwaren Maakt centraal debiteurbeheer mogelijk (belastingen / financien) Vorderingen direct ingeboekt. Geld eerder binnen Bedrijfscontext 6 Inningen systeem / debiteur beheer Status informatie opvraagbaar Document Management systeem 5 4 Documentcreatie BAG-administratie Digikoppeling adapter Servicebus MijnOverheid Lopende Zaken MijnOverheid Berichtenbox

WOZ beschikking op Berichtenbox 1.3 burgers met account (12% bevolking) Ambitie eind 2014 op 4 mln accounts Geen ‘adres’ onbekend / gegarandeerde aflevering Directe besparing op outputmanagement Enig juridisch alternatief voor papieren post Bedrijfscontext 1 2 3 WOZ beschikking Controle op BSN MijnOverheid Berichten met ‘juist’ BSN naar MijnOverheid Gegevens magazijn Financiële administratie Klant Contact Centrum Belastingapplicatie WOZ beschikking (WMO voorzieningen, Begraafplaatsen, administratie, arkeerbeheer, Balie applicatie,, Belastingsysteem, …). 1 Zaak/DMS Services eFormulier/ loket DigiD eHerkenning Zaak systeem 3 Document Management systeem Inningen systeem / debiteur beheer Documentcreatie BAG-administratie Digikoppeling adapter Servicebus 3 MijnOverheid Lopende Zaken MijnOverheid Berichtenbox 2

Documentcreatie Bedrijfscontext 1 2 3 4 5 6 Vanuit proces ‘behoefte’ creëren document Controle NAW gegevens Verzenden informatie voor document (XML) Creëren document Terugsturen document incl. xml ‘Opslaan’ document 2 Gegevens magazijn Financiële administratie Klant Contact Centrum Taakspecifieke applicaties WMO voorzieningen Begraafplaatsen administratie Parkeerbeheer Balie applicatie Belastingsysteem …. 1 Zaak/DMS Services 2 eFormulier/ loket DigiD eHerkenning 6 Zaak systeem 1 6 Gebruik juiste persoon, adres en bedrijfsgegevens Aanmaken van uniform uitziende documenten Eenduidig documentbeheer Beheer van meerdere huisstijlen is geborgd. Wijze van versturen en opslaan buiten scope van deze winstpakker Bedrijfscontext Document Management systeem Inningen systeem / debiteur beheer 3 3 5 5 Documentcreatie 4 BAG-administratie Digikoppeling adapter Servicebus MijnOverheid Lopende Zaken MijnOverheid Berichtenbox

Verwachtingen over en weer Doel: uiterlijk 31 oktober koppelvlak operationeel Rol Operatie NUP spil tussen leverancier(s) en gemeente / samenwerkingsverband Tot 1 dag per week ondersteuning vanuit Operatie NUP (kosteloos) Ondersteuning leveranciers bij ontwikkel en testwerkzaamheden Rol gemeente / samenwerkingsverband: Inzet 10 – 15 dagen vanuit gemeente Gemeentelijk projectleider beschikbaar als aanspreekpunt Specialisten (netwerk, software, organisatie) beschikbaar Rol leverancier(s) Borgt dat koppelvlak voldoet aan eisen standaard (compliancy via Stuf Testplatform) Voeren (onderlinge) test uit Stelt software beschikbaar Met intentieverklaring wordt de intentie bekrachtigd.

Gemeente/samenwerkingsverband Stappenplan Gemeente/samenwerkingsverband KING April/mei Oriëntatie en informatie Beoordeling en keuze door gemeente/samenwerkings-verband Planning kosten, tijd, capaciteit Uitwerken businesscase Besluit en intentieverklaring Project inrichten Mijlpalen benoemen en vastleggen Pilot/uitvoering Voortgangsbewaking Test Vrijgifte voor productie Afsluiting Leveren noodzakelijke info Begeleiding beeld- en besluitvorming Planning kosten, tijd, capaciteit Begeleiding uitwerken Intentieverklaring Leveren ondersteuning Voortgangsbewaking Testen begeleiden Afsluiting Mei Mei/Juni Juni/Juli Nov