Naar een ‘nieuw’ examen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Koreaoorlog Cubacrisis Berlijnse Muur
j.roesink_uu utrecht_november 2013
De Verenigde Staten en hun federale overheid Welvaart & wantrouwen § 4.1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
KA 46 De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog.
Tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Hoofdstuk 5.
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
De Verenigde Staten en hun federale overheid
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
2. Oorlog zonder soldaten
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Openlijke conflict.
Confrontatie Paragraaf 5.2.
Oprichting en optreden van de VN
Hoofdstuk 2. Kolonisatie en dekolonisatie van Vietnam
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
OORLOG IN VIETNAM. ACHTERGROND Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst van grote mogendheden: de Verenigde Staten en de Sovjet Unie.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Goed voorbereid naar de Pabo!
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
HISTORISCHE CONTEXT KOUDE OORLOG
Wat moet je weten aan het eind van de les?
NASCHOLING 20 NOVEMBER 2014 TED TALK 1: HISTORISCHE CONTEXT
Tijd van televisie en computer
Koude Oorlog Ine Megens/ Eigentijdse Geschiedenis RUG
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Relatie VS - SU WO - I WO - II In 1945 Samenwerking door o.a. VN
Par 3.2 Europa in de greep van de Koude Oorlog
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
CSE 2016 VWO tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Hellen Janssen namens de havo/vwo commissie van de VGN.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
De Koude Oorlog
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Tijd van televisie en computer 1950 – nu
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Dide Breuer.
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
Hoofdstuk 13 De wereld na 1945 Paragraaf 1 Oost en West.
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

Naar een ‘nieuw’ examen? Margriet Hielkema (CvTE) Elise Storck (CvTE) / Stefan Boom (CITO) [VGN / de Breul] [31 oktober 2014]

http://www.examenblad.nl/ 2015 maatschappijivakken / geschiedenis septembermededelingen Informatie betreffende het nieuwe centrale examen geschiedenis havo en vwo in 2015

Cv 2015: nieuwe vakspecifieke regel Als gevraagd wordt naar het noemen van één van de negenveertig 'kenmerkende aspecten', is een letterlijke weergave daarvan niet vereist. Er kan in de regel worden volstaan met een juiste omschrijving van het 'kenmerkend aspect' of van dat deel ervan dat relevant is voor de beantwoording van de vraag (er zijn kenmerkende aspecten die uit meerdere onderdelen bestaan)

Verkenning oud  nieuw Doel Verkennen aan de hand van oude examenopgaven uit 2014 (pilot en regulier) welke opgaven bruikbaar zijn als voorbeeldopgaven op school om daarmee zicht te geven op het examen van 2015

Waardoor ontstond in de Republiek de Gouden Eeuw, 1588-1648? H14-1-1 De Opstand viel in de Noordelijke Nederlanden samen met een periode van economische groei. De moedernegotie en het ontbreken van een feodale traditie maakten eerder al specialisatie en commercialisering van de landbouw mogelijk. Daarvan profiteerden ook de nijverheid, scheepsbouw en handel. KA 24 De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse republiek

H14-1-2 KA 17 het begin van staatsvorming en centralisatie. KA 23 het streven van vorsten naar absolute macht;

Waardoor resulteerde de Opstand in het ontstaan van de Republiek, 1572-1588?H14-1-4 Het lukte Alva niet om de opstand in de Nederlanden snel neer te slaan en er ontstond een burgeroorlog (…) Oranje voerde een effectieve propagandaoorlog KA 22 Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat

Waardoor raakte Europa verdeeld in twee ideologische blokken en waardoor groeide de spanning tussen deze blokken, 1945-1955? H14-1-26 Redevoering senator McCarthy over communisten in de VS Door de wapenwedloop, het bezit van de atoombom in beide blokken en door de vorming van militaire bondgenootschappen kwamen deze blokken steeds grimmiger tegenover elkaar te staan. KA 45 De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog

Waardoor raakte Europa verdeeld in twee ideologische blokken en waardoor groeide de spanning tussen deze blokken, 1945-1955? H14-1-29 ( Marshallplan 1947)? Het wantrouwen tussen de Sovjet-Unie en de Westelijke mogendheden nam verder toe en daarmee de behoefte toe aan controle over gebieden die van strategisch belang werden geacht. Dit streven naar invloedssferen bevestigde voor elk van beide partijen het vijandbeeld van de andere partij. . KA 45 De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog

Waardoor liep de Koude Oorlog op kritieke momenten niet uit op een directe militaire confrontatie tussen beide grootmachten, 1955-1963? H14-1-30 De meest riskante confrontatie tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie vond plaats toen de Sovjet-Unie in 1962 trachtte raketten te installeren op Cuba als tegenwicht voor Amerikaanse raketten in Europa en Eurazië. KA 45 De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog

