Verslaving als ontwikkelingsstoornis Esther Despriet 1BaO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Advertisements

Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Bipolaire stoornissen
STRESS IS DEELS GEVOLG VAN PERSOONSTREK
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
Heeft u of uw kind wel eens last van slapeloosheid?
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Gedragsflucuaties bij kinderen met ADHD: een literatuuroverzicht
Kenmerken kansarmen.
Verslavingsproblematiek: cannabis
Kinderen van depressieve moeders
Effecten van alcohol & kwetsbaarheid voor verslaving
Angst en angststoornissen
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Illusies te koop Hersenprikkers en breindoders
Opbouw Verslaving Verslaving en hersenen. Middelen (alcohol)
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
“Comorbiditeit tussen autisme en depressie nader bekeken”
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Veerkracht & Kwetsbaarheid
Presentatie Executieve functies
Bij psychiatrie en druggebruik
Zijn obese mensen eetverslaafd?
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Wat zijn drugs en hoe werken ze?
De gezonde school en genotmiddelen
De adolescentie als reorganisatie
Personen met een arbeidshandicap als werkzoekenden
Gedragsproblemen bij adolescenten
Wat met psychische stoornissen op school?
Gedragsproblemen bij kinderen
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Voortekenen herkennen
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De domeinen & Niveau bij ABB.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
GENDER, COMORBIDITY & AUTISM
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Project: Oriëntatie op het beroep
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Gokverslaving Joren Tamsin 1BaOC2 r InformatievaardighedenAnneke Goudriaan Bron: Goudriaan, A. (11 Oktober 2014). Gedragsverslaving?. Bohn Stafleu.
Psychische stoornissen
Tussen welzijn en werk Een eigen plaats voor Arbeidszorg Gevolgen van werkloosheid voor het individu.
Drugs.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Drinkgedrag van jongeren Persoonlijke gevolgen Maatschappelijke kosten Drinkmotieven Proximale factoren Bron: Menselijk lichaam,2015.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
Maatschappelijke zorg 2
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Werken met verslavingsproblematiek. Les 3
Werken met verslavingsproblematiek. Les 1
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Chaima Fenne Marit Hallo dit is onze presentatie en wij hebben het over drugs.
‘De effecten van alcohol en de kwetsbarheid voor verslaving’
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
‘Agressie bij kinderen’
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Geschreven door : Patricia J. M. van Wijngaarden-Cremers en Rutger Jan van der Gaag Verslaving als ontwikkelingsstoornis Een andere kijk op neurobiologie.
Transcript van de presentatie:

Verslaving als ontwikkelingsstoornis Esther Despriet 1BaO

Inleiding  Een verslaving wordt beschouwd als  een neurobiologische gedragsstoornis ten gevolge van veranderingen in het brein  een ontwikkelingsstoornis  Een verslaving wordt beschouwd als  een neurobiologische gedragsstoornis ten gevolge van veranderingen in het brein  een ontwikkelingsstoornis

Hoe raakt het individu verslaafd?  Kwetsbaarheid voor een verslaving hangt af van innerlijke kenmerken  Het is deels erfelijk bepaald gevoeligheid bij bloedverwanten van verslaafden ligt 8 maal hoger  Verhoogd risico bij kinderen met stoornissen/ gedragsproblemen  Wordt versterkt door negatieve ervaringen en traumatisatie in de vroege ontwikkelingsstadia verhoogde stress, mishandeling, misbruik, …  Kwetsbaarheid voor een verslaving hangt af van innerlijke kenmerken  Het is deels erfelijk bepaald gevoeligheid bij bloedverwanten van verslaafden ligt 8 maal hoger  Verhoogd risico bij kinderen met stoornissen/ gedragsproblemen  Wordt versterkt door negatieve ervaringen en traumatisatie in de vroege ontwikkelingsstadia verhoogde stress, mishandeling, misbruik, …

Hoe raakt het individu verslaafd? Gen- en omgevingsfactoren in het kwetsbaarheidsmodel voor verslaving als een ontwikkelingsstoornis Afbeelding 1

