Wet op de handelspraktijken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bereik de prospecten die uw mailing willen !. July Agendapunten Update Resultaten van de test-mailing 2005 Voorstelling van de nieuwe mailing.
Advertisements

K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent Een prijsindex voor woningen verhandeld.
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Optimaliseren van het assortiment
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Kopen en verkopen les 74.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
CVO Step – Oef. Vak Didaktiek
Overeenkomst.
Inkoopprijs, verkoopprijs,winst, verlies
Agenda  Les  wkn  hs 2 1 omzet en afzet  bestuderen tb 32 tm 36 maken 2.1 tm 2.5 (wb tm 60)
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Hoofdstuk 5.
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
MARKETINGMIX.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
Onze arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers levert u de arbeidsongeschiktheidsverzekering met.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Toepassingen 5L week 10: ‘Koopjes’ KORTING 100,00 euro afslag een vermindering van 10 % 1/10 korting Betaal 15,00 euro minder! het tweede artikel aan de.
Toepassingen 5L week 8: ‘Op de markt’
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
omzet, inkoopwaarde, bedrijfskosten en nettoresultaat
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
3.1 PRODUCTIE.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Toepassingen 5L week 26: ‘In het tuincenter’
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
Welkom havo 3..
Welkom Havo/vwo 3..
Vmbo 2 economie Goede producten?
Test Jezelf.
Winstcoëfficiënt.
Oefenopdrachten met uitleg
Mens & Maatschappij Leerjaar 2
Juridische aspecten van een webshop
PRODUCEREN OMZET, AFZET, WINST.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Belasting toegevoegde waarde
Rekenen MZ4.
presenteren van gegevens
Opdracht 10 (GIP ) Yves Van Den Bosch 6 H.
Overheidsinterventie 2
Opstarten van de webshop juridische aspecten
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Wet op de handelspraktijken

1. DOEL Eerlijke concurrentie tussen handelaars Goede verstandhouding tussen handelaar en consument Consument correct voorlichten Consument beschermen

2. Voorlichting van de consument Prijsaanduiding Aanduiding van de hoeveelheid Benaming, samenstelling en etikettering van de producten en van de diensten

PRIJSAANDUIDING

De prijs van te koop aangeboden producten moet schriftelijk en ondubbelzinnig, leesbaar en goed zichtbaar aangeduid zijn.

Het tarief van aangeboden diensten moet schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aangeduid zijn.

Het moet gaan om de totale prijs of het totale tarief Het moet gaan om de totale prijs of het totale tarief. Hierin is begrepen: de BTW en alle overige taksen en kosten die door de consument verplicht moeten bijbetaald worden.

De prijzen en tarieven moeten minstens in euro aangeduid worden.

De nieuwe prijs naast de oude doorgehaalde prijs € 13,99 € 9,99 Het aanduiden van prijs- of tariefverminderingen moet op één van volgende manieren gebeuren. De nieuwe prijs naast de oude doorgehaalde prijs € 13,99 € 9,99 De woorden nieuwe prijs en oude prijs naast de overeenstemmende bedragen oude prijs € 13,99 nieuwe prijs € 9,99

Het kortingspercentage en de nieuwe prijs naast de oude doorgehaalde prijs € 10,00 20% korting € 8,00 Het aanduiden van een kortingspercentage voor een groep van producten of diensten met de vermelding of deze prijsvermindering reeds werd verrekend in de aangeduide prijs of niet. Alle artikelen met een gele bol 20% korting aan de kassa

Aanduiden van de hoeveelheid

Op de verpakking van producten moet leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de nominale hoeveelheid vermeld worden in een meeteenheid (l, kg, m, ...)

Benaming, samenstelling en etikettering van de producten en van de diensten.

De benaming en de samenstelling van een product en van een dienst moet vermeld worden in de taal van het gebied waar het product verkocht wordt. In Vlaanderen geldt het Nederlands, in Wallonië het Frans en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de beide talen.

Het juiste gebruik van talen geldt ook voor garantiebewijzen en gebruiksaanwijzigingen.

3. Benaming van de oorsprong Met “benaming van oorsprong” bedoelt de wet de geografische benaming van een land, een streek of een plaats waar een product vandaan komt. De uitzonderlijke kwaliteit en de specifieke eigenschappen zijn uitsluitend aan dit land, deze streek of plaats toe te schrijven.

Boulogne

4. Reclame Elke mededeling die rechtstreeks of onrechtstreeks bedoeld is om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

Vergelijkende reclame Niet misleidend zijn; De prodcuten of diensten dezelfde behoeften vervullen of voor hetzelfde doel zijn bestemd; Niet de goede naam schaadt of zich niet kleinerend uitlaat over de concurrent of zijn producten of diensten; Niet gaat over imitaties of namaak van producten of diensten die beschermd zijn; Duidelijk de begin- en einddatum van deze aanbieiding vermelden, wanneer ze verwezen wordt naar een speciale aanbieding.

5. Verkoop met verlies Wat? Als de verkoopprijs lager ligt dan de aankoopprijs  verkoop met verlies Toegestaan? Neen, maar er bestaan uitzonderingen.

Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies. Producten die uitverkocht worden Producten die tijdens een opruiming verkocht worden Producten waarvan de waarde snel kan verminderen en die niet langer bewaard kunnen worden. (verse producten) Producten die voor een tijdelijke, voorbijgaande gelegenheid worden verkocht: na deze gelegenheid bv. gadgets ivm WK voetbal; millenium 2000 Verouderde gebrekkige of beschadigde producten bv. kledij met een losse naad