Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Su Workshop Studiekeuzegesprekken. Sprekers Febe Jansen Ministerie OC&W Directie Hoger onderwijs en studiefinanciering Janina van Hees SURFFoundation.
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Supply chain engineering:
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Louise C. Urlings-Strop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Gokverslaving.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Welkom op de Ouderavond klas 4
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
11 STUDIE- EN BEROEPSKEUZE HAVO 1 De keuzesituatie 2 Wat ga ik kiezen? 3 Hoe ga ik kiezen? 4 Rol van de ouders 5 Studiefinanciering 22 juli 2014Studiekeuze.
Bachelorrendement Scheikunde
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
5 HAVO Mijn leven ná het JBC..
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
19 juni 2012 ITS Nijmegen Drs. Hedwig Vermeulen
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
11 STUDIE- EN BEROEPSKEUZE HAVO 1 De keuzesituatie 2 Wat ga ik kiezen? 3 Hoe ga ik kiezen? 4 Rol van de ouders 5 Studiefinanciering 18 november 2014Studiekeuze.
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Voorlichting overstap Rientjes-Broklede
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Eerstejaarsproblemen
Even voorstellen: Jorien van Lieshout, Studiekeuzeadviseur Hogeschool Inholland, locatie Alkmaar
Nationale Studenten Enquête (NSE)
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Binding, psychosociaal welbevinden en studiesucces Jolien Dopmeijer, Docent/onderzoeker Windesheim Studiedag FACTA, 11 juni 2015, Utrecht.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Persoonsgerichte zorg
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Transcript van de presentatie:

Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces Jaarvergadering Aansluitingsnetwerk vo-ho Fryslân 27 maart 2014 Jan Kamphorst

Inhoud Inleiding: Studieuitval cijfers Definities Onderzoeksvragen Aansluitmodel Methode van onderzoek Succesfactoren bij Techniekopleidingen Succesfactoren bij Economie / Gezondheidszorg Conclusies; maatwerkrapportage als aanknopingspunt voor beleid Tot slot: hoe verder met de AM?

1. Inleiding: studieuitval cijfers Source: http://www.hbo-raad.nl/hbo-raad/feiten-en-cijfers/cat_view/60-feiten-en-cijfers/63-onderwijs Figuur 1.1: Gemiddelde Percentage Uitval naar Discipline en Vooropleiding, Cohort 2009–2010

2. Definities Studieuitval: stoppen met hbo-opleiding Studievoortgang: aantal behaalde EC’s Studiesucces = Studieuitval of studievoortgang

3. Onderzoeksvragen In welke mate verklaren kenmerken en aansluitfactoren het studiesucces van 1e jaars studenten? Werken factoren die gerelateerd zijn aan studiesucces op dezelfde wijze in verschillende omgevingen en voor verschillende groepen?

4. Aansluitmodel van Tinto Source: Braxton, Hirschy, and McClendon (2004), gebaseerd op Tinto (1975, 1993).

5. Methode Vragenlijstonderzoek onder 1e jaarsstudenten Twee studies: Invloed van vooropleiding en engagement op studiesucces van mannen en vrouwen in techniekopleidingen Disciplinaire verschillen in verklaringen voor studiesucces

6. Succesfactoren bij techniekopleidingen Invloed op studiesucces: Mannen Vrouwen 1. Intentie om te blijven 1. Acad. integratie 2. Examencijfer wiskunde 2. Intentie om te blijven 3. Acad. integratie 3. Voorbereiding op actief leren (-) 4. Meer zelfstudie uren

6. Succesfactoren mannen en vrouwen in techniekopleidingen Model: Conclusies: Factoren van invloed op EC’s van vrouwen: ac.integratie, intentie om te blijven, voorber.actief leren, zelfstudie. Conclusies mannen: Factoren van invloed op EC’s van mannen: intentie om blijven, ex.cijfer wiskunde, ac. integratie. Verschillen tussen vrouwen en mannen: Zelfstudie > EC’s: geldt voor vrouwen, niet voor mannen Contacturen leidt tot meer zelfstudie bij vrouwen, bij mannen leidt zelfstudie tot een betere academische integratie

7. Studiesuccesfactoren bij Economie / Gezondheidszorg Onderzoeksvragen: Welke relaties zijn er tussen studievoortgang en deze factoren? Is een specificatie van deze relaties voor verschillende disciplines zinvol?

