Reflexivity.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Appreciative inquiry:
Hier de titel van de presentatie
InaIna in gesprek studiebegeleiding in dialoog 15 september 2011 Ina ter Avest Gerda van Straten Birgitta Ruther.
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
‘Een Spraakmakend Project’
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Congruentie / VELON Congruentie in onderliggende opvattingen van schoolcultuur en actieonderzoek Een casestudie Hans van Huijgevoort
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Denktankgroep Anne van den Berg.  ASPD (psychopathie) verklaren vanuit psychologisch ontwikkelingsmodel  Als verklarend model is gekozen.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Analyseren in kwalitatief onderzoek Kwalon
Onderzoek doen een methodische aanpak
TIII – GEBRUIKERSMEETING 24/06/2013 Karen Vanderloock e-Media Lab, GroepT, Leuven Engineering College.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
t Djippos Research Brought to you by : Milan Balk Martin Boon
Testen met aandacht Een betere tester door Mindfulness Esther Kluver.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
28 april presentatie & dialoog Silence of the Bees.
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Keuzevrijheid: lust of last?
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Welkom! uur: praktische zaken uur: SVZ uur: intervisie uur: competentiematrix en toetsing uur:
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie
Instructiebijeenkomst/werkcollege
Agressie op de werkvloer
Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek
Design Thinking Immo Dijkma
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming
Disclosure belangen NHG spreker
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Design Thinking Immo Dijkma
‘(a)n individual may be troubled by the problem of crime, but not be in the least afraid of being personally victimized’ Fürstenberg 1971:603.
Transcript van de presentatie:

Reflexivity

Reflexiviteit Geloofwaardigheid Transparantie Betrouwbaarheid

Reflexiviteit Voor de start van het project Bij formulering onderzoeksvraag Tijdens sampling Tijdens dataverzameling Tijdens analyse Tijdens het schrijven

Onzekerheid in wetenschappelijk onderzoek Welke vraag stel je? (Onderzoeksvraag) Wie doen er mee? (Sampling) Waar kijk je naar? (Dataverzameling) Wat wil je zien? (Analyse) Welk verhaal vertel je? (Schrijven)

Vormen van reflexiviteit Reflectie op onderzoeksproces Reflectie op rol onderzoeker Omarmen subjectiviteit

Vormen van reflexiviteit Reflectie op onderzoeksproces Reflectie op rol onderzoeker Omarmen subjectiviteit

Reflectie op onderzoeksproces

Vormen van reflexiviteit Reflectie op onderzoeksproces Reflectie op rol onderzoeker Omarmen subjectiviteit

Researcher bias Vooronderstellingen Relatie onderzoeker – studie context Relatie onderzoeker - participant Rol onderzoeker tijdens dataverzameling

Oefening 1: researcher bias Pre-understandings and subjectivity Bewustwording van: achtergrond / positie eerdere ervaringen vooronderstellingen

Vormen van reflexiviteit Reflectie op onderzoeksproces Reflectie op rol onderzoeker Omarmen subjectiviteit

Embracing subjectivity Self-awareness Feelings Embodiment

Reflexive embodied empathy Connecting-of tuning into another’s bodily way of being using your own embodied reactions Acting into role of imagination transpose into the experience of the respondent Merging-with Finlay, 2005

Oefening 2: subjectivity Reflexiviteit tijdens interview en / of analyse Aandacht voor: (dis) identificatie (emotionele) reacties verbeelding