SION-persoonsidentiteit en SION-instellingsidentiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stagemarkt en Bron Ellen Bominaar 25 september 2009.
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Instrument visie Kaders Inzicht en samenhang Referentie Architectuur
Realisatie kindcentrum
Terugkoppeling bekostigingsgegevens VO
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
BAG - WOZ, planning en commitment
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
PO-VO conferentie 4 december 2013
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Digitaal inschrijven VO
Congres Informatiehuishouding PO & VO
Terugkoppeling bekostigingsgegevens PO
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Edukoppeling certificering
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Visie informatievoorziening
Doorontwikkelen BRON MBO - Beleid Wiebe Buising, OCW Jelle Nauta, DUO
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Project “Ontwerpfase Centrale Nummervoorziening”
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Optimaliseren BPV keten
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Privacy en beveiliging
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Informatiemodel Onderwijs Aanbod (OA) 14 januari 2016.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Doorontwikkelen BRON vo
RIO Registratie Instellingen en Opleidingen.
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON VO
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON Registratie Instellingen en
RIO model in een notendop
Transcript van de presentatie:

SION-persoonsidentiteit en SION-instellingsidentiteit 9-10-2014

SION-Instellingsidentiteit 9-10-2014

Aanleiding Knelpunten in 2012 geïdentificeerd in diverse onderwijsprocessen tav uitgifte en gebruik identiteiten en verlenen toegang. In 2013 onderzoek uitgevoerd naar mogelijke oplossingsrichtingen. Uitkomsten van beide trajecten hebben geleid tot opdracht in 2014 om beleidsvisie op te stellen (uitgangspunten) voor de (middel)lange termijn, een daarop gebaseerde architectuur (eerste fase) en een eerste globale roadmap (tweede fase).

Geïdentificeerde knelpunten (op hoofdlijnen) Onderwijsvolger krijgt in zijn “onderwijsleven” meerdere identiteiten die niet altijd aan elkaar gerelateerd zijn (leerlijnen onderbroken). Persoonsgegevens worden verstrekt in tal van processen zonder doel-binding check (kan leiden tot privacy-issues). Onderwijsvolger heeft geen goed zicht op wie waar gegevens van hem/haar heeft en gebruikt. Onderwijsvolger heeft een ongewenst grote digitale sleutelbos. De kwaliteit van identiteiten en authenticatiemiddelen is zeer wisselend (denk bijv. aan betrouwbaarheid). Beveiligingsissues (bijv. door hacken identiteiten) zijn slecht te pareren.

Opgeleverde resultaten vanuit SION in 2014 Beleidsuitgangspunten voor Identificatie, Authenticatie en Autorisatie (IAA) in het onderwijsveld. Architectuur IAA-stelsel Onderwijs, eerste versie. Globale roadmap voor de implementatie

Beleidsuitgangspunten en principes gaan over: Nummerstelsel: de te hanteren nummers (identifiers) voor de identificatie van (natuurlijke) personen in het onderwijsveld en hun samenhang. De (centrale) voorzieningen voor identificatie, authenticatie en autorisatie. Governance. Relatie tot eID.

Architectuur IAA-stelsel onderwijs: IAA-U7 Architectuur IAA-stelsel onderwijs: IAA-U7. Het onderwijsveld gebruikt voor identificatie en authenticatie één gemeenschappelijk IAA-stelsel

Status Formele vaststelling in Stuurgroep SION verwacht eind 2014. Uitgangspunten en principes worden wel al gehanteerd in Doorbraakproject (Tafel Toegang), iECK en MBO Cloud. IAA-architectuur wordt opgenomen in de ROSA (in 2015).

SION-Instellingsidentiteit 9-10-2014

Wat is het? Gegeven opleidingen? Object van toezicht? Gebouw(en)? Bekostigingseenheid? Onderwijsteams?

