Uitgangspunten en Scenarioanalyse Zuidelijke Ringweg Groningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Leergang Manschap A Kerntaak 2 les 42 Incidentmanagement.
Bouwfysica.
Tynaarlo (De Punt) vrijdag 9 mei 2008 brand in een loods 3 doden.
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Gelijkwaardigheid en Brandbeveiligingsconcepten
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Toekomst Bluswaterbeleid
Handreiking Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid 2012
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
Veiligheidsmaatregelen tijdens de inzet
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk
Introductie brandveiligheid
: Parkeren omgeving Wilhelminaplein Parkeeronderzoek Wilhelminaplein Resultaten en advies over instellen parkeerschijfzone.
Centrale Verwarming Onderzoek naar warmteoverdrachtsproces in huis.
Behandeling van doorbraakpijn
Veiligheidsrichtlijnen deel C (VRC) Jelle Hoeksma Steunpunt Tunnelveiligheid
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
 Ongeveer auto’s in Nederland  Query: zoek op kenteken  Aannames ◦ Een tuple (record) kost ongeveer 400 bytes ◦ Een disk block bevat 8.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
VERANTWOORDINGS- RAPPORTAGE
Zoneringafstanden buisleidingen
HandelingsperspectiefBrandbestrijding in wegtunnels
Werkgroep Kavel overschrijdende investeringen Onderwerp: Warmtepomp - Inhoudelijke toelichting: Techneco - Kostenschatting voor ons project - Besluit traject.
Leidsche Rijn Tunnel in Rijksweg A2
Hoofdstuk 14 Party Catering Srednja šola Zagorje.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Bouwfysica kouddak-constructie Warmte- en vochtberekening van een
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Introductie brandveiligheid
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
Concept-Regelscenario, situatie 3: Kooppiek Ikea Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Piekaanbod van vekeer richting Ikea Delft, nabij de aansluiting.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
‘Van drinkwater, naar tankwagens’ Bluswater in Zuidoost Drenthe.
Koos Louwerse, Govert de With
Gezamenlijk Magazijn Nieuwbouw Laboratoria 3e etage
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Toets 1 Examen Reinder Reen.
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Installaties.
EVEN VOORSTELLEN.... VOLKSWAGEN GAAT DE COMPETITIE AAN MET DE CONCURENTIE ! ZE GEBRUIKEN DAARVOOR DE "NIEUWE" BUGATTI VEYRON.
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
BHV Medisch Centrum de Burgt
Over Ladders en Trappen
Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust.
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Kapt. Bev. Vander Ougstraete Brandweer Deinze Versie: 8 oktober 2010
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
Doelmatigheid van maatregelen Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Ervaringen Rivierenland bij HWBP koploperproject Gorinchem- Waaardenburg (GoWa) Presentatie vakdag Veiligheidsanalyse en versterkingsopgave Martin Groenewoud.
Manschap Instructie per functie EMRIC. Inhoud Algemeen Inzetindicaties Wijze van alarmering Ontvangst Inzet Beëindiging inzet.
Uitbreiding begraafplaats Koudekerke 3 september 2015.
Handreiking Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid 2012
WAAR VINDT GROOT ONDERHOUD PLAATS?
Incidenten gasinfrastructuur
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

Uitgangspunten en Scenarioanalyse Zuidelijke Ringweg Groningen Werkgroep Veiligheid en Ontwerp Zuidelijke Ringweg Groningen, Nils Lundgren, RWS Steunpunt Tunnelveiligheid Versie 1.0 (21/01/2014)

Versie Datum Opgesteld door Opmerkingen 1.0 21/01/14 N.Lundgren- RWS tunnelveiligheid In dit document zijn de opmerkingen van het overleg van 20/8/13 meegenomen. Uitgangspunt voor dit document is het ontbreken van een tussenwand in de open delen (24/01/14/: tussenwand nog ter discussie!) 21 januari 2014

Scenarioanalyse verdiepte ligging De gekozen scenario’s zijn gebaseerd op: UPP; Kans van optreden; Bepalend voor de inzet van de hulpdiensten. De gekozen scenario’s: Brand vrachtwagen; Kettingbotsing. VR= verzamelruimte (verzamelplaats) Opendeel NB Noordbaan Opendeel NA trap N4 trap N3 trap N2 trap N1 deksel noord 3 deksel noord 2 deksel noord 1 deksel zuid 1 deksel zuid 2 deksel zuid 3 trap Z1 trap Z2 trap Z3 trap Z4 Opendeel ZA Opendeel ZB zuidbaan Deur C Deur B VR VR VR 21 januari 2014

Tijd/ tempo tabel Indicatief (wordt binnen het project nog verder uitgewerkt) 21 januari 2014

Incidentbenadering bij brand (incidentbenadering hulpdiensten) De barrier tussen beide rijbanen wordt voorzien van overstapmogelijkheden Benadering brandweer door niet incidentbuis lijkt ‘eenvoudiger’. Brandweer meldt zich via intercom/C2000 bij WvL; WvL opent afsluitboom (let op ander verkeer!) Politie en ambulance melden zich via intercom bij WvL en dan bij brandweer (afhankelijk van aankomst volgorde?; politie en ambulance via niet incidentbuis; politie voor ondersteuning opvang evacues en wachtende weggebruikers!) Bij zowel hulpdiensten als evacues in de lege rijbaan dient hiermee rekening mee gehouden te worden(langzaam rijden!) VR VR 21 januari 2014

