Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Open-up / over de streep
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Samen werken aan een veilige samenleving
Verborgen vormen van pesten
Pubers online een thema avond over pubers en de digitale wereld...
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Eigen reactie Door het uitvoeren van deze p-taak heb ik meer inzicht in de leef- en belevingswereld van jongeren gekregen. Je doet onderzoek naar een gebied.
Veilig internet Mediawijsheid
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Jongeren, internet en seksualiteit
Themabijeenkomst Pesten
Het klaslokaal 2.0.
Kinderen online.
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Rego,stijn,flore Stop pesten !!!.
Gokverslaving.
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
Enquête.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Communicatie Silke en Mireille.
Voorlichting Internet klas 1
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Presentatie Socialbesitas Hogeschool VHL
Les 2 – Jouw media.
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Wij, jij & ik.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Ouderavond pesten Welkom
Welkom op onze ouderochtend
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Pesten is kindermishandeling
PARTNER LOGO Digitaal pesten 1 Universiteit
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
De F is van Facebook Uw kind en de online wereld Emy van Maaren, functionaris gezondheidsbevordering Montessorischool Helmond, 20 november
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Presenstatie: Social Media Door: Broos, Reeve, Roos, Willem en Romy.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Mediawijsheid competentie:
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Gebrokenheid onder jongeren
Mediawijsheid competentie:
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool Grote Broer-project Ans van der Borst en Evelyn Piederiet i.s.m. ouderraad Week tegen pesten Vanaf vorig jaar elk jaar, Nav zelfmoorden Tim Ribberink en fleur Bloemen Anti-pestwet 2015Wie is vroeger wel eens geplaagd? Op school, thuis, door vriendjes. Hoe voelde dat? Wie heeft zelf wel eens geplaagd? Wie plaagde je? Hoe was dat? Wie is vroeger wel eens gepest? Wat heeft dat voor jou betekent? Wie heeft vroeger zelf gepest? Hoe kijk je daarop terug?

Programma 19.30-20.00 Grote broer-project: Rap en ervaringsverhaal 20.00-2045 CJG/GGD: Presentatie pesten/digipesten 20.45-21.00 Toelichting school protocol

Jongeren moeten tegen een plagerijtje kunnen Waar of niet waar?

Waar

Filmpje Wat doe jij? https://www.youtube.com/watch?v=yrm2k2crqE8&index=3&list=PLuYDtVoZ_WgTJqjonCov3hukrzGmWIYg X 16-27% van de schoolgaande jeugd wordt gepest. Piek 10-14 jaar (identiteit, gropesvorming, puberteit) Vmbo-leerlingen pesten vaker dan vwo-leerlingen. In het basisonderwijs wordt meer gepest als in het voortgezet onderwijs. Direct (fysiek) pesten komt meer voor bij jongens, indirect pesten door roddelen , buitensluiten en manipuleren van vriendschappen komt vaker voor bij meisjes. Risico: Angstige, depressieve, teruggetrokken, sociaal minder weerbare kinderen Conflictgezinnen (ruzie, mishandeling, verwaarlozing) Anders zijn: ADHD, Overgewicht, motorisch onhandig, stotteren, autisme Van de pesters vertoont 1 op de 4 later in meer of mindere mate ernstig crimineel gedrag.

Plagen of pesten?? Niet altijd duidelijke aanleiding Frustratie van een gebeuren wordt op slachtoffer/zondebok geuit. Bv. je hebt een rotdag op school gehad, bv. door een proefwerk wat je slecht gemaakt hebt. Baalt van een slecht cijfer en geeft een schop tegen iemand.. 16-27% van de schoolgaande jeugd wordt gepest. Piek 10-14 jaar (identiteit, gropesvorming, puberteit) Vmbo-leerlingen pesten vaker dan vwo-leerlingen. In het basisonderwijs wordt meer gepest als in het voortgezet onderwijs. Direct (fysiek) pesten komt meer voor bij jongens, indirect pesten door roddelen , buitensluiten en manipuleren van vriendschappen komt vaker voor bij meisjes. Risico: Angstige, depressieve, teruggetrokken, sociaal minder weerbare kinderen Conflictgezinnen (ruzie, mishandeling, verwaarlozing) Anders zijn: ADHD, Overgewicht, motorisch onhandig, stotteren, autisme Van de pesters vertoont 1 op de 4 later in meer of mindere mate ernstig crimineel gedrag.

Schelden is een vorm van pesten Waar of niet waar Vormen pesten: Verbaal: schelden, vloeken Relationele sfeer: buitensluiten, roddelen Fysiek pesten: schelden, schoppen, haren trekken Digipesten Sociale isoltaie brengst grootste schade toe, wordt door kinderen als meest erge vorm ervaren.

