Het leven geeft te denken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Chantal Bergers 7 februari 2013
Advertisements

LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Door goede gesprekken groeien
Time management in het onderwijs
“Een reis naar Licht”.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
De gevolgen van de zonde
Levensbeschouwing Welkom
Denk aan de sociale competentie
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Waar ben jij heel goed in?
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Wat maakt het leven zinvol?
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Ik zal me even in het kort voorstellen….
Wat is Ethiek? Les 1.
Klik met de muis.
Denk aan de sociale competentie
Denk aan de sociale competentie
De zuilen van de Islam Neem over in Jouw schrift
Mijn antwoord op jouw vragen is dat Ik de schepper ben.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Het begint bij het jonge kind
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Les 2 – Jouw media.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Van tijd tot tijd Cursus p
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Stage: Basisschool de Klingerberg
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Oic even weken..
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Waarom Kerst? Gespreksspel
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Identiteit en Zelfregie
Rekenen.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Communicatie 7e les.
Pluriforme samenleving
LOB zeven stappen naar succes
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Gedragsproblemen en stoornissen
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Les 4: iedereen is anders
Kritiek geven en krijgen
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

Het leven geeft te denken P19-30

P19 – enkele moeilijke vragen Lees de 3 cartoon op p19. Denk eens na over de vragen die daar gesteld worden. Probeer ze eens te beantwoorden. Zijn er zaken waar jij soms diep over nadenkt? Welke zaken? Welke gebeurtenissen? … Kan je op elke vraag antwoorden?

Mensen stellen vragen – p20-21 Wat gaan we doen? Een onderscheid maken tussen gewone vragen en grote levensvragen. Een definitie geven van levensvragen. Levensvragen herkennen. Even nadenken over wat waardevol is in ons leven.

Mensen stellen vragen Opdracht 1: kort nadenken voorstellen aan de klas. Opdracht 2: Voorbereiden per twee. Overlopen per vier. Klassikaal bekijken.

Soorten vragen GEWONE VRAGEN (GV) Vragen waarop we meestal één juist of pasklaar antwoord kunnen op geven. Dat eenduidig antwoord kan wel nog heel ingewikkeld zijn. Zie voorbeelden linkerkolom. LEVENSVRAGEN (LV) Vragen over (de zin van) het leven, opgeroepen door allerlei levenservaringen. Meestal is er geen pasklaar antwoord voor levensvragen. Meerdere zinvolle antwoorden bestaan naast elkaar. Je kan de levensvragen indelen in een aantal groepen. Wat is waardevol in het leven? Hoe gaan mensen met elkaar om? Waarom is er lijden en dood? Wie ben ik wat beteken ik als mens? Wat is tijd? Is er meer? Bestaat God? Zie de voorbeelden uit de rechterkolom.

Wat is waardevol in het leven? Enquête invullen p262. Individueel invullen. Nadien worden de antwoorden overlopen. Wat scoort hoog? Hoe zou je waarde omschrijven? Waarom zijn waarden belangrijk in het leven? Wordt jouw leven beïnvloed door waarden? Waarde: (sociale) waarden zijn idealen en motieven die in een samenleving of groep als nastrevenswaardig worden beschouwd. Normen: hoe moet je jezelf gedragen om die waarden na te streven.