Bouw!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Interventies RALFI.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
De ondersteuning van Connect lezen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Rookstopadvies aan zwangere vrouwen en hun partner, rookvrije thuisomgeving voor zuigelingen Werkgroep gezin.
Effectief spellingonderwijs
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Wat is Leesbalans? • Hét programma voor kinderen met leesproblemen en dyslexie. • Programma voor kinderen in groep 2 t/m 8. ‘Het kan voor een kind.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
De leesseries van Delubas
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
“de cirkel doorbreken”
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Voor leesplezier én resultaat!
Uitwerking van Lezen – H1 – Opdracht 1 – p. 13
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Info avond groep 3 17 september 2015
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
A LLE KINDEREN EEN GOEDE START M ARIANNE V ERHALLEN REZULTO. NL L ANDELIJK CONGRES MO- GROEP 12 JUNI 2013.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Informatieavond groep 3
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Leesproblemen en dyslexie bestrijden met middelen uit de 21ste eeuw
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Preventie en toeleiding naar dyslexiezorg
Leesproblemen en dyslexie bestrijden met middelen uit de 21ste eeuw
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
groep 3 …………………….…….…….…….…….…….……...
groep 4 …………………….…….…….…….…….…….……...
blok 1 les 4: samen praten samen leren
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Bouw!

Bouw! is het unieke interventieprogramma waarmee u leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 t/m 4 voorkomt. Het kind leert, de tutor stuurt en de computer wijst de weg. Ouders, oudere leerlingen of vrijwilligers fungeren als tutor. Wetenschappers van de UvA hebben aangetoond dat de combinatie van gestructureerde computeroefeningen met gerichte ondersteuning van de tutor, zeer effectief is. Bouw! is onafhankelijk naast bestaande methodes te gebruiken. De online oefeningen passen zich aan het tempo van de leerling aan. Toetsen en rapportages maken de vooruitgang zichtbaar. Met Bouw! voorkomt u onnodige doorverwijzing naar de zorg. Bouw! is de hoeksteen van passend leesonderwijs aan jonge kinderen die worstelen met letterkennis, klankbewustzijn en aanvankelijk lezen.

Wat is Bouw!? - kenmerken Preventief Bewezen effectief Voor leerlingen van groep 2 tot en met groep 4 Computer- en tutor ondersteund; thuis en/of op school Vier dagen per week oefenen Gestructureerde opbouw Gebruik van wisselrijtjes Webbased: voortgang van resultaten op afstand te volgen Universiteit van Amsterdam- wetenschappelijk effectiviteitsonderzoek

Wat is Bouw!? – kenmerken - leerlingen Voor leerlingen van groep 2 tot en met groep 4 Halverwege groep 2 en/ of begin groep 3 zwak in letterkennis zwak in klankbewustzijn In de loop van groep 3: zwak in lezen van woorden dyslexie in de familie thuis wordt niet veel voorgelezen Voorkomen is beter dan genezen!

Wat is Bouw!? – kenmerken – UvA Gesubsidieerd door Ministerie van Onderwijs – Onderwijsbewijs Samenwerking UvA en expertisecentrum Het ABC Effectiviteit van een computergestuurde interventie binnen de huidige onderwijspraktijk

Onderzoeksproject Bouw! – UvA Doelgroep: zwak in voorbereidende/beginnende leesvaardigheden (letterkennis, klankbewustzijn) Drie deelprojecten BaO2: 157 leerlingen van groep 2 BaO3: 149 kinderen van groep 3 SBaO: 110 kinderen (groep 3 leesniveau) Aselecte toewijzing aan experimentele of controle conditie

Resultaten Bouw! Start groep 2

Resultaten Bouw! Start Groep 2

Onderzoeksproject Bouw! – UvA- resultaten eind groep 4 Kinderen met- en zonder Familiair Risico presteren significant beter op de Klepel en AVI-niveau en hebben een significant beter zelfconcept

Onderzoeksproject Bouw! – UvA- extra hulp in groep 4

Onderzoeksproject Bouw! – UvA- conclusie Bouw! werkt Als je het programma afrondt Nog beter als je vroeg start Ook bij leerlingen met verhoogd risico Anderstalige thuisomgeving/lage woordenschat in groep 2 Kinderen met FR wel intensievere oefening nodig

Meer informatie… Voor meer informatie over het programma Bouw! zie : www.lexima.nl/bouw Voor de special van Didactief over Bouw!: http://www.lexima.nl/media/311815/didactief_special_leesproblemen_ju ni_2014.pdf Voor meer informatie over cursussen Bouw!: http://www.leximaacademie.nl/professionals/professionaliseren/bouw!- cooerdinator

Bouw! is het unieke interventieprogramma waarmee u leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 t/m 4 voorkomt. Het kind leert, de tutor stuurt en de computer wijst de weg. Ouders, oudere leerlingen of vrijwilligers fungeren als tutor. Wetenschappers van de UvA hebben aangetoond dat de combinatie van gestructureerde computeroefeningen met gerichte ondersteuning van de tutor, zeer effectief is. Bouw! is onafhankelijk naast bestaande methodes te gebruiken. De online oefeningen passen zich aan het tempo van de leerling aan. Toetsen en rapportages maken de vooruitgang zichtbaar. Met Bouw! voorkomt u onnodige doorverwijzing naar de zorg. Bouw! is de hoeksteen van passend leesonderwijs aan jonge kinderen die worstelen met letterkennis, klankbewustzijn en aanvankelijk lezen.