Didier Collard en Simon Koolstra Raytracing Didier Collard en Simon Koolstra Simon
Inhoud Wat is raytracing? Waarom raytracing? De scѐne Rayintersectie Licht Reflectie en breking Voorbeelden Vragen? We hebben onze eigen raytracer gemaakt.
Wat is raytracing? Techniek om een 3D scène om te zetten naar een 2D afbeelding Echt: Licht valt op ons oog Raytracing: Vanuit het oog kijken waar het licht vandaan komt Tegenwoordig plaatjes vaak met behulp van de computer gemaakt + voorbeelden Scherm 2D, alleen lengte breedte. Scene in 2D afbeelden. Raytracing model werkelijkheid Vanuit het oog stralen, rays, afschieten en kijken wat ze raken
Wat is raytracing? Proces: Ray afschieten door scherm naar scѐne Wat raakt de ray? Vanaf snijpunt verder kijken Het oog -> de camera Voor elke pixel afzonderlijk Kleuren samen vormen plaatje.
Waarom raytracing? Model van werkelijkheid Erg realistisch Waarom niet? Duurt lang
De scène Objecten beschrijven Voorbeeld: Bol |p – c| = r Bol afhankelijk van: Middelpunt c Straal r
Rayintersectie Punten op ray afhankelijk van: Snijpunt berekenen: Oorsprong o Richtingsvector d Parameter t Snijpunt berekenen: p substitueren in vergelijking object Bereken t
Licht Hoeveel licht wordt er vanaf een punt naar de camera weerkaatst? Afhankelijk van: Inkomend licht Weerkaasting: BRDF Rendervergelijking 2π Punt aangegeven met sterretje. Simon voorbeeld papier, halve bol BRDF: verhouding waarin het licht dat op het punt valt in een bepaalde richting wordt gereflecteerd Object kan ook zelf licht uitzenden
Licht Som van het licht van alle lichtbronnen: Alleen direct licht N lichten, beginnen bij licht 1
Licht Proces: Bepalen welke lichtbronnen het punt kunnen bereiken Het weerkaatste licht berekenen met de som Didier
Lichtbronnen Gedefinieerd door kleur c en sterkte ls Ambient, constant Directional, afhankelijk van richting Punt, afhankelijk van punt Ambient Directional Punt Simon
Licht – Phong model Ambient deel Diffuse deel Specular deel Diffuse Didier
Reflectie Spiegelreflectie Hoek van inval = hoek van terugkaatsing Nieuwe ray in reflectierichting Simon
Breking Wet van Snellius: Echt licht: Rays: Nieuwe ray in brekingsrichting Simon
Voorbeelden Raytracer zonder licht – Allereerste versie Met belichting Met breking en transparantie Met reflectie Simon