7. Economie/Gezondheidszorg: Verschillen in Gemiddelde scores Populaties verschillen (geslacht, vooropleiding) Voldoende - ruim voldoende tevreden over de Voorbereiding in AL en K&V Tijd besteed aan de Studie (contacturen, zelfstudie): < 30 uur Ruim voldoende - goed tevreden over Aansluiting qua werkvormen en K&V Idem Sociale integratie en Academische integratie Intentie om te blijven: 82% resp. 86%. Drie maanden na de start.

7. Studiesuccesfactoren Economie Directe effecten Model: Conclusies: Directe invloed op EC’s: Intentie om te blijven Tevredenheid met kennis en vaardigheden Voorbereiding kennis en vaardigheden (-) Zelfstudie Geslacht Integratie Beleid voeren op contacturen? Leidt tot meer zelfstudie bij economie, en indirect tot meer EC’s bij deze sector. Bij Gezondheidszorg leiden contacturen veel meer tot meer EC’s. Hoe kan de studievoortgang van MBO’ers worden verbeterd? Bij beide sectoren blijkt het dat mbo’ers minder tijd besteden aan zelfstudie. Omdat zelfstudie een positief effect heeft op EC’s in beide sectoren, zou een opleidingen dus kunnen nagaan of het mogelijk is om de studenten met een mbo-achtergrond beter toe te rusten voor het doen van zelfstudie. Havisten hebben kennelijk minder moeite met zelfstudie. De docent vervult een belangrijke rol bij het bevorderen van studievoortgang. Dat blijkt uit de invloed die uitgaat van integratie op EC’s voor beide groepen, zowel rechtstreeks als via intentie om te blijven. Is er sprake van een gender-problematiek bij E- of G-opleidingen, presteren vrouwen beter dan mannen? Beide modellen laten zien dat vrouwen beter presteren dan mannen

7. Studiesuccesfactoren Gezondheidszorg Directe effecten Model: Conclusies: Directe invloed op EC’s: Intentie om te blijven Zelfstudie Contacturen Geslacht

7. Studiesuccesfactoren Economie en Gezondheidszorg vergeleken Totale effecten Kenmerken Economie Gezond Intentie om te blijven 0.27 0.28 Tevredenheid werkvormen 0.17 - Tevredenheid inhoud 0.16 Integratie 0.11 0.03 Voorber. k. & vaardigheden Voorber. actief leren -.11 Zelfstudie 0.08 Geslacht 0.07 Contacturen 0.01 0.14 Vooropleiding -.01 -.03 * * Conclusies uit het voorgaande. Theoretisch en praktisch: Systematisch bestuderen van studievoortgang en uitval adhv een model levert aangescherpte inzichten. Effecten verschillen naar geslacht en discipline. Generieke maatregelen? Studiekeuze + eerste maanden HBO. Rendement is te beïnvloeden: Rol van de docent is belangrijk. *

8. Conclusies Gebruikswaarde HBO-Aansluitingsmonitor: Systematisch bestuderen van studievoortgang en uitval adhv een model levert aangescherpte inzichten. Veel factoren die met elkaar samenhangen. Effecten verschillen naar geslacht en discipline. Generieke maatregelen? Studiekeuze + eerste maanden HBO. Rendement is te beïnvloeden: Rol van de docent is belangrijk. Zie Website: www.hboaansluitingsmonitor.nl

8. Conclusies: Maatwerkrapportage als aanknopingspunt voor beleid Havo-mbo: Een opleiding: Het gaat om de opleiding informatica van de HG. N = 15. De bench bestaat respondenten van de andere Informatica-opleidingen. N = 68. N totaal = 3274.

9. Tot slot: hoe verder met de AM? Gebruikswaarde van de rapportages vergroten door: Ontwikkelingen rondom studiekeuzegesprekken, studiekeuzecheck, proefstuderen, meeloopdagen. Nu heel uiteenlopend geëvalueerd. Ook interessant voor VO-scholen. Verhogen van nut door individuele terugkoppeling? Verhogen van respons door: Kwaliteitszorgjaaragenda van hogescholen (vgl. NSE) Afname via SLB-uren Graag uw ideeën!