IST In tal van processen (bekostiging, toezicht, verantwoording, leermiddelenketen, toetsen en examineren) wordt een bepaalde indeling van instellingen gebruikt, meestal met als basis BRIN. BRIN is qua indeling opgesteld vanuit bekostigingsoptiek, die indeling past niet altijd goed op andere processen. Resultaat is veel omzetting, interpretatie, schaduwregistraties etc. Invalshoeken vanuit verschillende processen op wat precies een organisatorische eenheid verschillen en zijn vaak niet zonder meer te verenigen (denk bijv. aan “vestiging”, “lokatie”). Diverse registraties, databases, ”lijstjes” voor verschillende doelen. Vanuit het onderwijsveld opdracht gegeven om binnen SION met een voorstel/ontwerp te komen waarmee een oplossing wordt geboden voor deze problematiek.

Geconstateerde knelpunten Onderwijsinstellingen en hun “klanten” kunnen zich niet (altijd)(goed) identificeren met de indeling van hun eigen instelling in bestaande registraties. Geen gedeeld beeld over wat bepaalde organisatorische eenheden precies inhouden/betekenen, wat zorgt voor mismatch en discussie in processen. Onderwijsinstellingen kunnen in gegevens teruggeleverd vanuit diverse processen (bijv. vanuit BRON, vanuit een uitgever) niet hun eigen organisatiestructuur 1-op-1 onderscheiden, waardoor veel extra administratieve handelingen nodig zijn om die gegevens te verwerken. Informatie komt niet altijd op de juiste afleverlocatie aan. Er zijn afwijkende schoolgegevens in de registratiesystemen vanwege wisselende actualiteit.

Voorbeeld (naamgeving) Scholengr. Gelders Mozaiek– 25GL Scholengr. Gelders Mozaiek – DUO Beekdal Lyceum – Vensters VO Scholengroep Gelders Mozaiek, Beekdal Lyceum - Inspectie brug havo vwo Scholengr. Gelders Mozaiek – DUO VMBO 't Venster – Vensters VO VMBO 't Venster - Inspectie vmbo-bk(g)t iloc Scholengroep Gelders Mozaiek, afdeling ISK - Inspectie Scholengr. Gelders Mozaiek – DUO Montessori College Arnhem – Vensters VO Montessori College Arnhem - Inspectie brug vmbo-(g)t havo

Voorbeeld (tellingen) Veld / Inspectie DUO Hoofdvestiging 100 125 25 iloc 50 75 Nevenvestiging iloc 25

Basislijst Onderwijsinstellingen Opgeleverde resultaten vanuit SION: Nieuwe informatiekundige opzet: metamodellen per sector, semantiek van de onderdelen eenduidig vastgelegd. Implementatievoorstel. Voorstel voor beleids- en beheerafspraken.

Basislijst instellingen Uitgever / distributeur vraagstukken Welke kenmerken zijn nodig om de juiste identiteit af te leiden voor een specifiek onderwijsproces? 1 DUO Welke kenmerken moeten/kunnen door instellingen geleverd worden? 2 Onderwijs Aanbod Welke afspraken maken we en op welk niveau over het eigenaarschap, de vulling en beheer van de basislijst? 3 Erkende opleidingen (crebo/ croho) Bekostigde / aangewezen Instellingen (brin) Inspectie Informatiesysteem 3 1 Basislijst instellingen Organisatorische eenheden kunnen met een selectie van kenmerken uit de basislijst samengesteld worden tot identificerende eenheden tbv bekostiging, verantwoording en toezicht, etc. Objecten van toezicht po vo Uitgever / distributeur mbo Informatiesysteem 2 De instelling levert de benodigde organisatorische eenheden gekoppeld aan kenmerken ho Bijv. Licentie-eenheden Onderwijsinstelling Schoolinfo Administratie Systeem Vensters PO/VO Verantwoording Instellingen