Uitgangspunten vluchtconcept bij brand Het vluchtconcept gaat er vanuit dat de weggebruikers buiten de incident deksel niet bedreigd worden door rook- en warmte. De niet bedreigden blijven in of bij hun voertuig en bevinden zich in de veilige ruimte (evt. lopers worden niet hinderlijk gevonden?). Bij een grote brand wordt de verdiepte ligging middels afsluitbomen afgesloten. Bij een grote brand worden beide rijbanen afgesloten. Dit om het aantal voertuigen voor het incident te beperken) Evacues vluchten horizontaal via vluchtdeur of naar de open delen. Vluchten vanuit de incidentdeksel gebeurd langs de gestrande auto’s. Gebruik van vluchttrappen is mogelijk; De vluchtdeur wordt na leegrijden van de niet incident baan vrijgegeven (het gelijktijdig vrijgeven van de 3 deuren verbeterd de eenduidigheid voor WvL) Evacues lopen naar de verzamelplaatsen 21 januari 20143

Vluchten mindervaliden Nader onderzoek is opgestart; niet in deze analyse meegenomen! Ook bij deze verdiepte ligging wordt ervan uitgegaan dat de validen de minder validen de onveilige ruimte uit helpen. Bij het brandscenario is vastgesteld dat het vluchtconcept horizontaal vluchten ondersteund. Taakverzwaring d.m.v. meenemen van niet validen versterkt de voorkeur voor horizontaal vluchten. Taakverzwaring is in de evacuatieberekening meegenomen door de gemiddelde loopsnelheid te verlagen. (hierbij is conservatief uitgegaan van een loopsnelheid van minder validen van 0,7 m/s (30%) en 1,2 m/s voor validen; gemiddeld: 1 m/s. Opvang van minder validen vraagt extra inspanning dmv instructie van vervoerder en hulpdiensten. 21 januari 2014

Vluchttrappen De vluchttrappen uit te voeren middels het bouwvoorschrift. De vluchttrappen worden standaard om de 400 meter toegepast. Vluchttrappen zijn voorzien van afsluitbare deuren zowel boven als op rijbaan niveau. De deuren moeten in de vluchtrichting eenvoudig te openen zijn door de evacues en met een brandweersleutel in de aanvalsrichting. De vluchttrappen bevinden zich in de veilige zone. Vluchttrappen zijn niet nodig om evacues in veiligheid te brengen. Vertikaal vluchten is niet aantrekkelijk maar niet uitgesloten. Gebruik van de vluchttrappen verspreiden de vluchtenden over meerdere verzamelplaatsen. 21 januari 2014

Aanval-/vluchtdeuren Ontgrendeltijd wordt bepaald door de snelheid van het leegrijden van de niet- incidentbaan. Indrukken evacuatieknop bepaald het startmoment van de ontgrendeltijd. Uitgaande van een gemiddelde rijsnelheid van 60 km/u bedraagt de leegrijtijd circa 50sec. De ontgrendeltijd wordt afgerond op 2 minuten? Op basis van de RWS rekensheet:280 sec door vluchtdeur; looptijd tussen deurpassage en het bereiken verzamelplaats (420 meter) bedraagt 420 sec. Totaal 700 sec. Hulpdiensten en evacués kunnen bij een conservatieve benadering gelijktijdig aanwezig zijn 21 januari 2014

Aanval-/ vluchtdeuren Hoeveel personen bevinden zich onder de incident deksel. Hierbij wordt uitgegaan van 85% auto, 14% vrachtwagen en 1% bus en een gemiddelde voertuiglengte van ruim 8 meter (incl. gemiddelde tussenruimte). De rijbaan van de langste deksel bevat 195 weggebruikers. Uitgangspunt is dat 33% (65 personen) de vluchtdeur neemt.. De hulpdiensten kunnen op het gelijktijdig aanwezig zijn met weggebruikers inspelen. Deze gelijktijdig samen zijn bedraagt circa 5 tot 10 min. De vluchtenden hebben de verdiepte ligging dan verlaten. De beperkte gelijktijdigheid en de mogelijkheid om hierop voorbereid te zijn beperkt de impact hiervan. 21 januari 2014

Rook- en warmteontwikkeling Uitgangspunt is dat alleen de incidentdeksel ´onveilig´ is om langere tijd aanwezig zijn. Het gebied met te hoge rookdichtheid zal in de incident rijbaan ter grootte van zijn van een deksel. Onder de grootste deksel staan ca 120 voertuigen. Rookontwikkeling bouwt zich vanuit het plafond naar beneden op. Naar verloop van tijd zal de rookontwikkeling dermate groot zijn dat de minimale zichtlengte te gering zal zijn om daar aanwezig te zijn. De deur wordt daardoor niet meer geopend door evacués. In de periode daarvoor zal de deur geopend kunnen worden door vluchtenden. De rookdichtheid is dan zodanig dat deze rook snel wordt opgelost. 21 januari 2014

Bluswater Het benodigde bluswater is mede afhankelijk van het brandvermogen. Brandvermogens van meer dan 50MW ´vragen´ veel bluswater. Bluswater wordt middels TS-en door de brandweer meegenomen. TS-en kunnen worden aangesloten op de droge blusleiding in de verdiepte ruimte. Hiervoor dient ruimte op de deksels aanwezig en bereikbaar te zijn. Secundaire bluswatervoorziening is niet meegenomen. 21 januari 2014

Opvang evacues Het gebruik van de vluchttrap is beperkt De verzamelplaatsen bevinden zich nabij de ´einden´ van de overdekte delen. De capaciteit van de verzamelplaats bedraagt max. 195 personen. (deze 195 personen zijn gebaseerd op dat alle weggebruikers van onder de incidentdeksel naar 1 verzamelplaats vluchten). Aangenomen wordt dat maximaal 65 personen naar 1 verzamelplaats vluchten. Evacues en een deel van de gestranden hebben hun voertuig verlaten. 21 januari 2014