PTA en Staatsexamen vmbo-tl/havo/vwo examensecretaris neeltje timmers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Examen in de tweede fase. •Schoolexamen (examendossier) 50% –vanaf klas H4 / V4 (weinig) –tendens: meer naar einde van het jaar en naar examenjaar •Centraal.
Advertisements

informatieavond havo5, woensdag 19 september 2012
INFORMATIEAVOND HAVO 5 ATHENEUM 6
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
4 VMBO-TL/GL Voorstellen: Tiny Arts Teamleider Examenzaken Programma Intersectoraal (PIT) TheoretischeLeerweg Welkom in (stam)lokaal mentor.
Coornhert Lyceum 5 HAVO en 6 VWO Versie 2011.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
4VMBO Het examen. PTA Klas 3 SE110%10% SE210%10% Klas 4SE320%25% SE420%25% SE520%30% SE620% totaal100%100% (Gemidd SE-cijfer + CE-cijfer) /2 = eindcijfer.
3VMBO Het examen. 3 MAVO → 4 MAVO In het eindrapport klas 3 zijn voortgangscijfers, SE1 en SE2 verwerkt. Overgangsregeling: -alle cijfers -gekozen vakkenpakket.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
INFORMATIEAVOND HAVO 5 ATHENEUM 6
INFORMATIEAVOND ATHENEUM 4. Examen Alexander Bloem Algemen zaken Alexander Bloem Pauze Mentoren Programma.
INFORMATIEAVOND HAVO 4 ATHENEUM 5. Examen Alexander Bloem Algemene zaken Alexander Bloem Pauze Mentoren Programma.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas
Examen TL 2015.
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Inhoud en opzet examens VMBO
1 Van der Meij College. 2 Inhoud en opzet examens VMBO 2011/ 2013 leerjaar 3.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 september 2013.
Ouderavond 6 vwo 2009  …… van harte welkom !. Mentoren: V6A Trudy van Gijtenbeek V6B Piet van der Wiel.
Informatieavond leerjaar 3. Welkom De heer Van der Meeren Teamleider leerjaar 3.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Ouderavond vwo 6. Invulling van vanavond  Welkom  Voorstellingen: coördinatoren, mentoren, decaan  Algemene informatie over de afdeling  Informatie.
TWEEDE FASE regelingen en aandachtspunten (versie 4 havo, oktober 2015) J.Kieboom.
TWEEDE FASE regelingen en aandachtspunten (versie 4 vwo, oktober 2015) J.Kieboom.
PTA Programma van toetsing en afsluiting
 PTA  CENTRAAL EXAMENS. Programma van Toetsing en Afsluiting Per vak staat hierin aangegeven:  Toetsen  Handelingsopdrachten  Praktische opdrachten.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Ouderavond vwo 6. Invulling van vanavond  Welkom  Voorstellingen: coördinatoren, mentoren, decaan  Algemene informatie over de afdeling  Informatie.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Voorlichtingsavond mavo 3 21 september Programma: Algemeen (examen, verzuim etc.)Dhr. Kooij Handelingsdeel/keuzeDhr. Hettinga MentorenM3ADhr. Boendermaker(lok.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Informatie avond Leerjaar – 2018.
EXAMEN BB KB COHORT
Informatie avond Leerjaar – 2018.
4 Havo 2017 Examentraject PH4a, PH4b en Ph4c.
CENTRAAL EXAMENS PTA CENTRAAL EXAMENS.
De decaan/leerlingbegeleider
Ouderavond vwo 6.
29 augustus 2017 Paul Kelsma (teamleider) Sandra Kiela (coördinator)
OUDERAVOND 5 HAVO 26 september 2017
Programma van toetsing en afsluiting
Horeca Vakschool Rotterdam
Voorlichtingsavond 4 mavo
Welkom op de ouderavond
Welkom op de Informatieavond Leerjaar 4 GTL
Presentatie STAATSEXAMENS vmbo-tl/havo/vwo 1.
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 BL en KL
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 GTL
Voorlichtingsavond 4 mavo
OUDERAVOND 5 HAVO 18 september 2018
WELKOM BIJ INFORMATIEAVOND LEERJAAR VIER
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
WELKOM BIJ INFORMATIEAVOND LEERJAAR VIER
Baken Trinitas Gymnasium
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Groen en E&O
Informatie examen Leerjaar 4 GTL
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL Z&W en HBR
10 september 2019 Sandra Kiela (coördinator) Paul Kelsma (teamleider)
Informatie examen Leerjaar 3 GTL
informatieavond havo-5 / vwo-6
Transcript van de presentatie:

PTA en Staatsexamen vmbo-tl/havo/vwo examensecretaris neeltje timmers

Programma Welkom en voorstellen Programma van Toetsing en Afsluiting Examendossier Examen Vespucci College (ook in voor-eindexamenjaar en 4 vwo) Vragen

Regulier: - Schoolexamen (PTA): examendossier - Centraal Schriftelijk Examen Vespucci: - Geen schoolexamen wel PTA en examendossier - College-examen (mondeling en/of schriftelijk) Daarom: - Examenreglement m.b.t. PTA - Examenreglement staatsexamen

Invulling onderwijstijd vakken - beschreven in het PTA profielwerkstuk/sectorwerkstuk mentorbegeleiding werkweken oriëntatie op studie en beroep (LOB)

Toetsing en Afsluiting PTA = Programma van Toetsing en Afsluiting Hierin staat beschreven: toetsen (T) praktische opdrachten (PO) handelingsdelen (H) wanneer wat weging

Waarom een PTA? Duidelijkheid voor leerlingen, ouders en docenten Overzichtelijke weg richting het examen Aansluiting met Nederlandse scholen Rechten en plichten voor de leerling/docent

