1 Vorm tweetallen
2 Spelmateriaal 1x speelbord2x kaartset (5 kaarten)2x invulblad 2x pion 10x marktaandeelmunt
3 Directeur supermarkt SpelersIedere speler een eigen supermarkt met één andere concurrent SpeldoelMaak meer winst dan jouw concurrent WinnaarSupermarkt met meer winst dan de directe concurrent
4 Beginsituatie AssortimentExact gelijk Totale markt100 producten = 10 marktaandeelmunten Startprijs€5,- MarktaandeelIedere speler 50%
5 Verantwoordelijkheid directeur PrijsstellingLagere prijs dan concurrent; meer klanten MarketingMeer naamsbekendheid dan concurrent; meer klanten Speelkaarten
6 Prijsstelling Prijsstijging: Prijs €1,- hoger Geef 1 marktaandeelmunt aan concurrent Prijsdaling: Prijs €1,- lager Krijg 1 marktaandeelmunt van concurrent Verplaats elke ronde de pionnen
7 Marketing Allebei geen marketing = evenwicht Actieve marketing vs. geen marketing = 2 marktaandeelmunt Actieve marketing vs. Actieve marketing = evenwicht KOSTEN: €50,- per beurt DoelNaamsbekendheid Kosten€50,- per beurt Opbrengst2 marktaandeelmunten van concurrent
8 Start marketingcampagne Marketing activeren Speel marketing actief kaart en leg kaart op speelbord Door het spelen van deze kaart krijg je eenmalig 2 marktaandeelmunten van de concurrent Kosten €50,- per beurt €50,- per beurt
9 Stop marketingcampagne Marketing deactiveren Speel marketing deactief kaart en leg kaart op speelbord Betaal eenmalig 2 marktaandeelmunten aan de concurrent Geen marketingkosten meer van €50,- per beurt €50,- per beurt
10 Paskaart Allebei geen marketing = evenwicht Actieve marketing vs. geen marketing = 2 marktaandeelmunt Actieve marketing vs. Actieve marketing = evenwicht KOSTEN: €50,- per beurt DoelTegenstander op het verkeerde been zetten GevolgDeze kaart heeft geen gevolgen, alles blijft gelijk
11 Speelronde Stap 1Kies kaartencombinatie Stap 2Speel kaarten tegelijk op op tafel (eerst aftellen) Stap 3Voer prijsverandering door i.Verschuif pion ii.Herverdeel marketingaandeelmunten Stap 4Voer marketingverandering door i.Leg marketing kaart op speelbord neer of neem terug in hand ii.Herverdeel marketingaandeelmunten
12 Speelronde Stap 5Vul invulblad in Stap 6Neem alle kaarten weer in de hand Stap 7Volgende ronde EINDENa 10 rondes Totale winst optellen
13 Speelronde Stap 1Kies kaartencombinatie Stap 2Speel kaarten tegelijk op op tafel (eerst aftellen) Stap 3Voer prijsverandering door i.Verschuif pion ii.Herverdeel marketingaandeelmunten Stap 4Voer marketingverandering door i.Leg marketing kaart op speelbord neer of neem terug in hand ii.Herverdeel marketingaandeelmunten
14 Speelronde Stap 5Vul invulblad in Stap 6Neem alle kaarten weer in de hand Stap 7Volgende ronde EINDENa 10 rondes Totale winst optellen
15 WinnaarsWie had er meer winst dan de concurrent? Wat was jullie winnende tactiek?
16 Wederzijdse afhankelijkheid PrijsverlagingAls jouw tegenspeler zijn prijs verlaagde. Wat was jouw natuurlijke reactie?
17 Prijzenoorlog PrijsstellingWie maakte er in de laatste ronde meer winst dan €250,-? OplossingHoe kan een prijzenoorlog voorkomen worden?
18 Prijzenoorlog VS. Reclame “laagste prijsgarantie”
19 Wederzijdse afhankelijkheid MarketingAls jouw tegenspeler zijn marketing activeerde. Wat was dan jouw natuurlijke reactie?
20 Gevangenendilemma MarketingWelke groepjes hadden aan het einde van het spel allebei de marketing actief? Is dat winstgevend? Wat was de beste oplossing voor beide partijen geweest?
21 Mini-case Verenigde StatenCongres verbiedt in 1971 Radio en TV reclames van de tabaksindustrie. Daalde of steeg de winst van de tabaksindustrie?