Waardoor raakte Europa verdeeld in twee ideologische blokken en waardoor groeide de spanning tussen deze blokken, 1945-1955? Vpilot 2015-1-25 Redevoering senator McCarthy over communisten in de VS Door de wapenwedloop, het bezit van de atoombom in beide blokken en door de vorming van militaire bondgenootschappen kwamen deze blokken steeds grimmiger tegenover elkaar te staan. KA 45 De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog

Waardoor raakte Azie betrokken bij de Koude oorlog en groeide de spanning tussen beide blokken in Azie en Afrika, 1949-1975? Vpilot 2015-1-26 Redevoering senator McCarthy over communisten in de VS Met het uitroepen in 1949 van de Volksrepubliek China door Mao Zedong ontstond een tweede communistische grootmacht. Dit versterkte de angst van de de VS voor de vorming van een communistisch blok in Azie . (…) containmentpolitiek (…) dominonotheorie (…) Tijdens de Koreaoorlog, die in 1950 uitbrak, wist een VN-leger, met grote inspanning van vooral de VS, Zuid-Korea buiten de communistische invloedssfeer te houden. KA 45 De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog

Brief ministerie OCW (23 mei 2011) ‘ Door de grotere duidelijkheid over de voorbeelden bij een aantal kenmerkende aspecten zullen docenten er minder toe over gaan om maar alles te behandelen, uit angst iets over te slaan.’

Historische Context Een verdieping van een cluster kenmerkende aspecten met een titel en een afbakening in jaartallen, bijvoorbeeld: Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden 1515-1648 Bestaande uit: deelcontexten met telkens een centrale vraag de erbij betrokken kenmerkende aspecten uitlegtekst met begrippen, namen en jaartallen concrete historische voorbeelden

orientatiekennis HC1 HC4 HC2 HC3 -vraag -tekst voorbeelden HC4 - HC2 HC3 HC 1: Republiek 1515-1648 HC 4: Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1848 HC 2: Duitsland 1871-1945 HC 3: Koude Oorlog 1945-1991

abstract   concreet 1 2 3 4 trechtermodel Koude Oorlog / ideologische machtsblokken Toenemend wantrouwen / vijandbeelden Invloedssferen / Trumandoctrine Marshallplan / Stalin verbiedt 1 2 3 4

Domein A: historisch denken en redeneren Tijd tijd & chronologie causaliteit continuïteit & verandering Interpretatie standplaatsgebondenheid bron en vraagstelling: betrouwbaarheid / bruikbaarheid / representativiteit Betekenis nu betekenis geven aan en oordelen over het verleden

tijdvak Wel uitgewerkte KA Niet uitgewerkte KA 1 1-2-3 2 4-5-6-7-8 3 9-10-11-12 4 17 13-14-15-16 5 21-22 18-19-20 6 23-24-25 26 7 27-28-30 29 (27-28-30) 8 31-32-36 34-35 (36) 9 37-38-39-40-41-43 42-44 10 45 (!!!)-46-47-48 49 Rood = alleen voor VWO Onderstreept = in twee HCs (!!!)= veel meer kennis dan elders

Stelling 1 De leerling moet elk kenmerkend aspect kunnen uitleggen met een eigen voorbeeld Ja? Nee? In de praktijk van het CE…

Stelling 2 De leerling moet de namen en jaartallen van van de tien tijdvakken kennen Ja? Nee? In de praktijk van het CE…

Stelling 3 De leerling moet de exacte formulering kennen van alle 49 kenmerkende aspecten Ja? Nee? In de praktijk van het CE…

Stelling 4 Een leerling die de drie/vier HCs goed leert haalt 65% van de punten in het examen Ja? Nee? In de praktijk van het CE…

Stelling 5 Over de tijdvakken die in de HCs zij uitgewerkt worden alleen vragen gesteld over de Republiek, de Verlichting, Duitsland en de Koude oorlog Ja? Nee? In de praktijk van het CE…

Stelling 6 In de klas kan ik bij de niet-uitgewerkte kernmerkende aspecten liefst zoveel mogelijk voorbeelden laten leren, omdat je daarbij niet weet wat er op het CE wordt gevraagd. Ja? Nee? In de praktijk van het CE…

Stelling 7 Een of twee lessen per niet uitgewerkt kenmerkend aspect is genoeg. Ja? Nee? In de praktijk van het CE…

1 de levenswijze van jagers-verzamelaars 12 het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur 17 Het begin van staatsvorming en centralisatie 29 uitbouw van de Europese overheersing, met name in de vorm van plantagekolonien en de daarmee verbodnen transtalantishe slavenhandel, en de opkomst vanhet abolitionisme

Stelling 8 Je moet de gegeven voorbeelden bij de HCs uitgebreid behandelen Ja? Nee? In de praktijk van het CE…