Didier Collard en Simon Koolstra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Volledige terugkaatsing
Advertisements

LICHT - WEERKAATSING De spiegelwet.
Construeren van licht.
Wet van snellius sin = n sin Willebrord Snellius ( ) i = inval
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Breking van licht door een lens
Periode 2: LICHT EN GELUID
Breking havo: hoofdstuk 5.3 (stevin deel 1)
Fysica Hoofdstuk 3 Waarneming.
Licht Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
Gedeeltelijke terugkaatsing
Licht.
Evenwijdige lichtbundel
Weerkaatsing. ∠i = ∠t (spiegelwet) Construeren
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Schaduwvorming Hans Bekaert. Stralen in alle richtingen Druk PageDown om verder te gaan.
Kleuren van het spectrum. 2. van voorwerpen. 3. Einde.
Hoofdstuk 4 Licht Lenzen en camera’s
Hoofdstuk 6 Propagatie matrices.
Kleuren van het spectrum. 2. van voorwerpen. 3. Einde.
Kan je uitleggen wat diffuse weerkaatsing is
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Optische eigenschap van de parabool
Optica Spiegels Breking Lenzen Biofysica het oog oudziend verziend
Didier Collard en Simon Koolstra. Inhoud  Wat is raytracing?  Waarom raytracing?  De scne  Rayintersectie  Licht  Reflectie en breking  Voorbeelden.
RapidRaycast Trimesteroverschrijdend Project Bjorn Schobben Domien Nowicki.
RapidRaycast Trimesteroverschrijdend Project Bjorn Schobben Domien Nowicki.
Didier Collard en Simon Koolstra
Hogere wiskunde Limieten college week 4
Spiegel: terugkaatsing
Breking r i r > i (hoek r is groter dan hoek i) i = hoek van inval
Newton klas 4H H3 Lichtbeelden.
Terugkaatsing en breking
Kleuren, lenzen en breking
Schaduw en Spiegelbeeld
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele communicatie De Fysische laag: symmetrisch v.w.b. zenden - ontvangen oorsprong en aard van het licht licht.
Licht Aantekeningen.
Spiegel: terugkaatsing
Licht (onderbouw) 1. Schaduw 2. Kleuren 3. De vlakke spiegel
Oefeningen lensconstructies
Didier Collard en Simon Koolstra. Inhoud  Wat is raytracing?  Waarom raytracing?  De scne  Rayintersectie  Licht  Reflectie en breking  Voorbeelden.
Mini-college Computer Graphics Erik Jansen Van abstractie tot realisme 1. het model 2. het algoritme 3. de wiskunde 4. het programma 5. de computer.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Computer Vision Technische Informatica
Snijpunt bepalen. Lijn p en lijn q snijden elkaar. Wat zijn de coördinaten van het snijpunt ?
OPTICA Deel 2 -lichtbreking.
Lichtbreking sciencmc2.nl.
Breking.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Paragraaf 6.2 Antwoorden.
Breking. . Lucht water Licht verplaats zich door de ene stof makkelijker dan de ander. Net zoals de honden die hier rennen Lichtsnelheid.
Hoofdstuk 2 Licht en kleur.
Licht en schaduw.
LICHT.
Practicum spiegeling. (speldenprik methode)
Terugkaatsing.
Breking.
Directe belichting in ray tracing
H5 Voorbereiding op S.O. §1en §2 Licht
Youden Analyse.
Grafisch samenstellen van krachten
Examentraining.
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
LICHT - WEERKAATSING De spiegelwet.
Reflecteren is terugkaatsen. Twee soorten:
H5 §1Licht, schaduw en spiegels
Kan je uitleggen wat diffuse weerkaatsing is
De Spiegelwet.
LICHT - WEERKAATSING De spiegelwet.
Hoofdstuk 2 Wat gaan we vandaag doen? Opening Doel Nieuwe stof
Transcript van de presentatie:

Didier Collard en Simon Koolstra Raytracing Didier Collard en Simon Koolstra Simon

Inhoud Wat is raytracing? Waarom raytracing? De scѐne Rayintersectie Licht Reflectie en breking Voorbeelden Vragen? We hebben onze eigen raytracer gemaakt.

Wat is raytracing? Techniek om een 3D scène om te zetten naar een 2D afbeelding Echt: Licht valt op ons oog Raytracing: Vanuit het oog kijken waar het licht vandaan komt Tegenwoordig plaatjes vaak met behulp van de computer gemaakt + voorbeelden Scherm 2D, alleen lengte breedte. Scene in 2D afbeelden. Raytracing model werkelijkheid Vanuit het oog stralen, rays, afschieten en kijken wat ze raken

Wat is raytracing? Proces: Ray afschieten door scherm naar scѐne Wat raakt de ray? Vanaf snijpunt verder kijken Het oog -> de camera Voor elke pixel afzonderlijk Kleuren samen vormen plaatje.

Waarom raytracing? Model van werkelijkheid Erg realistisch Waarom niet? Duurt lang

De scène Objecten beschrijven Voorbeeld: Bol |p – c| = r Bol afhankelijk van: Middelpunt c Straal r

Rayintersectie Punten op ray afhankelijk van: Snijpunt berekenen: Oorsprong o Richtingsvector d Parameter t Snijpunt berekenen: p substitueren in vergelijking object Bereken t

Licht Hoeveel licht wordt er vanaf een punt naar de camera weerkaatst? Afhankelijk van: Inkomend licht Weerkaasting: BRDF Rendervergelijking 2π Punt aangegeven met sterretje. Simon voorbeeld papier, halve bol BRDF: verhouding waarin het licht dat op het punt valt in een bepaalde richting wordt gereflecteerd Object kan ook zelf licht uitzenden

Licht Som van het licht van alle lichtbronnen: Alleen direct licht N lichten, beginnen bij licht 1

Licht Proces: Bepalen welke lichtbronnen het punt kunnen bereiken Het weerkaatste licht berekenen met de som Didier

Lichtbronnen Gedefinieerd door kleur c en sterkte ls Ambient, constant Directional, afhankelijk van richting Punt, afhankelijk van punt Ambient Directional Punt Simon

Licht – Phong model Ambient deel Diffuse deel Specular deel Diffuse Didier

Reflectie Spiegelreflectie Hoek van inval = hoek van terugkaatsing Nieuwe ray in reflectierichting Simon

Breking Wet van Snellius: Echt licht: Rays: Nieuwe ray in brekingsrichting Simon

Voorbeelden Raytracer zonder licht – Allereerste versie Met belichting Met breking en transparantie Met reflectie Simon