Waar

Wat is pesten? Gedrag is agressief of gemeen Herhaaldelijk en voor langere periode Ongelijke machtsverhouding Geen duidelijke aanleiding

Pesten is een groepsgebeuren Welke rollen zijn er bij het pesten? Sociale hierarchie wordt met name bepaald in puberleeftijd, daarom piek 10-14 jaar Pesten bij kinderen onder de 4 jaar komt niet/zelden voor. Wel agressief gedrag. Agressief gedrag bij kinderen jonger dan 4 jaar geeft waarschijnlijk een grotere kans op pestgedrag op latere leeftijd. Ook een agressieve opvoedstijl bij kinderen jonger dan 4 jaar geeft een grotere kans op pestgedrag van deze kinderen op latere leeftijd. Slachtoffer, Pester Omstanders: meeloper, aanmoediger, helper, buitenstaander Leerkracht Ouders Niet-onderwijzend personeel Wijkbewoners Acties richten op de hele groep! Probleem omstanders voelen zich niet verantwoordelijk of schuldig (behalve helpers) Omstanders zijn bepalend voor het in stand houden van het pesten

Pesten: feiten en cijfers Hoeveel procent van de leerlingen in Nederland tussen de 8 en 14 jaar is slachtoffer/zondebok?

Pesten: feiten en cijfers 21 %

Hoeveel procent van deze doelgroep is pester?

Pesten: feiten en cijfers 7%

Worden kinderen met rood haar, een bril of een beugel vaker gepest Worden kinderen met rood haar, een bril of een beugel vaker gepest? Waar of niet waar?

Niet waar Risico: Angstige, depressieve, teruggetrokken, sociaal minder weerbare kinderen Conflictgezinnen (ruzie, mishandeling, verwaarlozing) Anders zijn: ADHD, Overgewicht, motorisch onhandig, stotteren, autisme Van de pesters vertoont 1 op de 4 later in meer of mindere mate ernstig crimineel gedrag.

Meisjes pesten anders dan jongens Waar of niet waar? Pesten gebeurt met name onder groepsgenoten. Jongens worden meer gepest dan meisjes. Jongens pesten meer op directe manier manier. Onder meisjes komt indirect pesten meer voor: buitensluiten, roddelen. Typisch meidengedrag: Samenklitten in groepjes Anderen buitensluiten Elkaar manipuleren Aantrekken-afstoten Aardig doen, behalve tegen… Dreigen: als je met haar afspreekt, ben ik je vriendin niet meer Elkaar negeren, uitlachen in de steek laten Aardig één-op-één, onaardig in de groep Onderling fluisteren Commentaar op uiterlijk Vriendjes/vriendinnetjes afpikken

Waar

Gevolgen? Hoofdpijn Buikpijn Slaapproblemen Bedplassen Vermoeidheid Concentratieproblemen Afnemende leerprestaties Depressie Negatief zelfbeeld Schuldgevoelens Suicidegedachten (jongeren) Ergst vorm van peste: sociale isolatie Buitensluiten, negeren, niet voor feestje uitgenodigd worden, niet uitgekozen voor spellteje/gymles

Digipesten https://www. youtube. com/watch

Digipesten

Voorbeelden digipesten Plaatsen vervelende berichtjes Confronterende foto’s/filmpjes plaatsen Misbruik persoonsgegevens Haat-Nepprofiel Sexting

https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=zqXRFu1PY2Q&index=5&list=PLuYDtVoZ_WgTDsQTF2gj13nTDf5pU1xEm

Verschil pesten en digipesten? 24/7 Drempel lager Berichten’foto’s blijven zichtbaar Anoniem (makkelijker om door te gaan, gaan je kent de pester niet), pseudoniem Non-verbale communicatie, hoe komt het over, geen reactie zichtbaar Harder en erger Bereikt (snel) grote groep Geen toezicht, geen begeleiding

Wat te doen als het misgaat? Wat moet ik doen als er een vervelende foto van een leerling op internet gezien heb? Hoe zorg ik dat een vervelend opname van een klassesituatie van Youtube verwijderd wordt? Hoe haal ik een nepprofiel weg op social media? Hoe rapporteer ik iets vervelends op Facebook? Hoe bescherm ik mezelf op internet? http://www.digitaalpesten.nl/hoe-los-ik-het-zelf-op

Wat kun je als opvoeder doen? Luisteren Bespreekbaar maken Rol bspreken: Wat kun jij doen? Positief: complimenten Regels hoe ga je om met elkaar, Goede voorbeeld! Digipesten: Bespreekbaar, toezicht: computer in huiskamer

Meldknop

Informatie, tips en adviezen www.pestweb.nl www.mijnkindonline.nl www.digibewust.nl http://www.vraaghetdepolitie.nl www.meldknop.nl www.digitaalpesten.nl