Toetsen kunnen zijn: schriftelijke toetsen mondelinge examens luistertoetsen een brief schrijven

Praktische opdrachten kunnen zijn: literatuuronderzoek boekverslag maken betoog schrijven of houden huiswerkcijfer gemiddelde van diverse kleine opdrachten video- of fotografieopdracht een practicum uitvoeren en een verslag schrijven

Handelingsdelen kunnen zijn: culturele activiteit bezoeken deelname sportdag kleine opdrachten / lesonderdelen boekverslag maken geen cijfer, wel “naar behoren”

voorbeeld van een PTA

Afwezigheid bij PTA-toetsen door ziekte door ernstige overmacht (niet: eerder op vakantie, verslapen, vervoersproblemen, sportwedstrijd, artsenbezoek) van tevoren (voor aanvang van de toets) melden!!! Inhalen: binnen drie dagen een afspraak maken met de docent (vrijdagmiddag inhalen)

Onregelmatigheid bij een toets/PO spieken ongeoorloofd afwezig meer dan ½ uur te laat plagiaat De coördinator neemt in samenspraak met de docent/surveillant maatregelen nadat de leerling is gehoord

Niet of te laat inleveren van praktisch werk Inleveren op de afgesproken datum, al dan niet af. Te laat inleveren betekent één punt aftrek per schooldag. Bij ziekte: inleveren op de eerste dag dat je weer op school bent bij de vakdocent Bij ernstige overmacht: schriftelijk verzoek aan de docent en coördinator.

De herkansingsregeling Inschrijven via briefje, binnen een week na de afrondingsweek Herkansbaarheid staat vermeld in het PTA Herkansingen op vrijdagmiddag Het hoogste cijfer telt Maximaal één herkansbare toets per periode Recht op herkansen vervalt bij ongeoorloofde afwezigheid bij de toets of bij de herkansing

Rechten van de leerling inzage in het werk nabespreking van het gemaakte werk beoordelingscriteria duidelijk

alle toetsen zijn gemaakt en beoordeeld Overgang naar volgend leerjaar Het rapport is voldoende als leerlingen maximaal 1x een 5 en 1x een 4 halen Er mag slechts één onvoldoende behaald zijn in de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde Maar ook: alle toetsen zijn gemaakt en beoordeeld alle praktische opdrachten zijn gemaakt en beoordeeld alle handelingsdelen zijn naar behoren afgetekend aan het aantal sociale uren is voldaan

Het Eindexamen op het Vespucci College: Staatsexamen Als enige school op Curaҫao bieden wij een volwaardig Nederlands diploma. Geen school-examens maar college-examens. 50% college-examen (CE) en 50% centraal schriftelijk examen (CSE).

Centraal schriftelijk examen (50%) College-examen (50%) sommige vakken én een schriftelijk- én een mondeling college-examen (anw en talen) een praktisch examen en stukje mondeling (tekenen) anw, maatschappijleer en profiel- & sectorwerkstuk alleen een college-examen Centraal schriftelijk examen (50%) identiek aan Nederlandse examens

Vervroegd staatsexamen: verplicht: (algemene natuurwetenschappen, rekenen) en maatschappijleer keuze: vak?? voor- en nadelen?

Geslaagd (havo/vwo)? alles 6 of hoger 1 x 5 en de rest 6 of hoger gemiddeld 6.0 en maximaal 1 x 4 en 1 x 5 Maximaal 1 x 5 in vakken NE, EN en WI en eindcijfer 6,0 of hoger Mijleer, (ANW) en PWS tellen mee als één cijfer, het combinatiecijfer gemiddelde van CSE is 5.5 of hoger

Geslaagd (vmbo-tl)? Alle gemiddelden zijn 6 of hoger 1 x 5 en de rest 6 of hoger 1 x 4 en rest 6 of hoger (tenminste 1 x 7) 2 x 5 en rest 6 of hoger (tenminste 1 x 7) sectorwerkstuk is voldoende of goed gemiddelde van CSE is 5.5 of hoger

Herkansen één college-examen en één centraal schriftelijk examen in augustus/ september herprofileren is niet mogelijk Gezakt de voldoende vakken zijn afgerond aangepast rooster in volgend jaar

Hoe bereiden wij de leerlingen voor? In alle leerjaren Tijdens de vaklessen In de werkweek (presentatievaardigheden in de examenklassen) Begeleiding profiel-/sectorwerkstuk Specifiek op mondeling na CSE

Oefenen tijdens vaklessen Klassikaal vraag en antwoord over bestudeerde stof Leerling voor de klas halen Oefenen met een artikel Diverse mondelinge opdrachten (talen) Sommen/opdrachten op het bord voor laten doen Delen van de stof voorbereiden & presenteren

Oefenen met een artikel of casus Leerlingen krijgen artikel/casus en bereiden 20 min. voor Daarna vragen op het bord o.i.d. Klassikaal of per leerling bespreken Aan de hand van artikel/casus de theorie bespreken Feedback van docent/medeleerlingen

Waar letten we op: Kennis van de theorie Leerling moet “hardop denken” Formulering van het antwoord Gebruik vaktermen Uitspraak Verbanden kunnen leggen Zelfvertrouwen geven Begrip!

Voorbeelden van tips en trucs Besef dat je niet alles hoeft te weten Herhaal de vraag Vraag om verduidelijking Denk hardop Wees niet bang voor stiltes Durf te zeggen: “dat weet ik niet” Geen losse flodders roepen, weet wat je zegt

Meer informatie www.duo.nl leerlingenzaken – mentoren en coördinatoren PTA en examenzaken – examensecretaris (examensecretariaat@vespuccicollege.net