Loopbaanbegeleiding en ouders Vooorstellen decaan, schoolcoach, landelijk schoolcoach Inge Kirsten / Guurtje Blaauboer decanen BHC
Even kennismaken Zet uw naam en het leerjaar van uw zoon/ dochter op het naamkaartje Maak kennis met de mensen uit uw groep Stel u voor en vertel wie voor u belangrijk is geweest in uw keuzeproces
Wat is loopbaanbegeleiding Schrijf voor u zelf op: ‘Wat is loopbaanbegeleiding en het loopbaanproces van uw zoon/ dochter ?’ ‘Wat is de rol van de school in het loopbaanproces van uw zoon/ dochter’ ‘Wat is uw rol in het loopbaanproces van uw zoon/ dochter’
Uitwisselen Maak samen met de groep een samenvatting wat u samen onder loopbaanbegeleiding verstaat Maak een inventarisatie wat u van de school verwacht in het loopbaanproces van uw kinderen Maak een inventarisatie wat u van zichzelf verwacht in het loopbaanproces van uw kinderen
Laks – wie is er belangrijk Uit een onderzoek bij examenleerlingen door het laks komt de volgende uitslag , u bent dus heel belangrijk
Loopbaanleren op het BHC Waarom al zo vroeg Loopbaanontwikkeling op het VMBO Een leven lang leren = een leven lang keuzes maken Bedrijfsleven: “Leerlingen weten niet wat hun sterke kanten zijn, wat ze willen leren en wat ze voor de organisatie kunnen betekenen
Voeren van loopbaangesprekken Begeleiding gesprekken a.d.h.v. ervaringen en keuzes Leerlingen meer handvatten geven om keuzes te maken Zelf- en toekomstbeeld, werk- en opleidingsbeeld Ervaringen betekenis geven:terugkijkend en vooruitkijkend Waarom gaan we aan de slag met loopbaanreflectiegesprekken op het BHC waarom vinden we dit belangrijk en op welke manier hebben wij ons voorbereid en waarom vinden wij ouders zo belangrijk in dit proces
Uitgangspunten gesprek Uitgaan van kwaliteiten Kleine vragen en stappen ‘wat wil je later worden?’ > ‘wat ga je morgen uitproberen om te zien of het bij je past?’ Ervaringen die er voor de leerling toe doen ‘waar ben je goed in?’ > ‘waar was je in deze stage trots op?’ Woorden noemen die je vast kunt houden en gebruiken
Kwaliteitenreflectie Ervaring Keuze Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Netwerken Zelfbeeld Netwerk Werk/ Opleiding- beeld Toekomstbeeld Prestatiebewijs Loopbaansturing We gaan het blauwe bolletje vullen Werkexploratie
Ervaringen Maak een lijstje van ervaringen die u belangrijk vindt voor het loopbaanproces van uw zoon/dochter Wat doet het BHC, dus de school in deze ervaringen ? Wat kunt u doen als ouder m.b.t. ervaringen in dit loopbaanproces?
Uitwisselen Welke ervaringen worden door de school georganiseerd? Welke ervaringen zouden nog extra moeten worden georganiseerd? ( wensenlijstje) Welke ervaringen zouden door ouders geïnitieerd kunnen worden?
Opsommingen van ervaringen OB BHC Onderbouw Leerlingentour VMBO onderbouw Gastlessen van bedrijf of zorginstelling op school Meelopen met medewerker in bedrijf of zorginstelling (Almere on Stage- doe dag ) Real game met gastlessen Deelname aan Techniekweek (week van de Techniek) Interview met beroepsbeoefenaar Beroepskeuze zelfonderzoek First Lego Leage Maatschappelijke stages (voornamelijk in leerjaar 3, soms in leerjaar 2) Voorlichting door decanen PSO bij de verschillende afdelingen mentorlesmateriaal door decanen ontwikkeld gericht op pso orientatie op de techniek bij de ROLBIJ Presentatie keuze afdeling aan ouders door lln SPEED DATE OP Almere on stage BEURSVLOER mentorlessen keuzedossier/ tumult lesbrieven
Opsommingen van ervaringen BB BHC Bovenbouw Leerlingentour VMBO bovenbouw Bezoeken presentaties van opleidingen MBO (intekenen) Gastlessen van bedrijf of zorginstelling op school meelopen met beroepsprofessional- Almere on Stage doe-dag SPEED DATE OP Almere on stage BEURSVLOER Beroepenmarkt (manifestatie) voor klas 3 (verplicht) en 4 (facultatief) Bedrijfsbezoeken en excursies naar bedrijven Volgen van gastlessen op MBO, info over opleidingen MBO Oriëntatiedagen / bedrijfsbezoeken voor docenten bij bedrijf Deelname aan Techniekweek (week van de Techniek) Interview met beroepsbeoefenaar Sectorwerkstuk maken binnen LOB programma Voeren loopbaangesprek - mentor / stagedocent /decaan Bezoeken van websites van branches, beroepenfilms Sollicitatiebrieven schrijven, cv of portfolio maken voor zelf gekozen beroep Bezoek open dagen en voorlichtingsbijeenkomsten Projectopdrachten uitvoeren o.l.v. mbo studenten Profielkeuzedag + profielgesprekken met decaan havo Invullen digitale interessetest / beroepentest Sectororiëntatie voor leerjaren 3 en 4 Maatschappelijke stages (voornamelijk in leerjaar 3, soms in leerjaar 2) voorlichting door decanen mentorlessen - keuzedossier leerjaar 3 en 4 mentorlessen - materiaal door decanaat ontwikkeld
In gesprek Neem uw zoon of dochter in gedachten die een LOB ervaring heeft opgedaan. Bedenk ook een mooi compliment/ talent van uw kind wat u uit kunt stralen. Voer met uw buurman/ buurvrouw het gesprek dat zoon/dochter thuis komt van de ervaring 1 is ouder de ander is de leerling 5 minuten Wissel van rol 5 minuten
Trainingsaanbod voor ouders Voeren van loopbaangesprekken met zoon / dochter om het loopbaanproces samen met school te begeleiden Inhoud: Echt aan de slag met de 5 loopbaancompetenties met als doel in gesprek te gaan n.a.v. een ervaring binnen het loopbaanproces 2 + 1 avonden van 19.30 – 21.30 2 avonden in 4 weken (theorie + oefenen) na 2 maanden 1 avond ( terugkijken en ervaringen delen)
Dank voor uw betrokkenheid Mocht u nog verder informatie willen. Kunt u contact opnemen met het decanaat van het buitenhout college Inge Kirsten kirsteni@buitenhoutcollege.nl Guurtje Blaauboer blaauboerg@buitenhoutcollege.nl Veel succes met het begeleiden van uw zoon/dochter in het loopbaanproces