Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO Twents Carmel College, Oldenzaal
Twents Carmel College, Oldenzaal Scholengemeenschap voor: Praktijkonderwijs, VMBO, HAVO, VWO Brede pilot school: Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca Bakkerij & Recreatie Bouwen Wonen & Interieur Produceren Installeren & Energie Mobiliteit & Transport Groen Intersectoraal
Twents Carmel College, Bouwen Wonen & Interieur
Twents Carmel College, Produceren Installeren & Energie
Twents Carmel College, Zorg & Welzijn
Twents Carmel College, Horeca Bakkerij Recreatie
Twents Carmel College, Mobiliteit & Transport
Twents Carmel College, Economie & Ondernemen
Waarom deze vernieuwing? Minder examens Toekomstbestendig Keuzeruimte (voor scholen) Aansluiten op de beroepswerkelijkheid
Profieldelen – Keuzedelen – Kern Inhoud programma Economie & Ondernemen: 4 Profieldelen 8 Keuzedelen De kern (waaronder LOB)
Basis voor het samenstellen van je programma Een leerling krijgt aangeboden (BB en KB): 4 Profieldelen (centraal eindexamen) Ten minste 4 keuzedelen (school examen), optie 1 keuzedeel ontwikkelen De kern is een rode draad in het programma
Profieldelen – Keuzedelen – Kern 4 Profieldelen: Commercieel 1 Secretarieel 1 Logistiek 1 Administratief 1 8 Keuzedelen: Commercieel 2 Webshop Secretarieel 2 Vormgeving Logistiek 2 Ondernemen Administratief 2 Mode en Design Kern: Algemene kennis & vaardigheden Professionele kennis & vaardigheden Loopbaanoriëntatie & ontwikkeling
Inhoud profieldelen Commercieel 1: Marketing Presenteren Verkopen Secretarieel 1: Back - office Front office Logistiek 1: Magazijnbeheer Goederenbeheer Administratief beheer Administratie 1: Kennis van ondernemingen Financieel en administratief beheer ondersteunen
Inhoud keuzedelen Webshop: Bedenken Ontwikkelen Onderhoude n Vormgeving: Promotie toepassen m.b.v. grafische vormgeving en multimedia Mode & Design Vormgeving toepassen binnen mode & design Ontwerp Technieken Ondernemen: Maken marketingplan en financieel plan Runnen onderneming
Onze invulling van het programma Leerjaar 3: Commercieel 1 Logistiek 1 Secretarieel 1 Administratief 1 Vormgeving Webshop Leerjaar 4: Stage Administratie 2 Ondernemen Herhaling leerjaar 3 LOB Examentraining Hoe ziet een lesweek eruit. Planning in elektronische leeromgeving. Diverse onderdelen parallel aangeboden gedurende een week. K E R N D E E L
Samenwerking OVD & Twents Carmel College Diverse bijeenkomsten, vanaf start samenwerking gezocht OVD richt zich op het complete programma Economie & Ondernemen Inzetten materiaal, flexibel en praktisch gericht Digitalisering van lesstof Bij ontwikkeling OVD, feedback Twents Carmel College Tijdens Pilot werken we al met OVD Perspectief (in Pilot versie)
Presentatie plannen PERSPECTIEF http://www.ovd.nl/extern/ovdopen/vmbo/algemeen/vmbo_docentendag/story.html
Helma Schipper OVD docentendag Loopbaan oriëntatie en begeleiding Helma Schipper OVD docentendag Deze presentatie toont de nieuwe mogelijkheden van PowerPoint en kan het beste worden bekeken als een diavoorstelling. Deze dia's zijn ontworpen om u fantastische ideeën aan te reiken voor de presentaties die u gaat maken in PowerPoint 2010. Voor meer voorbeeldsjablonen klikt u op het tabblad Bestand en klikt u vervolgens op het tabblad Nieuw op Voorbeeldsjablonen.
1 2 3 Inhoud Waarom LOB LOB E-portfolio inhoudelijk Wat weet IK van LOB?
Ervaringsdeskundige Voorkennis activeren LOB dossier (tweede fase HAVO-VWO) Competentiegericht leren (MBO-HBO) Portfolio voor docenten
1 Waarom LOB? Betere doorstroming richting MBO Afstemmen met arbeidsmarkt in de regio Talenten en competenties in beeld Keuze voor sector/profiel al begeleiden vanaf schooljaar 1
2 LOB inhoudelijk Eisen vanuit de pilot “Vernieuwing VMBO” zijn er eigenlijk niet
Loopbaancompetenties 1. Wie ben ik, wat kan ik? → kwaliteitenreflectie 2. Wat wil ik, wat drijft mij? → motievenreflectie 3. Welke soort werk past bij mij? → werkexploratie 4. Wat wil ik worden? → loopbaansturing 5. Wie kan mij daarbij helpen? → netwerken
En dan nu concreet! Portfolio opbouwen met de volgende componenten: 1. Wie ben ik/ wat kan ik 2. Curriculum Vitae 3. Oriëntatie op het werkveld 4. Bewijzen van competenties verzamelen, per profiel 5. Oriënteren op vervolgopleidingen
Wat doet uw school al aan LOB? 1. Pso (Praktische Sector Oriëntatie) 2. Decanaat 3. Beroepskeuze testen 4. Praktische opdrachten en werken aan vaardigheden bij verschillende vakken
Ontwikkeling e-portfolio 3 Ontwikkeling e-portfolio Het e-portfolio van OVD is in ontwikkeling voor en door docenten
? Vragen… En ideeën! Uw inbreng is van harte welkom
LOB - portfolio Wat is uw boodschap? Informatie en ideeën voor LOB: www.beroepeninbeeld.nl www.vo-raad.nl/stimulering-lob www.lob-vo.nl www.slo.nl LOB - portfolio Wat is uw boodschap?
Wij hebben nog een paar vragen Uw inbreng is van harte welkom Digitaal: toepassen waar zinvol en waardevol, weglaten als het niet functioneel is.” Welke digitale aanvullingen vindt u zinvol en waardevol? “Het e-Portfolio is een hulpmiddel voor de leerling bij het maken van keuzes.” Wat kunnen we in het e-Portfolio klaarzetten om de leerling te helpen bij de oriëntatie?