Hoe raakt het individu verslaafd?  Het dopaminesysteem  Dopamine = hormoon die rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn  Dopamine komt vrij bij  Gedragingen (trance na repetitieve bewegingen, orgasme, overwinning, …)  Inname van stof in een middel ( vb: na inname van XTC (= middel) zorgt MDMA (= stof) voor verhoogde afgifte van dopamine)  Het dopaminesysteem  Dopamine = hormoon die rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn  Dopamine komt vrij bij  Gedragingen (trance na repetitieve bewegingen, orgasme, overwinning, …)  Inname van stof in een middel ( vb: na inname van XTC (= middel) zorgt MDMA (= stof) voor verhoogde afgifte van dopamine) Afbeelding 2

Hoe raakt het individu verslaafd?  Na inname van een middel komt dopamine vrij in de hersenen  Zorgt voor tijdelijk euforiserende en pijnstillende effecten  Na eerste inname wordt een fenomeen van gewenning gevolgd  Er is steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken  Er is een intense drang naar het verkrijgen van het middel  Om herhaling van de (euforische) ervaring terug te hebben  Na inname van een middel komt dopamine vrij in de hersenen  Zorgt voor tijdelijk euforiserende en pijnstillende effecten  Na eerste inname wordt een fenomeen van gewenning gevolgd  Er is steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken  Er is een intense drang naar het verkrijgen van het middel  Om herhaling van de (euforische) ervaring terug te hebben Afbeelding 3

Hoe raakt het individu verslaafd?  De intense drang naar het verkrijgen van het middel keert telkens terug  Er zijn steeds hogere dosissen nodig om die zelfde ervaring terug te hebben  Het individu komt in een vicieuze cirkel terecht  Kan niet meer normaal functioneren zonder het middel  De intense drang naar het verkrijgen van het middel keert telkens terug  Er zijn steeds hogere dosissen nodig om die zelfde ervaring terug te hebben  Het individu komt in een vicieuze cirkel terecht  Kan niet meer normaal functioneren zonder het middel Afbeelding 4

Voortdurende wisselwerking tussen gen en omgeving  We onderscheiden 3 modellen  om gen-omgevingsinteractie in de ontwikkelingspsychopatholgie in kaart te brengen  We onderscheiden 3 modellen  om gen-omgevingsinteractie in de ontwikkelingspsychopatholgie in kaart te brengen

Voortdurende wisselwerking tussen gen en omgeving  1 ste model  de gen-factoren en de omgevingsfactoren hangen niet samen  de gen-factoren bepalen de kwetsbaarheid voor omgevingsinvloed  1 ste model  de gen-factoren en de omgevingsfactoren hangen niet samen  de gen-factoren bepalen de kwetsbaarheid voor omgevingsinvloed

Voortdurende wisselwerking tussen gen en omgeving  2 de model  de gen-factoren en de omgevingsfactoren hangen niet samen  de omgeving activeert de genetische expressie  2 de model  de gen-factoren en de omgevingsfactoren hangen niet samen  de omgeving activeert de genetische expressie

Voortdurende wisselwerking tussen gen en omgeving  3 de model  de genen en de omgeving van het individu geven mede vorm  Dus : de gen-factoren en omgevingsfactoren hangen samen  3 de model  de genen en de omgeving van het individu geven mede vorm  Dus : de gen-factoren en omgevingsfactoren hangen samen

Bronnen  Afbeelding 1  Bron: comorbiditeit/Omschrijving-7#.UqbOZSeoyGQhttp:// comorbiditeit/Omschrijving-7#.UqbOZSeoyGQ  Geraadpleegd op 10/12/2013  Afbeelding 2  Bron:  Geraadpleegd op 10/12/2013  Afbeelding 3  Bron:  Geraadpleegd op 10/12/2013  Afbeelding 4  Bron:  Geraadpleegd op 10/12/2013  Afbeelding 1  Bron: comorbiditeit/Omschrijving-7#.UqbOZSeoyGQhttp:// comorbiditeit/Omschrijving-7#.UqbOZSeoyGQ  Geraadpleegd op 10/12/2013  Afbeelding 2  Bron:  Geraadpleegd op 10/12/2013  Afbeelding 3  Bron:  Geraadpleegd op 10/12/2013  Afbeelding 4  Bron:  Geraadpleegd op 10/12/2013