Informatie avond 4e klas 2014 - 2015
Programma Inloop 19:00 Kennismaking mentor, ouders en leerlingen vernieuwd mentoraat Algemene info Afsluiting 20:30
Aanspreekpunten Mentor Docent Marcel Lensink Afdelingsleider middenbouw m.lensink@cartesius.espritscholen.nl
Ken uw kind Vul de vragenlijst ‘Ken uw kind’ in Klaar met invullen? Vergelijk uw antwoorden met die van uw kind
Doel: Leerling haalt diploma Welke verantwoordelijkheid ligt bij wie?
Samen
“Parental involvement has a positive impact on children’s academic achievement” (William H. Jeynes; 2007) (Henderson & Mapp, 2002)
Verwachtingen van: (verantwoordelijkheden) Leerling Ouder School
Samen verantwoordelijk voor onderwijs Leerling: Doet z’n best om goed te leren en heeft schoolspullen mee Elke schooldag op tijd aanwezig en mist geen les Ouder op de hoogte houden van schoolzaken Hulp vragen wanneer nodig aan ouder of school Meedoen aan buitenschoolse activiteiten -………………………. Als één persoon een hoek laat vallen, valt de driehoek en daarmee de prestatie
Samen verantwoordelijk voor onderwijs Mentor / school: Zet zich in voor goed onderwijs Ondersteunt leerling bij vragen over schoolwerk, schoolloopbaan/ studiekeuzes, omgang met klasgenoten en docenten Doet moeite om contact te maken en houden met ouders / verzorgers Houdt ouders / verzorgers op de hoogte van leerprestaties en andere schoolzaken Bij verzuim of mindere prestaties ouders op de hoogte brengt en samen met ouders en leerling naar oplossing zoekt Heeft meldplicht bij externe instanties bij veelvuldig verzuim of ziekteverlof Opkomt voor belangen van de leerling naar collega’s Is bereikbaar voor ouders / verzorgers ………………………… Als één persoon een hoek laat vallen, valt de driehoek en daarmee de prestatie
Samen verantwoordelijk voor onderwijs Ouders / verzorgers Praat met kind over school en schoolbaankeuzes Helpt kind elke dag op school aanwezig te zijn Helpt kind aanwezig te zijn bij alle lessen met benodigde spullen Meldt kind tijdig af bij ziekte (en aanmelden bij beter zijn) Helpt kind huiswerk te organiseren en op een rustige plek te maken Stimuleert deelname buitenschoolse activiteiten Zijn aanwezig bij ouderavonden, voortgangsgesprekken etc.. Leest nieuwsbrieven en reageert wanneer school u probeer te bereiken Zorgt ervoor dat school juiste communicatie gegevens heeft Informeert school / mentor als er thuis iets gebeurt wat van invloed kan zijn op de prestaties / gedrag van uw kind.
Dit jaar: Opbrengstgericht mentoraat Leerling maakt leerplan voor dit schooljaar Wordt besproken met mentor, leerling en ouder / verzorger in een gesprek (20 min). Taken, rollen en verwachtingen worden vastgelegd en ondertekend door zowel ouder, leerling als mentor
Maken afspraak Lijst invullen voordat u naar huis gaat
Praktische onderwijszaken Wat is er anders in de 4e klas? Studiewijzers, Magister Werken naar meer zelfstandigheid Werken aan examendossier
Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) Toetsweken (ET = examentoets OT = Overgangstoets) Plichten en rechten Zie site: http://www.cartesius.espritscholen.nl/cat/3164/Tweede-fase
Mentoruur Contactuur, leren plannen, studiekeuze individuele begeleiding, mediawijsheid, voorbereiding stage, maken huiswerk LOB = loopbaanoriëntatie en - begeleiding
Leerlingparticipatie Leerlingenraad Cultuurraad Sportraad Topscore Brugklas mentor ……..
Stage = Beroepsoriëntatie 10 november
Praag = buitenschoolse activiteit waarvan wij verwachten dat een ieder mee gaat. 30 maart
Afsluiting Nieuwsbrieven voor alle informatie per periode Site voor protocollen Afspraak voor ouder – leerling gesprek Lijst controle (adres / email / tel. nmr.?)