Ontwerp metamodellen Metamodel van organisatorische eenheden en indelingskenmerken. Kleinste, zinvolle eenheden worden onderscheiden zodanig dat elke mogelijke processpecifieke indeling daaruit is op te bouwen. Bijv. groepen in het PO waarmee je zowel een objecten van toezicht kan maken (“lokatie”) als bekostigingseenheden (“hoofdvestiging”, “nevenvestiging”) op basis van de indelingskenmerken. Verschillen in afgeleide eenheden van processen niet in overeenstemming proberen te brengen (is nl. niet mogelijk zonder bijvoorbeeld wetten aan te passen), maar aan elkaar te relateren. Zie voorbeelden. ID’s van de eenheden worden door proceseigenaar zelf bepaald.

Voorbeeld metamodel: huidige situatie PO

Voorbeeld metamodel: nieuwe situatie PO

Implementatievoorstel (belangrijkste kenmerken) Flexibele registratie, verschillende afgeleide eenheden kunnen gerelateerd worden met elkaar. Mutaties (bijv. fusies) leiden niet direct tot andere identificatie van de afgeleide eenheden. Registratie is deels centraal bijgehouden register (tot op het niveau van onderwijsinstelling). Daaronder worden de eenheden door de instellingen zelf ingevuld en gemuteerd. Afgeleide eenheden kunnen door proceseigenaren gekoppeld worden en gepubliceerd. Herkomstinformatie (provenance) wordt vastgelegd. Vanwege de gevraagde flexibiliteit en gedistribueerd onderhoud wordt als implementatietechniek Linked Open Data geadviseerd.

Beleidsafspraken Stakeholders stemmen per proces met elkaar af welke organisatorische eenheden nodig zijn voor het proces. Alle scholen leggen hun schoolorganisatie vast op de metamodel-eenheden. De werkelijkheid wordt geregistreerd en niet de wenselijkheid: afwijkingen worden dus ook geregistreerd. De registerhouder houdt zich aan de in de sector afgesproken wijzigingsprocedures voor beheer en uitbreiding van het metamodel. De uitgifte van unieke codes voor de organisatorische eenheden ligt bij de betreffende procesverantwoordelijke. Alle mogelijke manieren om een eenheid te bereiken, worden vastgelegd. Bestaande processen (bekostigen, toezien, verantwoorden) hoeven niet veranderd te worden. Informatievoorziening t.b.v. processen wel. Indeling op kleinste zinvolle eenheden wordt op “achtergrond” doorgegeven in afgeleide processen, in ieder geval bij bekostiging, zodat bij bijv. terugleveren uit BRON, de informatie eenvoudiger in de eigen administratie valt te verwerken (geen “omhangen” meer nodig). Daar waar mogelijk wordt de verbinding met basisregistraties gelegd, zoals het NHR voor bevoegd gezagen en de BAG voor gebouwen.

Status Stuurgroep heeft de eindresultaten van het deelproject SION-Instellingsidentiteit vastgesteld op 29-9-2014 met dien verstande dat de verdere implementatie zeker nog zal leiden tot mutaties in die resultaten. Resultaten worden overgedragen aan DUO, voor realisatie in Doorontwikkelen BRON. Acceptatie uit dat project is al geregeld.

Nader uit te werken cq te onderzoeken punten Governance op een aantal niveaus (beheer, beleid) Analyse voor HO moet worden afgerond, analyse voor (V)SO en AOC’s dient nog te worden uitgevoerd. Sectorraden zorgen voor bestuurlijke afhechting van de resultaten en voor vervolgacties bij de achterban (bijv. afspraken over precieze vulling van de basislijst). Is reeds gestart in MBO-sector. Hoe zorgen we ervoor dat de noodzakelijke veranderingen in de informatieprocessen bij alle partijen worden doorgevoerd? Aanpassingen in informatieprocessen leidt tot (ICT-)aanpassingen bij instellingen (en hun leveranciers).